اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

گزارشی از سفر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به قم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فضلاب کشور در جریان سفر یک روزه خود به قم، با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

گزارشی از سفر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به قم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور روز گذشته به شهر مقدس قم سفر و ضمن بازدید از تاسیسات شرکت آب و فاضلاب، با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

*استفاده صنایع از شبکه آب شرب ممنوع می‌شود

اتابک جعفری در دیدار با استاندار قم با اشاره به پیچیدگی‌های تخصیص منابع آب به نقاط مختلف کشور اظهار کرد: در زمینه تخصیص به قم همچون سایر استان‌ها شرایط مختلف در نظر گرفته شده و در حال حاضر تخصیص آب به قم از سد کوچری حدود 140 میلیون مترمکعب است.

وی با تأکید بر ضرورت ترغیب بخش صنعت به استفاده پساب تصریح کرد: یکی از مشکلات استان قم این است که به صنایع آب ارزان با کیفیت شرب در اختیار بخش صنعت قرار می‌گیرد و این موجب می‌شود که استفاده از پساب و سرمایه‌گذاری در این بخش برای صنایع به صرفه نباشد که باید در این زمینه استان قم تدبیر جدی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: از 4 هزار لیتر بر ثانیه تخصیص آب برای استان قم 700 لیتر در ثانیه به صنعت اختصاص داده می‌شود که کار درستی نیست.

وی با تأکید بر اینکه به زودی دستورالعملی ابلاغ خواهیم کرد که استفاده صنعت از آب شرب ممنوع خواهد بود، تصریح کرد: طبق این دستورالعمل با یک‌زمان بندی مشخص و منطقی صنایع موظف باید موظف شوند زیرساخت‌های لازم برای تصفیه و انتقال پساب را فراهم کرده و از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تمام پساب تولیدی در کشور نیز در بورس انرژی قیمت‌گذاری خواهد شد، ابراز داشت: این مهم بستری ایجاد می‌کند تا بخش صنعت برای استفاده از این ظرفیت استقبال کرده و بخش زیادی از مشکل آب شرب کشور حل شود و اگر بخشی از صنایع هم از این طرح استقبال نکنند کارگزاری برای تأمین زیرساخت‌ها تعیین شده تا سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته و پساب بر ای صنایع تأمین شود.

جعفری با اشاره به وضعیت مصرف آب در کشور تصریح کرد: هشت و نیم میلیارد مترمکعب تخصیص آب در کشور داریم که 40 درصد آن، آب بدون درآمد بوده و 20 درصد پرت شبکه است که در صورتی که اصلاح شبکه و بهسازی آن صورت گرفته و بخش زیادی از کمبود آب در کشور برطرف می‌شود.

وی در ادامه بر ضرورت افزایش کیفیت آب شبکه در شهر قم تأکید کرد و خاطرنشان کرد: برای کوتاه‌مدت باید تدبیری در این زمینه صورت گیرد که بخشی از مشکل مردم حل شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است که مشکل تأمین آب و مسئله افزایش کیفیت آب در شهرهای که دچار مشکل هستند رفع شود.

*آب ادارات بی‌توجه به صرفه‌جویی قطع شود

محمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز در دیدار با اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت تأمین و توزیع آب در استان قم گفت: یکی از مشکلات آب شرب در استان بحث استفاده از صنایع از آن است که با تخصیص پساب امکان رفع این مشکل وجود دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: البته با توجه به اینکه صنایع فعال در استان قم همچون برخی از استان‌های دیگر جزو صنایع بزرگ و خاص نیستند امکان تأمین اعتبارات سنگین برای ایجاد زیرساخت شبکه پساب را ندارند که امیدواریم با راهکارهای مختلف در این زمینه شرایط بهتری فراهم شود.

استاندار قم با اشاره به وضعیت کمی و کیفی آب شرب قم اظهار داشت: در صورت امکان و به شکلی که حقی از مردم دیگر شهرهای دیگر ضایع نشود کیفیت و کمیت آب قم افزایش یابد تا بتوانیم شرایط بهتری در این زمینه در استان داشته باشیم.

وی همچنین وضعیت توسعه شبکه فاضلاب را در قم مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: مسئله فاضلاب خصوصاً در مناطق حاشیه‌ای شهر قم مشکل‌ساز است و باید روند توسعه شبکه فاضلاب تسریع شود.

شاهچراغی بر ضرورت تعیین تکلیف حقابه بخش کشاورزی استان و توزیع عادلانه آن تأکید و تصریح کرد: در زمینه تأمین حقابه زیست‌محیطی نیز با مشکل مواجه هستیم که باید در این زمینه نیز راهکارهایی اندیشیده شود.

وی با اشاره لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب نیز خاطرنشان کرد: من در جلسه اخیر شورای اداری استان، به مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان تأکید کردم نسبت به قطع آب اداراتی که شرایط صرفه‌جویی را رعایت نمی‌کنند اقدام شود تا این کار الگویی برای مردم باشد و مردم ببینند ما صرفه‌جویی را از خودمان شروع کردیم.

*لزوم افزایش سهم قم از سدکوچری

حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این دیدار با اشاره به روند کیفیت آب قم از سال 90 تاکنون اظهار داشت: در این سال‌ها شرایطی در کیفیت آب قم ایجاد شده که ذائقه مردم را بر روی سطح خاصی از کیفیت آب تنظیم کرده است.

وی با اشاره به کاهش 45 درصدی تخصیص سهم قم از سد کوچری نسبت به اسفندماه گفت: این در حالی است که تا اسفندماه تخصیص 82 درصدی از سد کوچری داشتیم و لازم است به شرایطی برسیم که حداقل 65 درصد آب قم از سد کوچری تخصیص یابد تا شاهد افزایش کیفیت آب در شهر باشیم.

بختیاری تصریح کرد: با کاهش تخصیص از کوچری بالاجبار برای تأمین آب شرب شهر، چاه‌های زیرزمینی را وارد مدار کردیم که باعث افزایش شوری آب شده است.

وی در ادامه به وضعیت شبکه فاضلاب شهر قم اشاره کرد و افزود: پوشش شبکه فاضلاب در شهر قم حدود 42 درصد است در صورتی که میانگین کشوری 56 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تقاضا برای انشعاب فاضلاب از سوی مردم وجود دارد، اظهار داشت: توان توسعه فاضلاب در حال حاضر بیش از این نیست البته پیگیر مشارکت بخش خصوصی برای توسعه شبکه هستیم و چند سرمایه‌گذار نیز در زمینه احداث تصفیه‌خانه و خط انتقال پردیسان اعلام آمادگی کردند.

وی در پایان بر ضرورت افزایش مخازن آب در شهر قم در راستای توزیع عادلانه آب در شهر تأکید کرد.

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه برنامه‌های سفر خود به قم، در ساختمان مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور حضور یافت و با مدیر حوزه‌های علمیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

*ظرفیت‌های تبلیغی حوزه در خدمت آگاهی‌بخشی به مردم هستند

آیت‌الله علیرضا اعرافی طی سخنانی با تقدیر از خدمات دولت و وزارت نیرو برای تأمین آب و برق در کشور اظهار کرد: شرایط فعلی در حوزه مدیریت صنعت آب و برق نشان‌دهنده مدیریت هوشمندانه اعمال شده در این زمینه است و خوشبختانه دولت تلاش کرده که مشکلی بر مشکلات مردم افزوده نشود.

وی با اشاره به شرایط مصرف آب در کشور تصریح کرد: حوزه با شبکه‌های تبلیغی و ظرفیت‌هایی که در این بخش دارد وظیفه خود می‌داند که مردم را به مدیریت مصرف و همراهی با دولت توصیه کند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه حوزه هرکاری لازم باشد در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم انجام می‌دهد گفت: تمام ظرفیت‌های مجازی و حقیقی تبلیغی حوزه برای آگاهی بخشی به مردم در حوزه مصرف آب و برق در خدمت هستند.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت شبکه فاضلاب استان و میزان پوشش این شبکه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در قم سطح پوشش شبکه فاضلاب نسبت به دیگر استان‌ها پایین است باید در روند تکمیل شبکه فاضلاب تسریع شود و در این زمینه می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

اعرافی با اشاره به طرح انتقال آب از دریا به مرکز کشور تصریح کرد: این طرح که در گذشته برای دریای خزر پیگیری می‌شده باید هم از شمال و هم از جنوب مدنظر قرار گرفته و با تدبیر و نکته‌سنجی دقیق و بررسی تمام جوانب امر در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت مصرف آب باید هم بر فرهنگ‌سازی و هم بر اقدام قاطع و به موقع تکیه کرد گفت: در خصوص اصلاح شبکه آب و همچنین تقویت و به‌روزرسانی تجهیزات صنعت آب نیز باید تدبیر شود تا پرتی شبکه به حداقل ممکن برسد.

*صرفه‌جویی 10 درصدی راه گذر از بحران آب است

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت مصرف آب در کشور، اظهار کرد: 75 مردم در حوزه مصرف آب جزو مشترکین صرفه‌جو هستند و در حد الگو مصرف می‌کنند اما 20 درصد بیش از الگو و پنج درصد جزو مشترکین پرمصرف هستند که همین گروه مشکل‌ساز می‌شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر تمام مردم تنها 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشند تمام بحران‌ها در حوزه تأمین آب پشت سر گذاشته می‌شود خاطرنشان کرد: امسال با تدبیری که صورت گرفت تلاش شد تا قطعی آب نداشته باشیم اما همچنان نیازمند همراهی و همکاری مردم در زمینه مدیریت مصرف هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اذعان به اینکه پرتی شبکه آب و مصارف غیرخانگی در کشور بسیار بالا است تصریح کرد: اگر این مسئله اصلاح و مدیریت شود مشکل تأمین منابع آبی در کشور حل می‌شود؛ البته در زمینه فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی، اقدامات قاطعانه را از خود دولت آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت استفاده صنایع از پساب گفت: اینکه بخش صنعت سراغ استفاده از پساب نمی‌آید به خاطر این است که آب ارزان در اختیارش قرار می‌گیرد؛ دستورالعملی آماده شده و به زودی ابلاغ می‌شود که حق استفاده از آب توسط بخش صنعت را گرفته و آن‌ها را الزام به انتقال و استفاده از پساب می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این دیدار با اشاره به معافیت مطلق مساجد، حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه از پرداخت آب‌بها اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور خصوصاً در شهر قم تعداد این مراکز بالا است، عدم تعیین حدود مصرف، مغایر با مدیریت مصرف است و باید سقفی برای این قانون تعیین شود تا بتوان مدیریتی بر مصرف این بخش داشت.

*بازدید از تصفیه خانه جدید آب قم 

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سفر به قم به تصفیه خانه جدید آب قم رفت و از نزدیک در جریان چگونگی روند تصفیه و تأمین آب موردنیاز شهر قم قرار گرفت.

وی در این بازدید به همراه مدیران شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان در بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه جدید آب قم از جمله ساختمان فیلتراسیون، آزمایشگاه، اتاق کنترل و سایر بخش‌های تصفیه‌خانه حضور پیدا کرد و از تلاش‌های صورت گرفته در راستای تأمین آب شهروندان قمی قدردانی کرد.

جعفری در حاشیه این بازدید بر ضرورت توجه به وضعیت کیفی آب تأکید کرد و خواستار توجه لازم به این موضوع به عنوان یک اصل در شرکت‌های آب و فاضلاب شد.

وی در ادامه از تصفیه‌خانه قدیمی آب قم بازدید کرد و در جریان فعالیت این تصفیه‌خانه قرار گرفت.

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول