اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بوشهر

پلتفرم آموزش مهارتی که محبوب مدرسان خارجی شد+عکس

یک شرکت دانش‌بنیان در بوشهر توانست برای اولین‌بار در کشور آموزش‌های آنلاین و آفلاین تئوریک و مهارت‌محور را ارائه کند که با استقبال مدرسان داخلی و خارجی برای دوره های آموزشی قرار گرفته است.

پلتفرم آموزش مهارتی که محبوب مدرسان خارجی شد+عکس

خبرگزاری فارس - بوشهر، محمدامین خلجی: امروزه آموزش مهارت‌محور و کاربردی موضوعی نوین در سراسر جهان است؛ همواره مجموعه‌های علمی و آکادمیک در تلاش هستند تا با ارائه کم‌ترین محتوا، بیش‌ترین اطلاعات ممکن منتقل و علم‌آموز در هر جایگاهی، بالاترین سطح مهارت را فرابگیرد.

با شیوع ویروس کووید ۱۹ در دنیا و عدم امکان حضور در مراکز آموزشی، جهان آموزش به سمت فضای مجازی و بستر دیجیتال رفت و پنجره جدید بروی روش‌های ترکیبی آموزش باز شد.

در این میان جوانان بوشهری در شرکت دانش‌بنیان چتر نوین آموزان لیان یا فرانو شروع به فعالیت کردند تا برای اولین‌بار در کشور آموزش‌های آنلاین و آفلاین تئوریک و مهارت‌محور را ارائه دهند.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با مصطفی محمدی مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشست:

فارس: لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد شکل‌گیری ایده اولیه فرانو توضیح دهید.

مصطفی محمدی هستم، در مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌فناوری دانشگاه خلیج‌فارس فارغ‌التحصیل شدم؛ علاقه بسیاری به امور پژوهشی داشتم، تاحدی‌که در ترم دوم مقطع کارشناسی اولین مقاله پژوهشی خود را منتشر کردم؛ تا به امروز نزدیک به ۶۰ مقاله نوشتم که بخش قابل‌توجهی از آن به‌طور ISI بوده است. همچنین در حوزه سوختگی چند ثبت اختراع داشتم که موجب شد دو دوره متوالی جایزه بنیاد ملی نخبگان را کسب کنم.

*پرسشی آغازگر!

در همین بین برای شناخت و انجام فرایندی خاص در یکی از پروژه‌ها، به دلیل نبود برخی منابع و پتانسیل‌های لازم، برای مدتی به شهر تهران سفر کردم؛ در ادامه از طریق مراکز علمی و دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم فرایند مذکور را فراگرفتم و نیاز برطرف شد.

سال ۱۳۹۷، پس از اتمام پروژه و دفاع پایان‌نامه خود، این موضوع دغدغه ذهنی من بود که در عصر حاضر با این حجم از پیشرفت تکنولوژی که بشر با فشردن چند دکمه با کیلومترها دورتر از خود ارتباط برقرار می‌کنند، چرا افرادی مثل من برای یادگیری و فراگیری مطالب موردنیاز خود، باید سفرکرده و حتی از استان محل سکونت خود خارج شوند؟!

این دغدغه موجب شد تا ایده اولیه بستری همانند فرانو در ذهنم شکل‌گرفته و روزبه‌روز پخته‌تر شود؛ از طرفی تمایل داشتم تا آموزش‌های مجازی ارائه شده به محتوای تئوری محدوده نبوده و برای مخاطب خود جنبه کاربردی و آزمایشگاهی داشته باشد.

*کرونا فرصتی طلایی برای اولین بودن در کشور!

فارس: این ایده چطور قدرت گرفت و در سطح استان جایگاه خودش را به دست آورد؟

با تلاش‌های بسیار، فرایند ثبت شرکت و اخذ مجوزهای گوناگون را شروع کردم و سرانجام در سال ۱۳۹۹ فرانو شکل و شمایلی رسمی تر به خود گرفت؛ هم‌زمان با پیگیری‌های اداری، با مدرسین متخصص و صاحب‌نام نیز در زمینه‌های مورد نظرم همانند علوم پایه، علوم دانشگاهی و غیره در ارتباط بودم تا در مجموعه خود از حضور و توانمندی آن‌ها استفاده کنم.

پیش از کرونا، نقطه عطف ما زمانی رخ داد که آموزش‌ها و دوره‌های مرتبط با مدرسه را برای حفظ تخصص‌گرایی در برگزاری دوره‌ها از فرانو جدا کردیم، اما این موضوع همچنان دنبال می‌شود؛ در شروع این همه‌گیری، ما با تعدادی از مدارس استان سیستان و بلوچستان در ارتباط بودیم و به دلیل در اختیار نداشتن امکانات لازم و محرومیت‌های منطقه، محتوای آموزشی باکیفیت مدرسه را در اختیارشان قرار دادیم.
 


در ادامه و تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا سعی کردیم با دانشگاه‌های سطح استان ارتباط بیش‌تر و قوی داشته باشیم اما به دلیل کم‌رنگ بودن نقش آموزش در بستر فضای مجازی و به‌ شکل آنلاین، استقبال آن‌چنانی از سوی مسؤولان ذی‌ربط انجام نگرفت.

در ابتدا همکاری فرانو با دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر شکل گرفت و در زمینه آموزش‌های آزمایشگاهی به تولید محتوای علمی - عملی می‌پرداختیم؛ استاد و تیم تولید محتوا در آزمایشگاه واحدهای درسی مانند فیزیک و شیمی حضور پیدا کرده و در دو بخش تئوری و عملی ویدئو ضبط می‌کردیم.

با شیوع کرونا اهمیت آموزش مجازی و آنلاین بیش‌ازپیش نمایان و ارتباط ما با مراکز علمی سطح استان تقویت شد تا خلاءهای علمی خود را به کمک این پلتفرم برطرف کنند؛ این وضعیت به ما کمک کرد تا برای اولین‌بار در کشور با ارائه بسته‌های آموزشی تئوری همراه با انجام آزمایش‌ها و نمایش کاربرد مفاهیم تئوریک در عمل، در عرصه آموزش دانشگاهی حضور پیدا کنیم.

تولید چنین محتوایی در آغاز به دلیل تازه بودن این روش، بسیار سخت و هزینه بر بود اما نیاز دانشجو و استاد به وجود چنین آموزش‌های مجازی و کاربردی ایجاب می‌کرد تا این فرایند انجام گرفته و روزافزون خود را بروز کند.

*کرونا بلای خانمان‌سوز آموزش و یادگیری!

فارس: به‌عنوان کارآفرین این حوزه، به‌طورکلی اهمیت وجود پلتفرم‌های آموزش آنلاین در کشور را در چه چیزی دیدید و این ساختار چه کمکی به یادگیری گروه مخاطب خود می‌کند؟

کرونا موجب شد تا فضای آموزشی کشور به پیش از شیوع کرونا و پس از آن تقسیم شده و بلوغ فناورانه‌ای در این عرصه ایجاد کند؛ پیش‌تر در دانشگاه‌ها، تمرکز اساتید صرفاً بر این بود تا حد توان سرفصل‌های خود را به‌طور حضوری و سر کلاس درس ارائه دهند اما با پررنگ‌تر شدن توجه به آموزش مجازی آنلاین و آفلاین، این امکان فراهم شد تا مطالب آموزشی بادقت و جزئیات بیش‌تری در اختیار دانشجویان قرار گیرد. شعار ما این بود:

در خانه بمانید و بی‌نهایت بیاموزید

دانش‌آموزان و دانشجویان در این فضا می‌توانند با سهولت در دسترسی به محتوای آموزشی ضبط شده در هر زمان و مکان، بادقت مضاعفی به یادگیری بپردازند و حتی در صورت نیاز، چندین و چند بار یک کلاس درس را مجدد مشاهده و بررسی نمایند، امتیازی که در کلاس‌های حضوری در اختیار آن‌ها نبوده است.

نکته مهم این است که با کم‌رنگ‌شدن تأثیرات کرونا در کشور، مجموعه‌های آموزش علمی کشور مانند وزارت علوم تجربیات خود و آموزش مجازی را فراموش نکرده و با استفاده از این امکان، برای تکمیل و پربار کردن فرایند آموزش، از محتوای آنلاین و آفلاین توأم با آموزش حضوری استفاده کنند؛ البته با حضوری شدن مراکز آموزش، برخی مجموعه‌ها همچنان از این پتانسیل بهره می‌برند.

نبود پلتفرم‌های آموزش مجازی کافی و توانمند در روزهای آغازین کرونا، موجب عقب‌ماندگی علمی در بین دانشجویان شد و تأثیر چشمگیری بر سطح یادگیری آن‌ها گذاشت؛ هر دانشگاهی که در بازتوانی خود در این موضوع سریع‌تر و بهتر عمل کرد، از واردشدن آسیب‌های بیش‌تر به دانشجویان خود جلوگیری کرد.

کرونا موجب شد تا نقش آموزش مجازی و از راه دور باکیفیت، بسیار پررنگ تراز گذشته شده و با کم‌تر کردن هزینه‌های این حوزه، سطح آموزش سقوط نکرده و حتی در برخی موضوعات نیز پیشرفت کند.

*قدم گذاشتن در دنیای بیرون از کلاس درس

فارس: در ادامه چه چیزی باعث شد تا فضای آموزشی خارج از مدرسه و دانشگاه را تجربه کنید؟

تجارب کسب شده از آغاز به ما این توانایی را داد تا وارد حوزه‌های آموزشی خارج از کلاس درس شده و با نگاه به سایر بخش‌های کاربردی، محتوای آموزشی عملیاتی‌تری برای فراگیران سطح استان و حتی خارج از استان طراحی و تولید کنیم؛ همچنین به دلیل پتانسیل‌های سطح استان ما بوشهر، از همان روز اول به بخش شیلات و کشاورزی مرتبط با اقلیم استان توجه بسیار ویژه‌ای داشتیم.

به طور مثال به دلیل وجود بسترهای مناسب در سطح استان برای پرورش ماهی، میگو و حتی کشت جلبک، به کمک متخصصین و کارشناسان این امر، تلاش کردیم تا بسته‌های آموزشی پیشرفته‌ای آماده کرده و مخاطبان ما پس از اتمام دوره‌های خود، توان علمی و مهارتی لازم برای شروع کسب‌وکار را داشته باشند.

فارس: در فرانو و خارج از موضوعات درس و کلاس دانشگاه، چه موضوعات دیگری دنبال می‌شود؟

در حال حاضر فرانو دوره‌های بسیار مفیدی در زمینه علوم پایه، شیلات و آبزی‌پروری، محیط‌زیست، کشاورزی، علوم پزشکی و حتی دوره‌های توانمندسازی کارمندان در قالب طرح‌های ضمن خدمت را به‌طور مجازی و بخشی حضوری ارائه می‌دهد.

بخشی از بسته‌های آموزشی عملیاتی ما به‌طور حضوری در بوشهر برگزار شده همچنین این پتانسیل نیز در فرانو وجود دارد تا با درخواست مجموعه‌ها، دوره در محل موردنظر آن‌ها در سراسر کشور برگزار گردد.

بستر «آنچه» نیز با شعار هرآنچه باید بدانید در بخش سلامت مشغول به کار است؛ این ساختار، پلتفرمی در کنار فرانو است که آموزش‌های حوزه علوم پزشکی آن را تکمیل و با همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی به تولید محتوای ویدئویی و متنی به‌طور ویژه و تخصصی پرداخته می‌شود.
 


همچنین ویژگی‌های اقلیمی استان بوشهر در بخش شیلات و کشاورزی موجب شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، به کمک بخش خصوصی مجموعاً ۴ رویداد وبیناری با عنوان توسعه پایدار در بستر آموزش برگزار کردیم؛ این رویدادها با برگزاری جلسات متعددی با مدرسین صاحب‌نام این عرصه و طراحی سرفصل‌های آموزشی طرح‌ریزی شد. ما همواره سعی کردیم با ارائه این آموزش‌ها حامی و یاور سیستم آبزی‌پروری در سطح استان خود باشیم.

به طور مثال در رویدادهای شیلاتی که با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان شیلات، پژوهشکده میگو، سازمان تحقیقات علوم شیلاتی و سایر سازمان‌های مربوطه برگزار می‌شود، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از سطح کشور و بیش‌تر از استان‌های ساحلی، در برنامه شرکت می‌کنند.

در راستای برگزاری رویدادهای توسعه پایدار با مجموعه‌های‌ زیادی مثل پارک علم و فناوری استان، مراکز علمی سطح استان مثل دانشگاه‌ها، جهاد کشاورزی و سایر مجموعه‌هایی که پیش‌تر ذکر کردم در ارتباط بودیم و هستیم؛ اگر این همکاری و تفاهم‌نامه‌های علمی شکل نمی‌گرفت و ادامه‌دار نبود، توسعه فرانو که بستر کاملاً علمی و تخصصی بود نیز انجام نمی‌گرفت.

*دوره‌هایی در سطح بین‌الملل

فارس: در مورد گروه مخاطب و مدرسین خود در این دوره بیش‌تر صحبت کنید.

نکته جالب در مورد شرکت‌کنندگان این است که دانشجویان ایرانی مقیم کشورهای خارجی و همچنین دانشجوهای خارجی از کشورهایی نظیر عراق، لبنان و سوریه در دوره‌های ما نیز شرکت کرده و کاربر سایت هستند.

۳۰ تا ۴۰ درصد از مدرسان فرانو، ایرانیان متخصص و ساکن از خارج کشور هستند که در زمینه حرفه‌ای خود به فعالیت دانشگاهی، کاری و حتی کارآفرینی مشغول هستند؛ ما همواره در تلاش هستیم تا از تجربیات و دانش تخصصی این افراد نیز برای ارتقا کیفیت آموزش‌های خود استفاده کنیم.

*تفاوت در تضمین کیفیت

فارس: تفاوت اصلی شما با سایر بسترهای آموزش مجازی در چیست؟

سایر سایت‌های آموزشی آکادمیک بیش‌تر به آموزش‌های تئوری می‌پرداختند اما ما در فرانو احساس نیاز کردیم تا به جنبه آزمایشگاهی و کاربردی موضوعات نیز بپردازیم تا دانش‌پژوهان مخاطب، ارتباط بیش‌تری با محتوای آموزشی ما برقرار کنند.

بخش قابل‌توجهی از دوره‌های کاربردی حوزه کسب‌وکار فرانو به‌طور میکرو لرنینگ طراحی و تولید شده است، زیرا افراد کارشناس به توضیحات تئوریک مازاد و طولانی نیاز نداشته و تمایل دارند با ‌صرف کم‌ترین زمان و هزینه، بیش‌ترین توان‌افزایی و یادگیری در موضوعی خاص را دریافت کنند که در فرانو امکان‌پذیر است.

ما با تضمین سطح کیفی دوره‌های فرانو برای مخاطب، به افراد این امکان را می‌دهیم تا اگر دوره‌هایی بهتر از آموزش‌های ما در سطح کشور پیدا کردند، تمام هزینه‌های پرداختی فرد بدون قیدوشرط به وی بازگردانده شود.

*ذره‌بین بروی فرایند طراحی و تولید دوره

فارس: ساختار بسته‌های آموزشی فرانو چگونه شکل‌گرفته و این ساختار به چگونه کیفیت‌سنجی می‌شود؟

ما برای طراحی و تولید محتوای آموزشی همچنین دعوت بکار از مدرسین از چندین فیلتر بهره‌مند هستیم؛ در ابتدا جلساتی را با افراد صاحب‌سبک و متخصص برگزار کرده و سرفصل‌های موردنیاز برای آموزش به فراگیر را مطابق نیازهای موجود در هر شاخه مشخص می‌کنیم سپس به کمک همان افراد، نیروهای احتمالی توانمند و مجرب را شناسایی و برای همکاری دعوت می‌کنیم.

اکنون با پیشرفت حلقه مدرسین فرانو، در علوم مختلف هیأت علمی درون‌سازمانی تشکیل دادیم و پیش از ارائه محتوای آموزشی تمام جزئیات بسته‌ها را به‌دقت آسیب‌شناسی می‌کنیم؛ زمان و هزینه مخاطب برای ما بسیار ارزشمند است و با حساسیت اثربخش و کاربردی بودن دوره‌های خود را بررسی می‌کنیم.

در انتها نیز پاورپوینت‌ها و سایر محتوای دیجیتالی از نظر گرافیکی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بخشی از تیم تولید محتوای ما باتوجه‌به نیاز بسته‌های آموزشی شرکت، به دنبال تهیه فیلم و عکس از موضوعات موردنیاز، به طور مثال تصاویر و فیلم‌هایی از تجهیزات و ابزار در آموزه‌های پرورش ماهی هستند تا محتوای گرافیکی و بصری ما باکیفیت بیش‌تری تولید و منحصر به خودمان باشد. در حقیقت با نگاه به نیاز اساتید دوره برای ارائه محتوای دیجیتال، به دنبال رفع آن بوده تا از منابع تصویری خودمان برای آن‌ها استفاده می‌کنیم.

در شرکت نیز استودیوی صدا و تصویر مجهزی وجود دارد؛ ما تلاش کردیم تاحدامکان ویدئوهای آموزشی خود را در این استودیو و باکیفیت بسیار مطلوبی ضبط و تدوین کنیم.

*فراتر از دانشگاه

فارس: آیا برنامه ویژه‌ای برای محققان و پژوهشگران نیز در فرانو وجود دارد؟

در فرانو این نیاز دیده شده تا در حوزه آکادمیک فراتر عمل کنیم و جلسات ژورنال کلاب و ارائه پایان‌نامه نیز برگزار کنیم.

در جلسات ژورنال کلاب، محققان و پژوهشگران با موضوعات گوناگونی در زمینه‌های علوم پایه، علوم‌انسانی و غیره، در بستر فرانو دور هم جمع شده و در بازه زمانی یک‌ساعته به بحث و گفت‌وگو درباره دستاوردهای خود در پژوهش‌ها، مقالات و سایر عناوین پرداخته و تجربیات خود را در قالب ویدئو به مخاطبان انتقال می‌دهند.

در بحث ارائه پایان‌نامه نیز دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با ارائه مجوز از دانشگاه و ارائه مستنداتی از چاپ مقاله خود در مجلات، این امکان را خواهند داشت تا در محدوده زمانی 30 دقیقه تا یک ساعت، با همان فرم روز ارائه در دانشگاه، به بحث و ارائه پایان‌نامه خود در فرانو بپردازند؛ همچنین در صورت نیاز، با هماهنگی استاد و دانشجو تکنیک‌های تئوری و آزمایشگاهی مطرح شده در ویدئویی دیگر بررسی و آموزش‌های لازم داده می‌شود.

این جلسات به سایر دانشجویان مخاطب دو کمک اساسی خواهد کرد؛ در ابتدا چگونگی ارائه علمی موفق و اغنای مخاطب را آموخته و سپس در انتهای آن و باتوجه‌به پیشنهادهای ارائه شده در پایان‌نامه افراد، ایده‌های جدیدی برای شروع کار تحقیقاتی خود پیدا خواهند کرد.

*شبکه گسترده‌ای از مدرسین

فارس: شرکت شما تا چه میزان موجب کارآفرینی و اشتغال شده است؟

فرانو به‌طور مستقیم در هسته مرکزی خود نزدیک به ۱۰ نفر نیروی ثابت داشته و برای بیش از ۳۰۰ مدرس متخصص در زمینه‌های آموزشی خود اشتغال و درآمدزایی ایجاد کرده است؛ اکنون نیز در تلاش هستیم با توسعه آموزش‌های خود، نیروهای بیش‌تری را جذب و در فرانو مشغول بکار کنیم.
 


فارس: در حال حاضر وضعیت توسعه فرانو چگونه است و چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

در حال حاضر با اکثر دانشگاه‌های سطح استان و حتی تعدادی خارج از استان، مانند دانشگاه علوم پزشکی دزفول، همکاری گسترده‌ای داریم؛ همچنین سایر شرکت‌ها تخصصی مرتبط با حوزه‌های آموزشی ما و مجموعه‌های آموزشی مهارت‌محور کشور از پتانسیل اساتید و کارشناسان ما برای برگزاری دوره‌های آموزشی منحصر به خود استفاده کرده و با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

این رویکرد تا الان در سطح کشور رخ نداده بود و شرکت ما در این عرصه نیز پیش‌گام است.

ما برنامه داریم تا در دو سال آینده شبکه ارتباطی و همکاری‌های آموزشی خود با سایر دانشگاه‌های سطح کشور را توسعه داده و قرارداد آموزشی ببندیم؛ با گسترش این رویه و همراه شدن دانشگاه‌های بیش‌تر با فرانو، این بستر به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های آموزش کاربردی سطح کشور تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر بستر فرانو به این سمت می‌رود تا در دوره‌های کاربردی و عملیاتی فرانو، مازاد بر آموزش‌های مجازی و بعضاً حضوری، همچنین به سبب مدرسین توانمند و مشاوره‌های تخصصی کارشناسان شرکت، در بخش راه‌اندازی کسب‌وکار و شروع بکار دانش‌پژوهان پس از اتمام دوره آموزشی خود در تمام نقاط کشور اقدام کنیم.

با جدیت پیگیر این موضوع هستیم تا بخش مشاوره تخصصی و راه‌اندازی کسب‌وکار پس از آموزش را به بستر مجزایی از فرانو ادامه دهیم، اما در حال حاضر این امکان در فرانو در دسترس کاربران است.

*برگزاری نمایشگاه ملی صنایع شیلات ایران در بوشهر

فارس: در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکار دانش‌پژوهان خود چه فعالیتی را دنبال می‌کنید؟

در فرانو هدف این بوده و خواهد بود تا سیکل آموزش تا شروع کسب‌وکار را پوشش داده و این حلقه ایجاد کسب‌وکار را کامل کنیم؛ با گسترش هرچه بیش‌تر این بستر، زمینه‌های کاری ما نیز توسعه بیش‌تری خواهد یافت.

همان‌طور که قبلاً هم درباره پتانسیل‌های بالقوه استان ذکر کردم، تمرکز ما در این بخش برگزاری نمایشگاه‌هایی ملی در حوزه کاری شیلات و خرما است؛ با این اقدام شایستگی و جایگاه استان بوشهر را به‌عنوان قطب آبزی‌پروری و کشت خرما در کشور به سایرین نمایش داده همچنین با برپایی نمایشگاه دائمی به شکل‌گیری کسب‌وکارها و رونق صنایع وابسته به مقدار قابل‌توجهی کمک کنیم.

نیاز به ذکر است باتوجه‌به ظرفیت‌های بسیار استان ما، در بخش‌هایی نظیر تکثیر، پرورش ماهی، میگو و جلبک و نیز ماهی در قفس، وجود شرکت‌های به نام در این زمینه و حضور متخصصان بومی، جز اولین‌های کشور و سرآمدهای این حوزه‌ هستیم.

سرانجام تلاش‌ها اثربخش بود و با برگزاری جلسه شورای راهبردی این نمایشگاه با حمایت و همکاری بین مجموعه‌هایی از جمله پژوهشکده میگوی کشور، اداره کل شیلات استان، انجمن آبزی‌پروری استان، اتاق بازرگانی استان، پارک علم و فناوری خلیج‌فارس، شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، اتحادیه آبزیان، پژوهشکده دریایی خلیج‌فارس، شرکت چتر نوین آموزان لیان (فرانو) و شتاب‌دهنده ایده‌بان شکل گرفت.

نمایشگاه ملی صنایع شیلات ایران ثبت شده و در بازه زمانی 20 تا 23 دی‌ماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی استان بوشهر برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در بخش‌های شیلات، صیادی، آبزی‌پروری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته آن غرفه خواهد داشت.

*رویداد ملی نیازهای فناورانه کشت خرما

رویداد ملی نیازهای فناورانه در حوزه کشت خرما نیز به فرانو واگذار شد؛ در نظر داریم تا این رویداد نیز به‌طور تخصصی و ملی در کشور برگزار و از همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی در برپایی هرچه بهتر آن استفاده کنیم تا در پایان برخی از چالش‌ها و نیازهای این صنعت نیز برطرف شده و به محصولات فناورانه ختم شود.

*دانش‌بنیان‌ها اثرگذار در همه چیز!

فارس: در حال حاضر وظیفه شرکت‌های دانش‌بنیان و در مقابل آن مسؤولین ذی‌ربط چیست؟

شرکت‌های دانش‌بنیان وظیفه دارند در راستای پرکردن خلأها و نیازهای علمی کشور برای تولید محصول و یا ارائه خدمات گام بردارند و از طرفی با کارآفرینی و ایجاد اشتغال اثرگذار باشند؛ مجموعه‌هایی ازاین‌قبیل می‌توانند نقش مهمی در توسعه دانش فنی صنایع کشور ایفا کنند و این مسئله تأثیر مستقیمی نیز بر اقتصاد کشور دارد.

در مقابل نیز مسؤولان مربوطه باید به‌طور متقابل، نگاه مثبت و روبه جلویی به اقدامات این مجموعه‌ها داشته باشند تا همکاری عمیق‌تری بین این شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور شکل بگیرد.

*یاری‌گر فرانو باشید

فارس: در آخر اگر کلامی هست بفرمایید.

در آخر نیز قابل‌ذکر است در مدت‌زمان فعالیت فرانو، مدیریت و معاونت محترم پارک علم و فناوری استان کمک‌ها و حمایت‌های بسیار خوبی از ما داشتند که قابل‌تقدیر و تشکر است.

با شروع سال جدید و شکل‌گیری مأموریت‌های جدید فرانو در زمینه رویداد خرما و برپایی نمایشگاه دائمی شیلات، کماکان مثل گذشته انتظار ما از مسؤولان این است تا در این راه حامی فرانو بود و به کمک یکدیگر در این حوزه‌ها، باعث رشد و ارتقای سطح استان شده و این منطقه به جایگاه حقیقی خود در سطح کشور دست پیدا کند.

به گزارش فارس، امید است با توجه ویژه مسؤولین استان به پتانسیل‌های موجود این خطه زرخیز، یاور شرکت‌های دانش‌بنیان باشند تا در مسیر پیشبرد اهداف دانش‌محور، پیشرفت و آبادانی این استان قدم بردارند؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری از ابتدای امسال چندین بار به این موضوع اشاره کردند و تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط را خواستار شدند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول