اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

روایت 33 شهید یک محل در «دانه‌های تسبیح»/ خاطره سردار جباری از تدفین سردار سلیمانی

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) در مراسم رونمایی از کتاب «دانه‌های تسبیح» گفت: بدن حاج قاسم سلیمانی با سه هدیه ارزشمند رهبری معظم تدفین شد.

روایت 33 شهید یک محل در «دانه‌های تسبیح»/ خاطره سردار جباری از تدفین سردار سلیمانی

خبرگزاری فارس از شهرری؛ محمد حسینی: اواخر سال ۹۷ در پایگاه مسجد حضرت ولی عصر(عج) موضوع زنده نگه داشتن یاد خاطره شهدای مسجد مطرح شد؛ ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذشت و بسیاری از پدران و مادران شهدا از دنیا رفته بودند و اطلاعات جامعی از شهیدان در دسترس نبود. بر و بچه‌های بسیج تصمیم گرفتند که زندگینامه شهدا را از زبان خانواده‌ها و همرزمانشان ثبت و ضبط شودتا این گنجینه با ارزش برای نسل امروز و آیندگان به یادگار بماند و حالا کتاب«دانه‌های تسبیح» حاصل این تلاش و نمادی از ۳۳ شهید مسجد حضرت ولی عصر(عج) شهرری است که با حضور سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج)، خانواده شهدا، اهالی محل و دلدادگان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و عاشقان شهیدان رونمایی شد.

مراسم با تلاوت قرآن محمدرضا پورزرگری آغاز شد و چه آیاتی بهتر از سوره آل عمران که به درستی و زیبایی می‌فرماید:«و هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند ، بلکه زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند». و حقیقت وجودی شهدا را به رخ می‌کشد.

سرود جمهوری اسلامی ایران در مسجد طنین انداز می‌شود تا فراموش نکنیم اهتزار پرچم خوش رنگ کشورمان، عزت، اقتدار، آسایش و آرامش خود را مدیون و مرهون خون سرخ شهیدان هستیم.

اجرای برنامه شهدا توسط عضوی از خانواده شهدا قطعا رنگ و بوی دیگری به محفل می‌بخشد که دست‌اندرکاران برنامه با توجه به این موضوع حسن سلطانی مجری پیشکسوت رادیو و تلویزیون را برای این آیین برگزیدند تا در حین برنامه یادی هم از شهید جمشید سلطانی توسط سردار جباری به میان آید که این شهید سرافراز بیست و سوم اسفندماه سال ۶۳ در جزیره مجنون، تا اوج آسمان‌ها پرواز کرد.
 


بعد از صحبت‌های ابتدایی مجری حالا نوبت مهدی سلحشوری رسیده که به جبهه، جنگ، انقلاب و شهدا فارغ از قطعه معروفش در وصف شهدا عرق و تعصب عجیبی دارد و خاطرات شنیدنی از هم‌نشینی با شهدا و خانواده‌های آنها و به‌ویژه مدافعان حرم بیان کرد.

وصل و پیوند دل تنگی و چشم‌انتظاری بالغ بر ۳۰ ساله مادر شهیدی به روضه ارباب بی‌کفن حضرت امام حسین(ع) اوج مراسم است که چشم عاشقان در جلسه را بارانی کرد.

 


گفته می‌شد سردار هم معمولا جلسات خود را با ذکر روضه ارباب(ع) شروع می‌کرد اما جلسه شرایطی داشت که این بار لابه‌لای خاطرات شهدا اینکارو کرد.

سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) در این مراسم بزرگداشت شهدا و رونمایی از کتاب دانه‌های تسبیح در مسجد ولی عصر(عج) از ارادت و تأکید همواره مقام معظم رهبری به خانواده شهدا و اُنس و گرامیداشت شهدا و خانواده‌های آنها سخن گفت.

بدن حاج قاسم با سه هدیه ارزشمند رهبری تدفین شد

وی خاطره شهادت حاج قاسم سلیمانی به میان آورد و گفت: زمانی که پیکر سردار دل‌ها را تحویل گرفتیم حقیقتا تکه‌تکه بود. بعد از فراهم شدن مقدمات کار حضرت آقا بر پیکر شهید سلیمانی نماز خواندند و آن روزها همگان حال عجیب آقا و اشک‌هایشان را دیدند؛ به ایشان عرض کردم امکان دارد عبای خود را بدهید تا با اقتدا به اباعبدالله الحسین(ع) بدن اربا اربا حاج قاسم عزیز را درون آن قرار بدهیم که رهبر انقلاب فرمودند «این عبا را نه بلکه عبایی را که سالها با آن عبادت کردیم را می‌دهیم» و انگشتری هم از خدمت‌شان گرفتیم، سپس خودشان گفتند «تربتی هم که تاکنون به کسی نداده‌ایم، تقدیم این سردار رشید اسلام می‌کنیم» و بدن حاج قاسم با این سه هدیه ارزشمند رهبری معظم تدفین شد.

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) با بیان این خاطره فراموش نشدنی با تأکید بر اینکه زندگی، سیره و روش شهدا و خانواده‌های معظم آنها همواره درس و عبرت است، اضافه کرد: پاک‌ترین و صالح‌ترین جوانان ما برای عزت اسلام و دمیدن روح عبودیت، بندگی و اخلاص به جامعه شهید شدند تا ما در خواب غفلت نباشیم، در مسیر شهدا باشیم و راهشان را ادامه دهیم همچنین گرفتار مشکلات و مسائل دنیوی نباشیم.
 

۴۳ سال دفاع مقدس

جباری با بیان اینکه ۸ سال دفاع مقدس نه و بلکه ۴۳ سال دفاع مقدس جانانه داشته‌ایم، ابراز کرد: دشمنی و خصومت دشمنان روزبه‌روز وجود داشته و مجاهدت و فداکاری‌ها ادامه دارد و همچنان در باغ شهادت باز است و شهید صیاد خدایی هم اخیرا جنایتکاران صهیونیستی به دلیل قابلیت، توانایی و خدمات بزرگ شهید به شهادت رساندند.

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) با بیان اینکه در طول این سال‌ها صدها هزار شهید در عرصه دفاع مقدس، هسته‌ای، مدافعان حرم، امنیت، سلامت، خدمت و موارد مختلف تقدیم شده تا این نهال آبیاری، بارور و عالم‌گیر شود تا شعاعش به اقصی نقاط عالم برود که رفته است، خاطرنشان کرد: شهادت‌ها، جانفشانی‌ها و فداکاری‌های شهدای بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی صحنه‌های بی‌بدیل و بی‌نظیری از تلاش، مجاهدت، شجاعت و ایثار را خلق کردند که باید در عرصه‌های مختلف مثل همین جلسه و کتابی که رونمایی شد، نمایشنامه، فیلم، برنامه‌ها و عرصه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و هنری آنها را نمایش، انعکاس و انتقال دهیم و نام شهدا را زنده نگه داریم و عطر این عزیزان را پراکنده کنیم تا بر جان و کالبد جوانان وارد شود و جامعه انقلابی بماند.

جباری بر لزوم انتقال تفکر و اندیشه‌های ناب شهدا تأکید و به برکات عجیب جلسات شهدایی اشاره کرد و گفت: در مقابل این همه تهاجمات باید اهتمام بورزیم، خسته نشویم و به وظیفه انقلابی خود عمل کنیم و باور کنید جوانان امروز بسیار ارزشمندتر از جوانان تاریخ حتی صدر اسلام هستند چرا که آلودگی تا عمق خانواده‌ها نفوذ کرده است و جوانان ما این چنین وفادار، انقلابی، سالم، متدین و ثابت‌قدم هستند.
 


وی هر گونه کوتاهی در انتقال پیام و اندیشه شهدا را جفایی جبران‌ناپذیر برشمرد و ادامه داد: جامعه آماده است و ما فکر می‌کنیم دشمن کارش را کرده است و نمی‌شود کاری کرد در حالی که همین سرود «سلام فرمانده» نشان داد مردم ما در صحنه و آماده‌اند.

دِین و قرض خود به شهدا را ادا کنیم 

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) با تاکید بر اینکه همه ما مدیون، مرهون و بدهکار شهدا هستیم، بیان کرد: با در صحنه و میدان بودن و تلاش مضاعف باید دِین و قرض خود را ادا کنیم و هرکسی کاری را بپذیرد مثلا یکی امور قرآنی، هیأت، کانون، خیریه، صندوق قرض‌الحسنه، رسیدگی به محرومان، امور فرهنگی و مواردی از این دست را پذیرفته و انجام دهد تا جامعه احیاء شود.

جباری با طرح این سؤال که در نبرد طولانی ۴۳ ساله دفاع مقدس رابطه ایمان، عمل، تلاش و مجاهدت چیست؟، متذکر شد: هرگاه ایمان قوی و محکم بود تلاش و کوشش مؤثر است و در کنار صداقت پیروزی حاصل می‌شود و بدون ایمان نتیجه‌ای نداد لذا باید روی اعتقادات و باورهای جوانان کار کنیم.

وی شهدا را مظهر اخلاص و صداقت نام برد و اظهار کرد: حضرت علی(ع) در یکی از نبردها فرمودند خداوند صداقت، تلاش و کوشش ما را دید و این پیروزی را رقم زد و دشمن را خوار و ذلیل کرد؛ امام راحل(ره) هم فرمود خرمشهر و مهران را خدا آزاد کرد و شهدای ما هم این چنین درس خود را از مکتب حسینی و خمینی آموختند و با صداقت و اخلاص بر دشمنان فائق آمدند.

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) با بیان اینکه ایمان مهم‌ترین عامل تحرک، قدرت و شجاعت رزمندگان و شهدای ما بود و باید با ایمانی از جنس شهدا در عرصه باشیم، یادآور شد: امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و جوانان ما در نبرد حق علیه باطل از کسی ترسی نداشته و ندارند چون با دعا و توسل به منبع اصلی قدرت متصل هستند لذا باید به تاسی از شهدا و امامین انقلاب با ایمانی و بصیرتی راسخ انقلاب را پیش برد.
 


جباری از شهید سرافراز محسن حججی یاد کرد و ادامه داد: این شهید روی پای پدر و مادرش می‌افتد تا به جبهه برود ولی وقتی به دشمن می‌رسد تمام وجودش صلابت، قدرت و شجاعت است لذا دنیا مشاهده کرد شهید حججی ما برای لقا پروردگار و کوری چشم دشمن آرام و بی‌قرار بود و برعکس شمر پشت سرش نگران و ترس داشت.

انتظار شهدا و رهبری ایستادگی و در وسط میدان بودن

وی اضافه کرد: حضرت آقا نیز تکلیف را انجام داده‌اند، مردانه ایستادند، کشتی انقلاب را به این نقطه هدایت کردند، ما را به ساحل امن رساندند و دشمنان را خوار و ذلیل کرده و آنها را در اهدافشان با شکست مواجه کردند لذا انتظار رهبری معظم و شهدا از ما ایستادگی و در وسط میدان بودن است.

فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر(عج) با بیان اینکه نعمت و عذاب مقتضای حکمت و عزت الهی است، خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای به آیات الهی عمل و در مسیر اسلام، قرآن، ولایت، اهل بیت(ع) و شهدا حرکت و مجاهدت کرد و هیچ حزن، اندوه و غمی به دل راه ندادند خدا به آنها عزت و سرافرازی می‌دهد و با برداشتن مشکلات از سر راهشان نعمات را اضافه می‌کند اما اگر خدای نکرده غافل و کفران نعمت کنند خداوند نیز عذاب می‌کند.
 


مستند ۳۳ شهید مسجد سال آتی رونمایی می‌شود

محمدرضا غلامرضازاده مسؤول هیأت مسجد حضرت ولی عصر(عج) در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدا و رونمایی از کتاب دانه‌های تسبیح در مسجد حضرت ولی عصر(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قبل از ایام کرونا سالیانه مراسم شهدا در مسجد برگزار می‌شد اما از یک زمانی به این نتیجه رسیدیم بنا به فرمایش حضرت آقا که بزرگداشت و گرامیداشت یاد شهدا دست کمی از ادامه راه شهدا ندارد تغییری در دیدگاه این مراسم دیده شد و بنا گذاشتیم پررنگ‌تر از گذشته برگزار شود تا نسل جدید با رنگ و لعاب شهدا بیش از قبل آشنا شوند.

وی به رونمایی کتاب دانه‌های تسبیح در وصف شهدای محله اشاره کرد و گفت: شاید نگارش یک کتاب توسط بچه‌های مسجد برای شهدای محله کمتر اتفاق افتاده و برای اولین بار در شهرری این کار شکل گرفت تا برای نسل‌های آینده به یادگاری بماند تا با خواندن آن بیشتر با شهدا انس بگیرند.

مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با بیان اینکه چنین کاری شاید توسط نهادها و ارگان‌ها رقم خورده باشد اما این کار توسط مسجدی‌ها نوبرانه‌ای بود و همه کمک کردند تا این کار روی زمین نماند، ادامه داد: دوستان در جمع آوری کتاب تجربه نداشتند و کمی طول کشید اما به حمدالله به سرانجام رسید و می‌توانند این تجربه گران‌قدر را در اختیار سایر مساجد قرار دهند.

غلامرضازاده با تاکید بر اینکه مستندات شهدا باید  باقی بماند تا نسل آتی با مطالعه و مشاهده آنها راه شهیدان را ادامه دهند، اضافه کرد: اکثر پدر و مادر شهدا از دنیا رفتند و کسانی که ماندند چیزی در ذهن‌شان از شهدا ندارند لذا باید جنبید تا باقی مانده والدین شهیدان هستند این کار انجام شود تا یادگاری خوبی از شهدا در مسجد و هیأت بماند.
 


وی با بیان اینکه از زمان جنگ یادواره شهدا در مسجد برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: بعد جنگ که سالگرد شهدا زیاد شد برخی خانواده‌ها نمی‌گرفتند یا در سال‌های اخیر هم مخارج سنگین شده بسیاری از پدران و مادران ازپس هزینه آن برنمی‌آیند تصمیم گرفته شد ما به جای آنها مراسم بگیریم و هزینه‌ها را با حضور بانیان خیر متقبل شویم.

مسؤول هیأت مسجد حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به اینکه سالگرد شهدا باید درجه یک برگزار شود چون شهدای ما درجه یک بودند، یادآور شد:  تجربه کم، کرونا، مراحل سخت جمع‌آوری مستندات، فوت برخی خانواده‌ها یا مهاجرت از شهرری، زمان‌بر بودن پیدا کردن آدرس‌های جدید، حاضر به مصاحبه نبودن بعضی از خانواده‌ها یا ناراحت بودن از اینکه چرا تازه به این فکر افتاده‌ایم ازجمله سختی‌ها در مسیر تهیه کتاب بود که منجر شد زمانی حدود سه سال صرف آن شود.

غلامرضازاده با یادآوری اینکه این کتاب در گام اول در ۵۰۰ نسخه انتشار که بالغ بر  ۱۰۰ نسخه آن در این مراسم اهدا و مابقی در معرض نمایشگاه برای فروش قرار می‌گیرد تا کمکی به بسیج برای انجام کارهای بعدی باشد.

وی با اعلام اینکه قصد داریم سال بعد مستند شهدای مسجد را رونمایی کنیم، بیان کرد: کتاب بسیار خوب است اما فیلم، تصویر و مستند مخاطب بیشتری دارد و مورد توجه است و سریع‌تر ارتباط برقرار می‌شود.

این مداح اهل بیت(ع) به برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: شهرری با وجود شهدای شاخصی مثل زمانی‌نیا، پاشایی، میرزایی، امرایی، عبدالله‌زاده و سایر عزیزان بعد از قم بیشترین تعداد مدافعان حرم را دارد که در ایام کرونا برای بسیاری از آنها نشد مراسم خوبی گرفت و تصمیم داریم یادبود شهدای مدافع حرم را در دستور کار قرار بدهیم.

پایان بخش این محفل رونمایی از کتاب و تقدیر از خانواده‌های معظم شهدا بود.
 


انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول