اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

4 دلیل قرمزپوشی بازار سهام/ گزارش پالایشی‌ها با ابهام همراه است

بازار سرمایه به 4 دلیل مختلف با افت شاخص‌ها مواجه شده است.

4 دلیل قرمزپوشی بازار سهام/ گزارش پالایشی‌ها با ابهام همراه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز در روندی نزولی قرار گرفته است و خروج سرمایه از بورس نیز طی روزهای گذشته با رشد همراه بوده است؛ فعالان بازار سرمایه معتقدند، ابهامات بسیاری در بازار سهام این روزها وجود دارد که صدای بسیاری از سرمایه‌گذاران را در آورده و تعدادی از سهامداران خرد نیز از بازار خارج شده‌اند.

فضای سیاسی و متغیرهای اقتصادی، ابهاماتی را ایجاد کرده است که بورس دیگر جذابیت گذشته را نداشته باشد، در عین حال هنوز برخی تحلیلگران سال ۱۴۰۱ را سال پرواز بورس می‌دانند، اما در شرایط فعلی به دلیل ریزش های بازار سهام، سهامداران خرد با تردید در حال تصمیم گیری هستند. بررسی روند بازار نشان می‌دهد که از ابتدای خردادماه تاکنون شاخص با افت ۴.۵ درصدی مواجه شده است.

گروه های پالایشی و خودرویی امروز هم با افت قیمت شدید مواجه شدند و قرمزترین گروه‌های بازار سرمایه بودند.

* بررسی دلایل ریزش بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: فاصله گرفتن نرخ ارز آزاد از نرخ نیمایی به دلایل غیر اقتصادی عامل ریزش بورس بوده است. این مساله سبب زیان شرکت‌های صادراتی شده است. از طرف دیگر، وعده‌های دولت در مورد صنعت خودرو نیز محقق نشد.

وی ادامه داد: گزارش‌ های پالایشگاهی‌ ها که طی روزهای گذشته منتشر شده است، با ابهامات بسیاری مواجه شد که همین مساله باعث افت قیمت سهام این شرکت‌ها و در نتیجه کل بازار سهام شده است. افت قیمت‌ها در بازار جهانی نیز با کاهش مواجه شده که این مساله نیز دلیل دیگری برای افت بازار سهام بوده است.

* افت دسته جمعه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با کاهش 12 هزار و 83 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 501 هزار و 631 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی هشت دهم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افت 4 هزار و 277 واحدی در سطح 417 هزار و 203 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص هم منفی 1.01 درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز 202 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 209 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 645 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز چهارشنبه افت 18 درصدی را داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 490 میلیارد تومان بود که 19 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش سه درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 663 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس به 47 درصد رسیده است.

* افزایش خروج پول از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و 581 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 33 درصدی داشته است.

در معاملات روز شنبه برای سومین روز کاری پی در پی بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و سهم های خودرو (شرکت ایران خودرو) و خساپا (شرکت سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. سهم‌های شسپا (نفت سپاهان)، ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس‌) و ثنور (سرمایه‌گذاری کوه نور) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

* رشد صف‌‌های فروش پایانی بازار

در جریان معاملات روز شنبه، 197 سهم با رشد قیمت و 442 نماد نیز کاهش قیمت مواجه شدند. تعداد 19 نماد در صف خرید و 44 سهم نیز در صف فروش قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل با افزایش 61 درصدی مواجه شد و به 144 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 33 درصد افت کرد و در رقم 186 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، تکنو (شرکت تکنو تار) و تپمپی (شرکت پمپ سازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، فمراد (آلومراد)، ورنا (سرمایه گذاری رنا) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول