اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

سفیر سابق ایران در اردن: مهمترین تروریست‌های بین‌المللی با حمایت آمریکا رشد کرده‌اند

مصطفی مصلح‌زاده گفت:‌ مهم نیست که آمریکایی‌ها شعار مبارزه با تروریسم می دهند، بلکه این مساله اهمیت دارد که مهمترین تروریست‌های بین‌المللی با حمایت آمریکا یا به‌وجود آمدند و یا رشد پیدا کرده‌اند.

سفیر سابق ایران در اردن: مهمترین تروریست‌های بین‌المللی با حمایت آمریکا رشد کرده‌اند

مصطفی مصلح‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی به تشریح موارد نقض حقوق توسط حاکمیت‌ آمریکا در سالیان اخیر پرداخت و گفت: آمریکا به عنوان یک ابر قدرت انتظار دارد که دولت های کوچکتر دنیا، سلطه اش را بپذیرند؛ در غیر این صورت آمریکا از پکیج فشار استفاده می کند که شامل اقدامات و برنامه های متنوعی است.

سفیر سابق ایران در اردن تحریم را یکی از ابزارهای آمریکا برای فشار به دولت های کوچکتر دنیا دانست و افزود: آمریکا در دهه اول و دوم قرن بیست و یکم از این مکانیسم بسیار زیاد استفاده کرده است چرا که برای دولتمردانشان اصلا مهم نیست که تحریم‌ها مردم را دچار بحران می‌کند یا خیر.

وی افزود: معروف ترین نمونه تحریم‌ها ایران بود؛ به ظاهر می توانستیم دارو و غذا وارد کنیم اما شاهد بودیم که در یک نقشه کاملا حساب شده و پیچیده، واردات دارو با توجه به تحریم آمریکا عملا سخت و دشوار بود و بارها مسئولین این نکته را گفته اند که بسیاری از بیماران از جمله بیماران پروانه ای در ایران  به دلیل نبود دارو جان خود را از دست می‌دهند.

مصلح زاده در ادامه به بیان دومین مورد از اقدامات آمریکا یعنی کودتا پرداخت و گفت: آمریکا تا بحال در 62 کشور جهان، چه با حمله نظامی و چه با کودتا اقدام به سرنگونی حکومت‌ها کرده است. نمونه بارز آن کودتا علیه حکومت مصدق در ایران بود که به پروژه آژاکس معروف شد و یک ژنرال آمریکایی با همکاری اوباش ایران به سرکردگی شعبان بی‌مخ توانست دولت ملی مصدق را سرنگون کند.

مصلح زاده با بیان اینکه خود آمریکایی ها بعدها اعتراف کردند که ما در کودتا علیه مصدق نقش داشتیم، تشریح کرد:‌ نکته جالب توجه دیگر ماجرا این است که مصدق خیلی به آمریکایی ها اعتماد داشت. او یک سفر چهل و چند روزه به آمریکا داشت تا آمریکایی ها را راضی کند که در برابر انگلیس به او کمک کنند اما آمریکایی ها از پشت به او خنجر زدند و سرنگونش کردند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ابزار سوم آمریکا، جنگ است، یعنی ارتش آمریکا مثل جنگ ویتنام مستقیما وارد حمله نظامی می شود. فیلم های زیادی نیز در این باره ساخته شده است؛ مانند فیلم متولد چهارم جولای یا مستند نارنجی که نشان دهنده جنایات آمریکایی‌ها در ویتنام هستند.

وی جنایات آمریکایی‌ها را برشمرد و اظهار داشت: مستند نارنجی نشان می دهد که چگونه مدعیان حقوق‌بشر از مواد شیمیایی برای نابودی روستاها، درختان و خانه ها استفاده می کردند. حتی فرزندان ویتنامی‌هایی که تحت تاثیر این بمب ها قرار می‌گرفتند ناقص الخلقه می شدند و جالب است که حتی سربازان آمریکایی که در ویتنام بودند نیز فرزندان ناقص الخلقه به دنیا می آورند. 

مصلح زاده در پایان به تشریح چهارمین نمونه از ابزار آمریکا یعنی حمایت از تروریسم پرداخت و  عنوان کرد: مهم نیست که آمریکایی ها شعار مبارزه با تروریسم می دهند، بلکه این مساله اهمیت دارد که مهمترین تروریست های بین المللی با حمایت آمریکا یا به وجود آمدند و یا رشد پیدا کرده اند.

وی گفت: پیدایش گروه‌های تروریستی جز با طراحی آمریکایی ها و انگلیسی ها و پشتیبانی دلار های سعودی نبوده است. فرزند اینها نیز همان داعش شد؛ اصولا این گروهک تروریستی ریشه در القاعده دارد که از سال 2013 با حمایت تمام عیار دولت‌های آمریکا، اروپا و عربی شروع به فعالیت های تروریستی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: نسخه ایرانی این گروه های تروریستی نیز، سازمان مجاهدین خلق است که جان‌کری رسما اعلام کرد که ما خیلی تلاش کردیم تا این سازمان را از عراق به آلبانی منتقل کنیم و اینگونه حمایت خود از یک سازمان تروریستی را اعلام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول