اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت نورسلطان از اقدامات ازبکستان برای عادی‌سازی اوضاع در «قره‌قلپاقستان»

وزارت امور خارجه قزاقستان طی بیانیه حمایت خود از تصمیمات رهبری ازبکستان برای عادی سازی اوضاع در «قره قلپاقستان» را اعلام کرد.

حمایت نورسلطان از اقدامات ازبکستان برای عادی‌سازی اوضاع در «قره‌قلپاقستان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه قزاقستان طی بیانیه حمایت خود از تصمیمات رهبری ازبکستان برای عادی سازی اوضاع در «قره‌قلپاقستان» را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: ازبکستان یک کشور برادر، متحد قابل اعتماد و شریک استراتژیک قزاقستان است. بنابراین اتفاقات اخیر کشور دوست همسایه مایه نگرانی قزاقستان است. ما از تصمیمات رهبری عالی ازبکستان برای عادی سازی اوضاع در جمهوری قره قلپاقستان استقبال و حمایت می‌کنیم. مطمئن هستیم که در ازبکستان برادر در آستانه مهمترین رویداد سیاسی، همه پرسی اصلاحات در قانون اساسی، صلح و آرامش حاکم خواهد شد.

شایان ذکر است که در 25 ژوئن (4 تیر) پیش نویس اصلاحیه قانون اساسی ازبکستان جهت بحث و بررسی عمومی ارائه شد. در پیش نویس پیشنهادی، در مورد قره قلپاقستان عبارت «جمهوری مستقل» حذف و حق خروج از قلمرو ازبکستان از طریق برگزاری همه پرسی در این جمهوری خودمختار لغو شده است.

روز جمعه (اول ژوئیه) در شهر «نوکوس» مرکز قره قلپاقستان اعتراضاتی شکل گرفت که در آن هزاران نفر شرکت کردند.

در پی آن مقامات قره قلپاقستان این اقدام را «تلاش جهت غصب قدرت» عنوان کردند.

وزارت کشور قره قلپاقستان نیز با پخش یک بیانیه از «متفرق کردن شرکت کنندگان اغتشاشات» و بازداشت تعدادی از سازمان دهندگان خبر داد.

روز شنبه «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از شهر نوکوس بازدید و با نمایندگان مجلس این جمهوری خودمختار، متنفذین و فعالان آن ملاقات کرد.

رئیس جمهور ازبکستان اعلام کرد که در متن پیشنهادی اصلاحیه قانون اساسی این کشور، ماده‌های  حقوقی جمهوری خودمختار قره قلپاقستان همانند سابق بدون تغییر باقی خواهد ماند.

همزمان رئیس جمهور ازبکستان در قره قلپاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد که طبق آن ورود و خروج و برگزاری تجمعات ممنوع است.

با هدف تثبیت بیشتر اوضاع، میرضیایف روز یکشنبه بار دیگر وارد قره قلپاقستان شد و با مقامات مرکزی و محلی و همچنین مسئولین نهادهای انتظامی و امنیتی آن نشست برگزار کرد.

مقامات قره قلپاقستان اعلام کردند که اوضاع این منطقه به حالت عادی برگشته است.

این در حالی است که در برخی از رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی از ادامه اغتشاشات در این جمهوری خودمختار گزارش می‌شود.

قره قلپاقستان در غرب ازبکستان دارای 1.8 میلیون نفر جمعیت است که بیشتر آن را قره قلپاق‌ها، ازبک‌ها و قزاق‌ها تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول