اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

احداث نیروگاه‌ خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی در قزوین در دستور کار قرار دارد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان زنجان گفت: با توجه به برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، به زودی مناقصه این موضوع مهم در استان قزوین برای حدود ۱۰۰۰ مگاوات انجام می‌شود.

احداث نیروگاه‌ خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی در قزوین در دستور کار قرار دارد

به گزارش خبرنگار فارس از قزوین، علی خلجی در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات شرکت برق برگزار شد، به مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص استان قزوین اشاره و اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد انرژی که به استان منتقل می‌شود در حوزه صنعت و کشاورزی یعنی در بخش مولد است که مایه افتخار بوده و بسیار ارزشمند است که تامین کننده زیر ساخت اصلی این دو بخش هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان قرار گرفتن در مسیر ترانزیت انرژی شمال به جنوب و مرکز به شمال غرب کشور، وجود پتانسیل بالای انرژی های بادی تجدید پذیر و کریدور بسیار ارزشمند انرژی بادی را از دیگر ویژگی‌های استان قزوین برشمرد و ادامه داد: ظرفیت قابل بهره‌برداری نیروگاه‌های بادی بالای ۱۶۳ مگاوات است که در این بخش دومین استان کشور محسوب می‌شویم و امیدواریم با همراهی مسئولان و سرمایه‌گذاران از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کنیم و شاهد توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بیشتری در استان باشیم.

خلجی اضافه کرد: برای ساخت نیروگاه‌ ۵۰۰ مگاواتی ۲۸۰ میلیون یورو معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که نگهداری، بهره‌برداری و تعمیر نیروگاه‌ها حاصل تلاش ۲۴ ساعته خادمین حوزه صنعت آب و برق است.

وی صنعت آب و برق را لازم و ملزوم یکدیگر ذکر و خاطرنشان کرد: در چنین شرایط اقلیمی که دچار خشکسالی سخت هستیم شرایط تامین برق هم تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلاتی ایجاد کرده است. 

این مسئول بیان کرد: انرژی نعمت بسیار ارزشمندی است که خدا به ما ارزانی داشته و باید قدر آن را بدانیم و درست و به جا از آن استفاده کنیم چرا که با فرایند بسیار پیچیده و فنی و در شرایط کاری سخت تبدیل به انرژی گران قیمت برق می‌شود و با قیمت بسیار ارزانی به دست ما می‌رسد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان افزود: بالغ بر ۲ هزار  و ۵۰ مدار، خطوط انتقال و فوق توزیع در پمپاژهای ۴۰۰ کیلوولت، ۲۰۰ کیلوولت و ۶۳ کیلوولت داریم.

از نظر ظرفیت شبکه برای تامین برق استان و منطقه نداریم

خلجی ادامه داد: از نظر وضعیت شبکه شرایط بسیار مطلوبی نسبت به سایر شرکت‌های توزیع برق داریم و ۲.۵ برابر بار مصرفی استان ظرفیت شبکه داریم و هیچ محدودیتی برای تامین برق استان و منطقه نداریم. با برنامه‌ریزی های ۵ ساله منسجم و طبق برآورد بار و نیاز مصرف، طرح های مصوب را اجرایی کرده ایم تا این شرایط مطلوب شبکه استمرار داشته باشد‌.

وی اضافه کرد: با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان طرحهای توسعه‌ای برق منطقه‌ای استان زنجان در حال اجراست و بر این اساس پست و خط ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی شال برق دار شد، پست و خط شهرک صنعتی حکیمیه ۶۳ کیلوولت شد و طرح های توسعه و افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت بوئین زهرا با ظرفیت ۱۶۰ مگا آمپر و توسعه و نوسازی پست ۲۳۰ قزوین گه ۴۶ سال پیش احداث شده، در دستور کار قرار دارد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد: با انجام کارهای مقدماتی، پروژه نیروگاهی بسیار مهم ۵۰۰ مگاواتی بوئین زهرا به عنوان مصوبه هیات دولت‌، امیدواریم تا اواخر تابستان شاهد عملیات اجرایی آن باشیم و با اخذ مجوزهای لازم نسبت به ساخت آن اقدام شود که مصرف آب آن کم و تاثیرات زیست محیطی ناچیزی خواهد داشت.

ساخت نیروگاه‌ خورشیدی حدود ۱۰۰۰ مگاواتی 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان افزود: با توجه به برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، به زودی مناقصه این موضوع مهم در استان قزوین برای حدود ۱۰۰۰ مگاوات انجام می‌شود که ساختگاه های آن شناسایی شده و انشاالله با جذب سرمایه‌گذاران شاهد خروجی‌های مطلوب نیروگاه‌ها باشیم.

خلجی ادامه داد: متولی متقاضیان و انشعاب های بیش از ۷ مگاوات شرکت‌های برق منطقه‌ای و پایین‌تر از آن بر عهده شرکت‌های توزیع برق است.

وی اضافه کرد: در استان چهار مشترک برق سنگین در حال تولید و بهره‌برداری در حوزه صنعت داریم و با ۹ مشترک عقد قرارداد داریم و پیش‌بینی مصرف آن بالای ۲۵۰ مگاوات است که تا دو سال آینده با عقد قرارداد با مشترکین، تحول جدیدی خواهیم داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل ارزان بودن قیمت انرژی و فرهنگ مصرف، میزان مصرف در حوزه‌های مختلف در کشور ما از نُرم جهانی بیشتر است که با آگاه‌سازی و اقناع سازی رسانه‌ها امیدواریم مردم و مصرف کنندگان ضمن توجه به ارزش واقعی نعمت انرژی، استفاده بهینه از برق داشته باشند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان یادآور شد: با مصرف درست برق، قطعا انرژی بیشتری برای توسعه بخش‌های  مختلف اقتصادی تامین می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول