اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از امیدواری نسبت به چشم‌انداز روشن افزایش مشارکت‌های اجتماعی در تهران تا در نظر گرفتن فرصت تشویقی برای بافت فرسوده

اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز این شورا نسبت به ارائه گزارش ده ماه گذشته شهردار تهران واکنش نشان داده و درخواست های خود را برای بهبود شرایط اداره شهر اعلام کردند.

از امیدواری نسبت به چشم‌انداز روشن افزایش مشارکت‌های اجتماعی در تهران تا در نظر گرفتن فرصت تشویقی برای بافت فرسوده

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در جلس علنی امروز شورای شهر تهران  به  ارائه گزارش، برنامه‌ها و اقدامات شهرداری تهران و تبیین رویداد مهم همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران با موضوع نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران پرداخت.

شهر آفتاب به یک شهر واقعی نمایشگاهی تبدیل شود

مهدی چمران در صحن امروز شورای شهر تهران پس از استماع صحبت‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن شورا اظهار داشت: در خصوص کاهش زمان صدور پروانه مصوبه‌ای در مهرماه سال گذشته داشتیم که هنوز اجرایی نشده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که اقدامات در کاهش زمان صدور پروانه همزمان انجام شود، تصریح کرد: بسیاری از پروسه‌های صدور پروانه با این اقدام کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در خصوص پروژه‌های عمران، بزرگراه یادگار امام (ره) در درجه اول اولویت قرار دارد. بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری نیز از اولویت‌های بعدی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تونل شهید متوسلیان نیز بسیار مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی وارد نشود شهرداری نباید کار را آغاز کند. این تونل باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: شهر آفتاب مسأله بسیار مهمی است و باید این شهر به یک شهر واقعی نمایشگاهی تبدیل شود.

وی گفت: موافق این نیستیم که تعداد نیروها را افزایش دهیم چون بار حقوقی برای شهرداری دارد و اضافه کردن بیش از حد نیرو از کیفیت کار کم می کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور اعلام کرده که برنامه‌های مدیریت شهری باید 4 ساله باشد، گفت: باید برنامه‌ریزی شود که برنامه 4 ساله تدوین و ارائه شود چون برنامه‌ها دیگر 5 ساله نخواهد بود. ارائه برنامه بلندمدت ایراد نیست و هرچه بلندمدت تر باشد بهتر می‌توان عمل کرد اما باید در زمان مدیریت خود بتوانیم برنامه‌هایی را عملیاتی کنیم.

 

2 هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران در سال جاری

حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران گفت: 2 هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان درآمد در سال جاری داشته‌ایم و در فروردین و اردیبهشت ماه 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم باید اقدامات بیشتری انجام دهیم که نتایج هر چه بهتر حاصل شود.

وی افزود: اگر نتوانیم در این ایام درآمد حاصل کنیم رؤیاهایی که در سر داریم محقق نخواهد شد.

کاشانی با بیان اینکه اگر کمیسیون ماده 5 اقدام عملی انجام ندهد درآمدهای این حوزه محقق نخواهد شد، گفت: اصلی‌ترین موضوع ایمنی ساختمان در بافت فرسوده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: ۹۰ کلان پروژه بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله عنوان شده است و باید ببینیم این چشم‌انداز چه بخشی است و باید بر اساس برنامه ارائه شود که پس از آن توسط مدیریت شهری آینده مورد پیگیری قرار بگیرد.

فرصت تشویقی برای بافت فرسوده در نظر گرفته شد

جعفر بندی‌شربیانی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران اظهار داشت: بخش‌های عمده شهر تهران به ویژه در جنوب شهر فرسوده و یا در حال فرسودگی است، این استهلاک صرفا در بخش املاک مردم نیست و شامل زیرساخت‌ها و تأسیسات نیز می‌شود در نتیجه به دلایل متعدد، اولویت جدی نوسازی و بازسازی به طور ویژه در بافت فرسوده است.

وی افزود: برای ما بسیار مهم است که این موضوع در دوره فعلی به نتیجه برسد. روند نوسازی بافت فرسوده متغیرهای زیاد و پیچیده ای دارد. اعلام شد که فرصت تشویقی برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

شربیانی با بیان اینکه اعلام شد 3 هزار میلیارد تومان از یکی از بانک‌ها به شهرداری بازگشت، گفت: درخواست داریم این پاسخ مطرح شود که آیا این اشتباه محاسباتی بوده و یا فسادی در این زمینه صورت گرفته است؟

شهرداری تهران موضوع آلودگی هوا را در هیات دولت پیگیری کند

مهدی پیرهادی با بیان اینکه ۲۲ میدان در سطح شهر داریم که وظیفه آن نظارت بر بازارها، بازارچه ها و غرفه‌هاست و ۲۴۰ بازار و بازارچه در سطح شهر داریم، ادامه داد: رضایت‌مندی مردم در حوزه های مختلف احصاء و گزارش آن به شورا ارائه شود. این اقدام با کار علمی دقیق در حوزه‌های مختلف صورت بگیرد و در بخش‌هایی که رضایت‌مندی پایین است، کیفیت کار را بهبود ببخشیم.

پیرهادی تأکید کرد: انتظار داریم که شهردار تهران به عنوان عضو هیأت دولت، موضوع آلودگی هوا را به ویژه PM۱۰ دنبال کند. هرچند شهرداری تهران متولی این بخش نیست. ما دوباره این آلودگی را خواهیم داشت و کسی به این تذکر گوش نمی‌دهد لذا تقاضا داریم شهردار تهران موضوع را در هیأت دولت پیگیری کند.

صدور پروانه به 50 روز زمان نیاز دارد

سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر تهران با اظهار امیدواری از اینکه موفقیت شهردار تهران موجب سربلندی شورا  شود  ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر ایجاد شد اما ۲۶۰ دوچرخه سوار در این مسیرها نمی‌بینیم و متاسفانه بودجه مجددی در این خصوص تصویب شد.

وی در مورد ناوگان اتوبوسرانی، تصریح کرد: سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید اضافه شود. نباید توقع مردم و ما را بالا ببرید و اگر به دو هزار دستگاه برسد اقدام بسیار خوبی است اما اینکه چهار هزار دستگاه مطرح می‌شود توقع ما بالا می‌رود.

آقامیری با اشاره به زمان تخصصی برای طراحی در حوزه ساخت و ساز، گفت: اقدامات مختلف در این بخش به زمان نیاز دارد و اگر به موازات انجام شود حداقل به ۵۰ روز زمان نیاز دارد و اینکه بگوییم زمان صدور پروانه به یک هفته کاهش پیدا کند، تخصصی نیست. در خصوص صدور پروانه به کمتر از دو ماه نباید فکر کنیم.

توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و آلودگی هوا دغدغه‌های شهری مردم تهران

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران ابراز داشت: تنوع خدمات در شهرداری بسیار گسترده است و به اعتبارات، نیروی انسانی و منابع زیادی نیاز دارد. آرزوهای بزرگ نیاز به یک ظرف بزرگ دارد و باید ببینیم هماهنگی‌ها، منابع مالی و تیم متخصص و یکپارچه برای اجرایی کردن برنامه‌ها فراهم شده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و آلودگی هوا دغدغه مردم است، اظهار کرد: اگر شهردار اولویت خود را در این سه برنامه قرار دهد و حتی ۳۰ درصد این سه برنامه را عملیاتی کند، نام او در تاریخ بلدیه ماندگار خواهد شد.

امانی افزود: مردادماه سال ۱۴۰۴ باید صندلی را تحویل دهیم و برنامه‌های سه سال و دو ماه باقی مانده را باید ارائه دهیم. باید در پایان چهار سال کارنامه‌ای ارائه دهیم که بتوانیم حداقل نمره ۱۰ از مردم بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌های شهر تهران از جیب مردم شهر هزینه می‌شود، گفت: کارکنان شهرداری از مردم حقوق می‌گیرند و اگر منابعی داریم باید برای دغدغه‌های اصلی مردم هزینه شود.

وی در ادامه ضمن بیان این پرسش که شهرداری در مسکن استیجاری چه نقشی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید این موضوع در توضیحات روشن و شفاف شود.

خدمات ارائه شده در 11 ماه ابتدایی سال شهرداری قابل تقدیر است

محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران گفت: شورا و شهرداری قرار است در کنار هم شهر را اداره کنند. باید در بیان مطالب دقت شود چون سخنان ما انتظارات نامعقول ایجاد می کند.

وی افزود: برنامه‌ها طوری مطرح نشود که گویا ۱۱ ماه ابتدایی سال شهرداری کاری را انجام نداده است. خدمات ارائه شده قابل تقدیر است اما قطعا تذکرات و نقدهایی را نیز داریم.

آخوندی با بیان اینکه اقدامات در شهر انجام شده است، یادآور شد: اداره این شهر کار بزرگی است که توسط پرسنل خدوم شهرداری انجام می‌شود.

وی با تأکید بر حضور جدی شهردار تهران در پنل‌های تخصصی همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، یادآور شد: این حضور می‌تواند دلگرمی بزرگی برای سرمایه‌گذاران در مشارکت باشد. نباید به یک همایش بسنده کنیم و با سرمایه‌گذاران در تعامل باشیم و از طرفی موانع سرمایه‌گذاری نیز برطرف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تنها نباید به دنبال پروژه‌های بزرگ باشیم چون ممکن است سرمایه‌گذاران بتوانند برای رفع دغدغه‌های منطقه ای نیز وارد عمل شوند.

آخوندی همچنین تصریح کرد: تمام امکانات باید بسیج شوند که می‌تواند ظرفیت بزرگی برای شهر تهران باشند. همچنین قفل‌های سرمایه‌گذاری باید در شهر تهران باز شود.

مواجهه شخص شهردار و وقت گذاشتن خارج از زمان کاری برای سرمایه‌گذاری اقدامی کلیدی است

میثم مظفر اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه اقدام بسیار خوبی است،  همچنین اقداماتی که در مناطق شهرداری تهران انجام می شود، اقدامات ویژه و بزرگی است. پیشنهاد من این است که در هر جلسه شورا کارهای خوب انجام شده ارائه شود.

وی افزود: ۱۰ دقیقه آغازین هر جلسه شورا را می‌توان به این بخش اختصاص داد که گزارش اقدامات حتی به صورت کلیپ ارائه شود. ما در طرح رصد اقدامات را دنبال می کنیم که کار خوبی است.

مظفر با بیان اینکه مواجهه شخص شهردار و وقت گذاشتن خارج از زمان کاری برای سرمایه‌گذاری اقدامی کلیدی است، تصریح کرد: این موضوع را نباید به مدیران میانی حواله داد.

وی افزود: فرصت‌های ویژه سرمایه‌گذاری باید مشخص و بیان شود. رسانه ملی باید اعلام کند که سرمایه‌گذاران در سامانه‌ای، فرصت‌ها را مشاهده کنند تا بتوان آن را محقق کرد.

این شورا شهردار را بر اساس تفکر جهادی انتخاب کرده است

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای شورا از گزارش شهردار به عنوان آرزوهای بزرگ یاد کردند اما من آن را آرزوی بزرگ نمی‌دانم. ابراز داشت: نباید با ناامیدی، نشدن اقدامات را با این کلمات کلیدی همچون آرزوهای بزرگ اعلام کنیم. در زمان آقای قالیباف ثابت شد که این کارها شدنی است.

 

وی ادامه داد: دوره جهادی یک تفکر است. امروز اگر در شورا حضور داریم و شهردار را انتخاب کردیم بر اساس تفکر جهادی بوده است. باید با حمایت شورا اقدامات را دنبال کنیم و انرژی منفی ایجاد نکنیم.

نادعلی تأکید کرد: بار اصلی دنبال کردن امور بر عهده معاونان شهردار است که انتظار می‌رود با کمیسیون‌ها ارتباط داشته باشند و ادبیات مشترکی برای برنامه ها ارائه دهند.

 

چشم‌انداز روشن افزایش مشارکت‌های اجتماعی در تهران

مهدی عباسی با بیان اینکه  اداره شهر تهران کار سخت و طاقت‌فرسایی است جشنواره ورزشی که برگزار شد اقدام بسیار مناسبی بود و می‌توانیم در مشارکت اجتماعی چشم‌انداز خوبی را پیش‌بینی کنیم و در این زمینه از شهرداری تهران تقدیر می‌کنیم و تأکید کرد: وضع موجود را وضع نگران‌کننده‌ای اعلام نکنیم. اینکه مشکلات شهر تهران رفع شود خواسته ماست و اینکه مواردی مطرح می‌شود بر اساس تجارب است. اگر وعده‌ها عملیاتی نشود سرخوردگی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات شهر تهران در بسیاری از شهرها و کشورها وجود دارد، یادآور شد: چه کسانی که نقد داشتند و چه کسانی که حمایت کردند، هدف مشترکی دارند و به دنبال این هستند که مدیریت شهری موفق شود.

انتقاد از سیاه نمایی‌ها علیه شهرداری

 احمد صادقی گفت: بازخورد کارهای بزرگ در درازمدت خود را نشان می‌دهد و درخواست دارم گزارش پیشرفت این اقدامات به شورا و مردم در مقاطع مختلف داده شود تا شهروندان طعم شیرین تحولات در شهر تهران بچشند.

صادقی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم بحث برگزاری همایش  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران بوده که قرار است با مشارکت بخش خصوصی از داخل و  خارج برگزار شود.

وی اظهار داشت: اتفاق بزرگی در حال انجام است و شهد شیرین این اقدامات را نباید با سیاه نمایی‌ها و عنوان آرزو دانستن و تأکید بر عدم تحقق آن تلخ کرد.

صادقی گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند در اجرای کارهایی که همه فکر می‌کنند انجام نمی‌شود به کار آید  مشارکت بخش خصوصی است و امیدواریم توجهات لازم به این امر بشود.

شهردار تهران یکی از شهرداران جسور پایتخت است

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: شهردار تهران یکی از شهرداران جسور پایتخت است که با نگاه تحمل‌گرایانه برنامه‌ها و اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داده و گام‌های بسیاری در جهت تحقق آن انجام گرفته و عملیاتی شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما در شورا در زمینه اقدامات شهرداری سیاه‌نمایی می‌کنند و من از رویکرد آنها تعجب می‌کنم چرا که در گذشته مردم به شدت نسبت به طرح‌های املاک‌ فریز شده انتقاد داشتند حالا این سوال مطرح است که اگر این اقدامات ساده بود چرا چند سال گذشته انجام نشده است.

وی افزود: در حال حاضر در همه پهنه‌های فرسوده مجوز یک طبقه اضافه ساخت داده شده و به میزان فضای سبز ۱۲۵۰ هکتار افزوده شده و قرار است امسال۱۵۰۰ هکتار دیگر هم به فضای سبز افزوده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول