اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

خواندنی‌های تاریخ| مشهور‌ترین زلزله‌های ایران و رکورددارها

در ایران زلزله زیاد آمده است، اما برخی مشهورترند و برخی رکورددارند و برخی بیش‌تر لرزانده‌اند تن و بدن ایرانی‌ها را. آن زلزله هم که از همه بیش‌تر لرزاند زمین ایران را «زلزله طبس» در سال ۱۳۵۷ شمسی بود که ۷.۸ ریشتری بود.

خواندنی‌های تاریخ| مشهور‌ترین زلزله‌های ایران و رکورددارها

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: زلزله طبس قوی‌ترین زلزله «ثبت‌شده» در ایران است ولی بنا به تحقیقات علمی و اسناد تاریخی قوی‌ترین زلزله ایران در قرن سوم شمسی در دامغان رخ داد. این زلزله که ششمین زمین‌لرزه قوی در تاریخ مدون بشر محسوب می‌شود پرتلفات‌ترین زلزله در ایران است و حدود ۲۰۰ هزار کشته برجا گذاشته است. حدود ۴۰ سال بعد از زلزله دامغان نیز زلزله‌ای قوی در اردبیل رخ داد و حدود ۱۵۰ هزار کشته داشت. البته پرتلفات‌ترین زلزله در تاریخ معاصر ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ شمسی است که ۳۷ هزار کشته و ۶۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار بی‌خانمان برجا گذاشت.

زلزله‌های معروف در گذر زمان

زلزله رودبار معروف‌ترین زلزله ایران بود به‌خاطر آن همه همدلی و کمک‌رسانی از سراسر ایران. پیش از آن زلزله بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱ شمسی بود که معروف‌ترین بود به‌خاطر تجلی مهربانی و همیاری ایرانیان و البته کمک‌هایی که «غلامرضا تختی» برای زلزله‌زدگان جمع کرد. حالا هم زلزله بم است که معروف‌ترین زلزله ایران است؛ زلزله‌ای ۶.۶ ریشتری که در سال ۱۳۸۲ شمسی ارگ تاریخی و۲۵۰۰ ساله بم را ویران کرد و ۳۴ هزار نفر را کشت و ۵۰ هزار مجروح داشت.

شاید بیشترین میزان کمک‌رسانی ایرانی‌ها در حوادث طبیعی نیز در همین زلزله بم بود و این‌طوری بود: «بیش از ۳ هزار ایستگاه کمک‌های مردمی در شهرهای بزرگ و کوچک ایران برپا شد و هنوز ۲۰ روز بیشتر نگذشته بود که ۳ میلیارد تومان پول جمع شد [که در آن سال‌ها ارزش بسیار بالایی داشت و رقمی حیرت‌انگیز تلقی شد] به‌همراه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار پتو و ۲۵۱ هزار وسیله گرمازا و پخت‌وپز و ۵ میلیون قوطی کنسرو و کمپوت و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلو مواد خوراکی و ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه انواع لباس و پوشاک و ۹۷ هزار تخته فرش و موکت و زیرانداز». زنان و دختران ایرانی هم کاری کردند حیرت‌آورتر و همان چند روز اول بیش از ۷ کیلو طلا و جواهر بذل کردند برای آسایش هموطن.

ایران کشوری زلزله‌خیز است و زلزله‌ها در همین سال‌های اخیر هم زیاد رخ داده‌اند و البته معمولا خسارت کمی داشتند. با این حال برخی زلزله‌های اخیر نیز معروف و ویرانگر بودند؛ ازجمله زلزله اهر و ورزقان در سال ۱۳۹۱ و زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ و زلزله سر‌پل‌ذهاب در سال ۱۳۹۷.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول