اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

چتر مهربانی بانوی لرستانی برای دختران یتیم/ اینجا شرط اشتغال مددجو بودن است

عصمت بارانی بیرانوند بانوی 50 ساله که با هدف اشتغال‌زایی به ویژه برای دختران یتیم و بانوان بدون سرپرست اقدام به کشت زعفران و گیاهان دارویی و ایجاد یک مرکز با عنوان شرکت طلای سرخ ماداکتو کرده است، او می‌گوید: دلم می‌خواهد برای دختران یتیم و بانوان بدون سرپرست زمینه اشتغال فراهم کنم نه اینکه به آنها کمک مالی کنم.

چتر مهربانی بانوی لرستانی  برای دختران یتیم/ اینجا شرط اشتغال مددجو بودن است

خبرگزاری فارس لرستان -نسرین صفربیرانوند، عصمت بارانی بیرانوند بانوی 50 ساله که با هدف اشتغال‌زایی به ویژه برای دختران یتیم و بانوان بدون سرپرست اقدام به کشت زعفران و گیاهان دارویی و ایجاد یک مرکز با عنوان شرکت طلای سرخ ماداکتو کرده است، او می‌گوید: دلم می‌خواهد برای دختران یتیم و بانوان بدون سرپرست زمینه اشتغال فراهم کنم نه اینکه به آنها کمک مالی کنم.

خانم بارانی بیرانوند یکی از بانوان موفق و کارآفرینی است که ظرف یک دهه تلاش در حوزه کشت زعفران و گیاهان دارویی توانسته زمینه اشتغال بیش از ۲۰ نفر را فراهم کند.

او می‌گوید: در صورت فراهم بودن شرایط هم در حوزه کشت گیاهان دارویی و هم تامین بازار فروش می‌توانیم برای بیش از ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کنیم.

این بانوی کارآفرین معتقد است: با اعتماد به نفس و ریسک پذیری می‌توان در عرصه تولید و کارآفرینی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

با این بانوی موفق گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

از چه سالی به عرصه کشت زعفران و گیاهان دارویی ورود کردید؟

  سال 90 فعالیت خود را در حوزه تولید ترشی و خیارشور شروع کردم، زیرا اصولاً آدم فعالی بودم و خیلی اهل خانه نشینی و تنبلی نبودم.

 اما پس از تحقیق در مورد زعفران و خاصیت دارویی و درمانی آن سال 92 سراغ کشت زعفران رفتم و کارم را با ۵۰ میلیون تومان سرمایه شروع کردم،

من در دشت‌ سیلاخور به دلیل خاک حاصلخیز در سطح حدود ۶ هزار متر اقدام به کشت زعفران کردم، آن موقع زعفران کیلویی ۲ میلیون تومان بود.

علاوه بر کشت زعفران به دنبال فرآوری زعفران از جمله نبات زعفران رفتم.

 البته روی کشت گیاهان دارویی و فرآوری از جمله به لیمو، اسطو خودوس و دیگر گونه‌ها هم رفتم، برای اولین بار هم توانستم نبات گیاهی را در لرستان تولید کنم که نتیجه داد.

گفتید کیفیت زعفران تولیدی شما بالا است؟

بله ما به عنوان اولین و تنها دارنده استاندارد غرب کشور در حوزه زعفران هستیم.

ما از هیچ سم و کودی در کشت زعفران استفاده نکردیم، بنابراین زعفران ما ارگانیک است‌.

برند خود را ثبت کردید؟

بله، چندین سال برای ثبت برند تلاش کردم و توانستم برندی ثبت کنم.

 

برای معرفی زعفران و دیگر محصولات خود چه کاری انجام دادید؟

من به دلیل شناساندن زعفران لرستان و اینکه ثابت کنم ما هم توانمند هستیم در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی با هزینه شخصی شرکت کردم.

به دلیل کیفیت و بسته بندی شکیل نه تنها در استان بلکه خارج از استان هم متقاضی تولیدات ما هستند.

من حتی زعفران تولیدی را برای معرفی به آلمان، آمریکا و ترکیه هم فرستاده‌ام.

ما در شرکت طلای سرخ ماداکتو کار بسته بندی زعفران و گیاهان دارویی را انجام می‌دهیم، بسته بندی را هم خودمان طراحی کرده‌ایم.

فعالیت شرکت تنها در حوزه بسته‌بندی محصولات خودتان است؟

خیر، ما در شرکت زعفران و دیگر گیاهان دارویی بهره‌برداران را هم خریداری و به صورت شکیل بسته‌بندی و توزیع می‌کنیم.

توانسته‌اید زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کنید؟

حدود ۲۰ نفر، البته در صورت فراهم بودن شرایط می‌توانیم ۲۰۰ نفر را مشغول کنیم.

 

هدف از تشکیل این مجموعه خرید چه بود؟

من همواره نیتم این بوده که برای دختران یتیم و زنان بی سرپرست اشتغال ایجاد کنم به همین دلیل به فکر ثبت این شرکت تعاونی افتادم.

 یعنی افرادی که اکنون مشغول هستند، دختران یتیم و زنان بدون سرپرست هستند؟

بله، من با تحقیق و پرس و جو این افراد را جدی می‌کنم.

چرا اشتغال این افراد برایتان مهم است؟

 هدفم این است که دختران یتیم و بانوان سرپرست خانوار نانی را سر سفره خود ببرند، به جای اینکه کمک مالی کنیم خودشان با تلاش درآمدی کسب کنند.

من حتی به پسرم گفتم که تحصیلات دانشگاهی خود را در حوزه صنایع غذایی دنبال کند تا در شرکت به عنوان مسوول فنی مشغول شود این هم خودش یک اشتغال زایی است.

نکته دیگر اینکه من می‌خواهم بانوان را تشویق کنم تا به سمت کارآفرینی بروند و روی پای خودشان بایستند نه اینکه محتاج دیگران باشند، در واقع هدفم یاددادن ماهیگیری است.

 

علت موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

پشتکار و اعتماد به نفس مهمترین دلیل موفقیت است، نکته دیگر ریسک پذیری است بارها در این مسیر زمین خورده‌ام و متحمل ضرر و زیان شده‌ام اما خودم را نباخته‌ام و دوباره بلند شده‌ام.

 از اینکه زمینه اشتغال بانوان بدون سرپرست و دختران یتیم را فراهم کرده‌اید چه احساسی دارید؟

من احساس سبکی می‌کنم، وقتی می‌بینم نانی را سر سفره خود می‌برند ، همیشه قبل از اتمام کار حقوقشان را پرداخت می‌کنم تا برایشان انگیزه ایجاد شود و خوشحال به خانه بروند.

سخن پایانی اگر دارید؟

من از مسوولان و متولیان می‌خواهم که اراضی را برای کشت گیاهان دارویی در اختیار ما قرار دهند تا افراد زیادی را مشغول کنیم، از طرفی بازار فروش محصولات فراهم شود تا بتوانیم انگیزه را برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند فراهم کنیم، در این میان شرکت نوین پارسه قول‌هایی داده که امیدواریم محقق شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول