اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کاهش مصرف کود و سم با بذرهای پوشش‌دار نانویی

ایده بذر پوشش دار می تواند علاوه بر افزایش ماندگاری بذر، مصرف سم و کود را با استفاده ازدانش بومی نانوفناوری کاهش دهد.

کاهش مصرف کود و سم با بذرهای  پوشش‌دار نانویی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده بذر پوشش دار می تواند علاوه بر افزایش ماندگاری بذر، مصرف سم و کود را با استفاده ازدانش بومی  نانوفناوری کاهش دهد. این ایده منجر به جهشی در فناوری تولید بذر با استفاده از پوشش نانوالیاف شد. یکی از دغدغه‌های فعلی در زمینه تولید بذر، ضعیف بودن آنها در مقابل آفات و بیماری های اول فصل است که این موضوع با تولید بذور دارای پوشش نانوالیاف شتاب دهنده نانوپل در شرکت فیدار بسپار ارک مرتفع شد.

بذر به عنوان اصلی ترین و اقتصادی ترین نهاده تولید در کشاورزی دارای بالاترین گردش مالی در کشور است. با توجه به هدر رفت حداقل 3 درصدی بذر در مزرعه به دلیل ضعیف بودن بذر یا مورد حمله واقع شدن به وسیله آفات و بیماری های اول فصل، برای تهیه بذر با کیفیت بهتر سالیانه میلیون ها دلار خروج ارز از کشور را برای واردات بذر داریم.

ایده بذر پوشش دار باکیفیت و توان بالا که میزان استفاده کود و سموم را کاهش دهد به تولید محصولی باکیفیت بالا و کاربردی در این حوزه منجر شد. بذرهایی سالم و کاربردی که میزان باقی ماندن سموم در آنها بسیار کم است.

کاهش هزینه، کاهش دفعات مصرف، کاهش آلودگی های زیست محیطی و سالم سازی بذور تولیدی از جمله مزایای استفاده از این فناوری در تولید بذرها است. نانوالیاف موجب کاهش اتلاف کود نیز می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول