اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

اجازه ساخت‌و‌ساز در حریم مادی‌های درچه را نمی‌دهیم/ باغ بانوان مجهزتر می‌شود

14 تیرماه به نام روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نامگذاری شده است، سید محسن تجویدی شهردار درچه در گفت‌و‌گو با فارس از مهمترین اقدامات در شهر شاهد نمونه کشور گفته که مقابله با مادی‌خواری، مقابله با ساخت‌و‌ساز غیرمجازف حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات و توجه به محلات محروم از محورهای مهم این گفت‌و‌گو است.

اجازه ساخت‌و‌ساز در حریم مادی‌های درچه را نمی‌دهیم/ باغ بانوان مجهزتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهرهایی که در اطراف مراکز بزرگ استانی قرار دارند، به دلیل در سایه بودن، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و از نظر توسعه‌یافتگی و برخورداری، تناسبی با مرکز استان ندارند؛ همین امر موجب شده تا این شهرها که از نظر موقعیت مکانی در حاشیه قرار بگیرند.

شهر درچه یکی از شهرهای قدیمی استان اصفهان و دارای بافت قدیمی و بعضاً تاریخی است، اما همین شهر از بعضی از امکانات عمومی ابتدایی همچون سرانه‌های بهداشتی متناسب با جمعیت شهر، فضای سبز و راه‌های درون‌شهری مواصلاتی مناسب برخوردار نیست.

شهر درچه با تقدیم بیش از ۵۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم به عنوان شهر شاهد نمونه کشور مطرح است.

در همین راستا به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با محسن تجویدی، شهردار درچه در رابطه با مسائل و مشکلات شهر درچه و اقدامات شهرداری برای حل مشکلات و معضلات به گفت‌وگو نشستیم.


محسن تجویدی شهردار درچه

 

**در درچه بین نقاط مختلف شهر، تبعیض و اختلاف وجود دارد

فارس: اولویت برنامه‌ها و رویکردهای شما در دوره جدید مدیریت شهری در شهرستان درچه چیست؟

تجویدی: در این دوره جدید مدیریت شهری، امیدواریم با ریل‌گذاری‌های شورای شهر مبنی بر تغییرات در حوزه رویکردهای کلی شهرداری و خدمت‌رسانی به مردم بتوانیم سریع‌تر، بهتر و بی‌منت عمل کنیم؛ در این دوره با همراهی و هماهنگی اعضای شورای شهر چند رویکرد جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته‌ و در این راستا اجرای برخی از برنامه‌ها شروع شده‌ و سایر برنامه‌ها هم در حال برگزاری است؛ ریل‌گذاری ۴ ساله هم بر این مبنا صورت می‌گیرد.

اهداف و رویکردهای ما در شهرداری، توجه ویژه به مردم، حفظ کرامت شهروندان و عدالت‌محوری است؛ به طوری که همه محلات شهر و همه مردم را یکسان نگاه کنیم و خدمات و منابع میان مردم و محلات به صورت عادلانه توزیع شود و در این زمینه تبعیضی وجود نداشته باشد.

کارها باید با شفافیت کامل، نظم، انضباط، قانون و دقت انجام شود و رعایت این موارد به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد؛ تلاش ما این بوده است که این زیرساخت‌ها را تا ماه گذشته به اندازه زیادی تأمین‌ کنیم‌ و بخشی از این کار به نیروی انسانی و تغییر مدیران و مسؤولان شهرداری مربوط می‌شد که این اتفاق افتاده‌ است.

**باغ بانوان شهر درچه را مجهزتر و بهتر می‌کنیم

فارس: یکی از حوزه‌های مغفول در مدیریت شهری، بحث فرهنگ شهر است که البته متولیان زیادی دارد؛ اما از نظر وظیفه‌ای هم که شهرداری بر عهده دارد، چقدر در این زمینه اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

تجویدی: معتقد هستیم که شهر به عنوان مجموعه‌ای که از انسان‌های زنده تشکیل شده‌ است و خودش نیز قطعاً یک مجموعه زنده است، مثل یک انسان علاوه بر غذای جسم به غذای روح هم نیاز دارد؛ توجه به این حوزه، یکی از استراتژی‌های ما است که تا حدی ورود پیدا کردیم.

توجه به مسائل دینی و معنوی و اجتماعی در این دوره به شدت پررنگ‌تر و فعالیت‌هایی از جمله برنامه روز دختر شهرستان درچه برگزار شده است، همچنین برنامه‌های مفصلی برای آینده در حال برنامه‌ریزی است.

یکی از برنامه‌های شاخص این حوزه آماده کردن زیرساخت‌‌ها برای پخش اذان در سطح شهر است که میدان‌ها و نقاط اصلی شهر را به صورت کامل پوشش می‌دهد و تا یک ماه آینده دستگاه‌های مورد نیاز نصب و این طرح، اجرا می‌شود؛ استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی، فکری و تشکیل اتاق‌های فکر هم از دیگر اهداف ما در رویکرد فرهنگی و اجتماعی است.

 

 یکی از مشکلات که در بسیاری از شهرها و همچنین در درچه وجود دارد، این است که فضاهای مناسبی برای تفریح سالم بانوان وجود ندارد؛ بنابراین یکی از اقدامات مهم ما در این زمینه توجه به مجموعه باغ بانوان شهر است؛ البته شهر درچه باغ بانوان دارد، ولی علیرغم فضای سبز خیلی خوبی که دارد، باز هم فضاهای مورد استفاده بانوان در آن کمتر است.

اکنون طرحی در حال اجرا است که شامل یک مجموعه ورزشی و کلاس‌های آموزشی از قبیل آمفی تئاتر و غیره می‌شود؛ چند المان در آن مجموعه از جمله پیست دوچرخه‌سواری و مجموعه تفریحی در حال ساخت است تا یک مجموعه کامل برای باغ بانوان داشته باشم.

مجموعه کوه سفید و شهدای گمنام از جهت گردشگری و فضای معنوی که با حضور شهدای گمنام شکل گرفته است فضای باز خوبی دارد و بیشتر مراسمات شهر در آنجا برگزار می‌شود، ولی خیلی شرایط مناسبی ندارد؛ در همین راستا طرحی در حال انجام است که این مجموعه به یک مجموعه تفریحی و گردشگری تبدیل شود و ظرفیت برگزاری برنامه‌ها و مناسبات را هم داشته باشد.

**کمبود فضای سبز و جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از مهمترین معضلات خدمات شهری است

فارس: در حوزه خدمات شهری چه معضلاتی در حال حاضر وجود دارد و شما چه برنامه‌هایی برای حل آن‌ها دارید؟

تجویدی: در حوزه خدمات شهری یکی از مشکلاتی که وجود دارد کمبود فضای سبز است؛ درچه، شهری در ساحل رودخانه زاینده‌رود است که زمین‌های کشاورزی و باغ‌های گسترده، وسیع و مرغوبی در آن وجود دارد، ولی از فقر فضای سبز شهری رنج می‌برد؛ همچنین مانند سایر نقاط استان اصفهان مشکل اصلی اینجا هم آب است، در این حوزه تغییرات مدیریتی صورت گرفت که امسال فضای سبز بهتری داشته باشیم.

در حوزه نظافت و خدمات شهری شرایط تغییر کرده و مردم شهر کاملاً حس می‌کنند که در فضای شهری و نظافت تحول جدی صورت گرفته است؛ در شهر درچه برای زیباسازی شهر کار خیلی کمی صورت گرفته بود و از نظر امکانات زیباسازی در شهرستان تفاوت زیادی حس می‌شود که در این راستا تلاش ما این بوده که این تمایز کم شود؛ در شب عید امسال در زمینه نورپردازی‌ها، نقاشی دیواری و رنگ‌آمیزی معابر شهرستان کار متفاوتی انجام شد.

از دیگر فعالیت‌های انجام شده، تهیه طرح جمع‌آوری و ساماندهی آب‌های سطحی است که از سال‌های گذشته طرحی در این زمینه انجام شده بود و الآن با مشاور این حوزه طرح به روزرسانی شد؛ با توجه به تعداد زیاد مادی‌ها و مجاورت شهر با زمین‌های کشاورزی طرح هدایت آب‌های سطحی تصویب شده است و یکی از ۶ طرح مصوب استان در بین شهرداری‌های اصفهان است که بعداً وارد فاز اخذ بودجه می‌شود.

طرح تفصیلی شهر در حال تهیه بود و مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های جدی این مشکلات رفع شد و بقیه آن در حال پیگیری است؛ در سفر هیأت دولت به اصفهان هم با وزیر کشاورزی که به نمایندگی از رئیس جمهور به درچه آمد، صحبت شد و در جریان روند کاری قرار گرفت.

**در حال طراحی اپلیکیشن برای الکترونیکی کردن خدمات شهرداری هستیم

فارس: در حال حاضر یکی از معضلاتی که همه شهرداری‌ها با آن روبرو هستند، مراجعات زیاد مردم به آن‌هاست و یکی از راهکارها هم الکترونیکی کردن فرایندها است؛ شما در حوزه شهرداری الکترونیک برنامه‌ای دارید یا کاری انجام شده است؟

تجویدی: تلاش می‌شود تا روند‌ها و فرایندهای شهرداری از طریق درگاه‌های الکترونیک قابل دسترسی باشد؛ بخشی از این کار در دوره‌های قبلی به صورت زیرساختی انجام‌ شده‌ بود و الآن هم طبق برنامه‌ها و جلسات امیدواریم همه امور شهرداری به صورت الکترونیک و در قالب یک اپلیکیشن در اختیار مردم قرار گیرد.‌

 

در حال حاضر برخی از فرایندهای شهرداری الکترونیکی است و الآن هم در حال کار و برنامه‌ریزی روی طرح الکترونیکی کردن خدمات هستیم و امید داریم در  چند ماه آینده نسخه اول آن رونمایی شود تا خدمت‌گزاری به مردم شرایط بهتری پیدا کند.

همچنین مدیریت و تسهیل فرآیند اموراتی که مردم با شهرداری دارند از دیگر اهداف ما است؛ در این زمینه هم در بخش نیروی انسانی و فرآیند اجرایی کار تغییراتی اتفاق افتاده است؛ البته ادعا نمی‌کنیم که همه مسائل رفع شده و شرایط خیلی خوب است، ولی روند کار به نسبت ماه‌های گذشته بسیار تغییر کرده است.‌

**مهمترین مشکل عمرانی درچه، نبود آسفالت در معابر اصلی و فرعی است

فارس: در حوزه عمران شهری، چه معضلاتی وجود دارد و چه کارهایی انجام شده است؟

تجویدی: در حوزه عمرانی یکی از مشکلات جدی شهر مشکل آسفالت است و عموماً شهرها با این مشکل مواجه هستند؛ در شهر درچه هم مشکلات حادی در این زمینه وجود دارد؛ بر همین اساس در معابر فرعی و معابر اصلی اقدامات گسترده‌ای انجام شده است و سال گذشته ۲ مصوبه توسط شورای شهر تصویب شد.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه آسفالت اختصاص دادیم که به جهت رعایت حال مردم و توجه به نقاطی که قبلاً کمتر به آن توجه شده، یعنی مناطق حاشیه شهر و نقاطی که از محرومیت بیشتری برخوردار بوده، برآوردهایی صورت گرفت و دیدیم بیش از ۱۳۰ کوچه خاکی در این شهر وجود دارد؛ کوچه‌هایی که حتی برای یک بار هم آسفالت نشده‌اند.

 در همین یک سال گذشته از ۱۳۰ کوچه خاکی، بیش از ۷۰ عدد را آسفالت کردیم که مساحت زیادی را شامل می‌شود و این کار در حال پیشرفت است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال کوچه خاکی نداشته باشیم.

به طور کلی در حوزه عمرانی، در حال تعیین اولویت‌ها هستیم؛ در قدم اول  مناطقی که وضعیت بدتری دارند، در اولویت هستند و پروژه‌ای هم در حال شروع است به نام آسفالت خیابان امام خمینی که یکی از ورودی‌های اصلی شهر درچه است و مورد اعتراض همه مردم و همه رهگذران بود که فاز اول این پروژه با اعتبار ۵ میلیارد تومان همین هفته شروع می‌شود و طی ۲ هفته به نتیجه خواهد رسید.

یکی دیگر از پروژه‌ها هم که از دوره گذشته تاکنون در حال انجام است و در حال حاضر حدود ۶۰ درصد آن به پیشرفت فیزیکی رسیده، پروژه پارک سلامت است که در حاشیه رودخانه زاینده‌رود در حال احداث است؛ این پروژه نوعی پارک ورزشی است و مجموعه‌های مختلفی از جمله زمین فوتبال و والیبال در این پارک در حال ساخت است؛ مساحت پروژه هم ۴۵ هزار مترمربع است که امید داریم تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.

پروژه ساخت مجموعه ورزشی شهدای ولاشان در محله ولاشان هم پروژه دیگری است که  فقط قرارداد آن در دوره قبل بسته شده بود؛ اما در حال حاضر فاز دوم آن درحال اجراست.

 

** چهارراه شهید مطهری ساماندهی می‌شود

در بخش ترافیک و حمل و نقل، مشکل این است که شهر درچه به جهت آن‌که هندسه‌اش طولی شکل است، در قسمت معابر مشکل جدی دارد و اطراف شهر هم به جهت مجاورت با زاینده‌رود و برخی از تأسیسات مهم اصفهان مثل لوله‌های اصلی آب و گاز و همچنین کانال زهکشی امکان زیادی برای توسعه و ایجاد معابر جدید وجود ندارد.

مطالعاتی در خصوص چهارراه شهید مطهری که یک نقطه کور ترافیکی در شهر درچه است، در حال انجام است؛ این چهارراه یک کریدور حمل و نقل عمومی است و راه ارتباطی جنوب اصفهان به جاده نجف‌آباد نیز هست؛ در نظر داریم این مشکل ترافیکی توسط یک پل روگذر یا روش‌های دیگر با نظر کارشناسان حل شود.

یکی از مشکلاتی که در سطح شهر وجود دارد در حوزه حمل نقل عمومی و اتوبوس‌هاست، شهرداری اتوبوس ندارد و زیرساخت‌های آن هم فراهم نشده است؛ در حال حاضر ۲ خط که یکی از چهار راه قائمیه به سمت شهر درچه و دیگری از خمینی‌شهر که در مرکز درچه خاتمه پیدا می‌کند، در این شهر فعال هستند که دچار مشکلات فراوانی هستند؛ ۲ مسیر دیگر هم وجود دارد که از داشتن اتوبوس محروم هستند.

برای حل این معضل، اقدامات گسترده‌ای انجام شده و اعضای شورای شهر اصفهان و معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به توافقات اولیه برای راه‌اندازی  یک خط اتوبوس جدید در شهر درچه رسیده‌اند که امید داریم به قول خود عمل و آن خط جدید در سطح شهر درچه راه‌اندازی شود.

در حال برنامه‌ریزی هستیم که با طرح وزارت کشور مبنی بر دادن اتوبوس به شهرداری، درچه صاحب اتوبوس شود که البته هزینه بالایی دارد؛ این موضوع هنوز به فاز نهایی تصمیم‌گیری و اجرا نرسیده است و در حال بررسی آن هستند.

**۲ برابر شدن تیم نظارتی شهرداری برای مقابله با تخلف‌ در ساخت‌و‌ساز

فارس: باتوجه به مجاورت درچه با حریم رودخانه زاینده‌رود، برای مقابله با مادی‌خواری چه اقداماتی در شهرداری انجام شده است ؟

تجویدی: تعداد بی‌شماری مادی و جوی‌های آب‌ریز و درشت در نقاط مختلف سطح شهر داریم که بسیاری از این‌ها متروکه شده یا از بالادست بسته شده‌اند یا به جهت خشکی زاینده‌رود، بسیاری از آن‌ها کم‌آب یا بی‌آب شده و این فرصت را در اختیار افراد سودجو قرار داده است که بعضاً با خاک‌ریزی در مادی‌ها آن‌ها را تنگ کنند و زمین را بگیرند؛ ما یک عزم جدی کردیم و با هماهنگی با منطقه اقداماتی صورت دادیم و تک تک افراد سودجو در حال شناسایی هستند.

 

ما اجازه هیچ ساخت و سازی را در این حریم نداده و نمی‌دهیم؛ یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاده است، تقویت تیم اجرایی و نظارتی شهرداری بود که تعداد نیرو و ماشین‌آلات تقریباً ۲ برابر شد و تیم اجرایی ما برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این زمین‌ها و ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی به صورت جدی وارد عمل شده است.

در بخش مربوط به مادی‌ها و در صدور حکم‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و در جلوگیری از ساخت و سازها به شدت برخورد می‌شود و هیچ مجوزی از این به بعد برای این حوزه داده نخواهد شد.

حجم زیادی از مادی‌ها و حریم آن‌ها که قبلاً افرادی آن‌ها را اشغال کرده‌ بودند، آزادسازی شده و بخشی هم که مربوط به ساخت و ساز بوده، با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰، تخریب انجام شده است؛ زمانی که مادی‌ها را سنگ‌چین کنیم کسی نمی‌تواند ساختار آن‌ها را تغییر دهد و همزمان هم آن حریم مادی آزاد می‌شود.

فارس: با توجه به اینکه شهر درچه نیروهای جوان انقلابی و باانگیزه وجود دارد برای برون‌سپاری برنامه‌های فرهنگی و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه اقدامی انجام شده است؟

تجویدی: در حوزه فرهنگ اجتماعی وارد شدیم و برای حمایت از گروه‌های مردمی بستر لازم را فراهم کردیم؛ در این راستا شهرداری برنامه‌هایی اجرا کرده است که با هماهنگی و مشارکت فعالان فرهنگی از جمله بسیج و هیأت‌های مذهبی بوده است.

**در سایه اصفهان بودن، موجب بی‌توجهی به درچه شده است

فارس: برای محلات کمتر توسعه‌یافته درچه چه برنامه‌ای دارید؟

تجویدی: شهر درچه با وجود قرار گرفتن در مجاورت شهر اصفهان، به طور جدی دچار محرومیت است؛ یعنی به آن خیلی کمتر توجه شده است؛ این هم به این دلیل است که در حوزه خود شهرستان در سال‌های گذشته بی‌مهری‌هایی صورت گرفته و اینکه در سایه اصفهان بودن باعث شده اکثر اوقات مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

این محرومیت به ویژه در محلات شهر خیلی جدی مشهود است؛ در شهر درچه ۱۳ یا ۱۴ محله وجود دارد و بافت بومی و محلی این شهر هم بسیار قوی است؛ بر همین اساس می‌توانم بگویم هیچ محله‌ای از شهر درچه محله برخوردار و محله‌ای که در شأن مردم باشد، نیست.

یکی از اقدامات جدی اعضای شورای شهر ارتباط مستقیم با مردم است؛ ما این ارتباط را از همین محلات شروع کرده در مساجد حضور پیدا کردیم و حرف‌های مردم را شنیدیم؛ بازدیدهای میدانی کوچه به کوچه هم انجام می‌شود و مشکلات یکی یکی در حال احصا بوده و برای مرتفع شدن مشکلات برنامه‌ریزی می‌شود.

فارس: برای جلوگیری و حل مفسده‌های مالی و دلالی و مشکلات مربوط به اخذ پروانه چه اقداماتی انجام شده است؟

تجویدی: معضل دلالی و غیره همه جا وجود دارد و مردم از این مشکلات و روند اداری ناراحت هستند؛ اولین قدم برای حل این معضل تقویت نظارت است، یعنی نظارت اولیه و جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف؛ چراکه اگر ساخت و ساز خلاف حتی هسته اولیه‌اش شکل بگیرد، برخورد با آن‌ها وارد پیچ و خم اداری و ماده ۱۰۰ و غیره می‌شود که مشکلات خودش را دارد؛ قانون هم آن‌قدر قوی نیست که شهرداری محکم و مستقیم بتواند برخورد کند، چون دچار چالش‌های دیگری می‌شود.

 

از جمله اقدامات ما این بوده که تیم اجرایی خود را ۲ برابر کردیم تا ساخت و ساز خلاف از نقطه صفر شکل نگیرد و همانجا متوقف شود و تیم اجرایی ما شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و حتی در شیفت شب هم فعالیت می‌کنند.

البته با الکترونیکی شدن فرایندها، پرونده‌های قدیمی را وارد سیستم کردیم و خود این کار، فساد و دستکاری در پرونده‌های قدیمی را از بین می‌برد؛ همچنین در حال حاضر شفاف‌سازی در حال انجام است و اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به شدت حساسیت دارند و ما هم پیگیری می‌کنیم که حتی اگر حکم صادر شود و ببینیم حکم صادره، بازدارندگی لازم را ندارد، خود شهرداری اعتراض می‌کند تا تجدیدنظر صورت گیرد.

با تلاش‌های چند ماه گذشته ورودی‌های ماده ۱۰۰ کاهش چشمگیری پیدا کرده است، البته هنوز ۱۰۰ درصد نشده است؛ در حال حاضر حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد این فرایندها را می‌توان الکترونیکی کرد و مابقی حضوری است.

فارس: منابع درآمد شهرداری و حوزه های در آمدی شهرداری کدام است؟

تجویدی: در حوزه مالی هم شهرداری‌ها مشکلاتی دارند و امسال دچار چالش پرداخت حقوق هم هستند؛ اما مدیریت منابع در حال انجام است تا این مشکلات حل شود؛ حرکت اصلی ما از اینجا به بعد تازه شروع می‌شود تا بتوانیم تمام پروژه‌ها را در ۴ سال پیش رو به اتمام برسانیم.

مدیریت منابع مالی یکی از شعارهای ما بوده که در عمل کار در این قسمت بسیار سخت است؛ چون هیچ دیدگاه خاصی برای جذب سرمایه‌گذار و اقناع او برای این‌که سرمایه‌اش بازخواهد گشت، وجود ندارد.

 

در حال حاضر مجموعه‌ای تفریحی گردشگری تحت عنوان «باغ ارم»در درچه که یک مجموعه بزرگ تجاری و اداری است به صورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری در حال ساخت است؛ در حوزه‌های تفریحی، گردشگری و فرهنگی خانه‌های قدیمی و همچنین برج‌های کبوتری که در حاشیه شهر وجود دارند، به صورت مشارکتی به اقامتگا‌ه‌های بومگردی تبدیل می‌شوند که امید داریم بتوانیم از این طریق مقداری به درآمد شهری کمک کنیم.

درچه از ۴ طرف محصور است؛ از شرق به اصفهان و رودخانه و حریم آن، از شمال به بلوار الغدیر و جاده نجف‌آباد و از غرب و جنوب به فلاورجان و زمین هایی هم که در اختیار شهرداری است زمین‌های کشاورزی است که طبیعتاً هم تغییر کاربری داده نمی‌شود و زمین دولتی هم وجود ندارد.

بسیاری از شهرها مشکلاتشان را با استفاده از زمین‌های دولتی که وجود دارد حل می‌کنند که در این حوزه ما کاملاً محدودیت داریم؛ چون زمین‌ها شخصی و خرده مالک است و قیمت هم بسیار بالاست؛ در حال حاضر برای پارک‌های محلی در بخش زمین مشکل داریم؛ زمین وجود ندارد و باید از مالکان خریداری کنیم و هرچه بودجه داریم، باید بابت خرید زمین بدهیم که دیگر بودجه‌ای برای ساخت و ساز باقی نمی‌ماند.

با همه این اوصاف تلاش ما این است که پروژه‌های مشارکتی در شهر تقویت شود و از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم . منابع درآمدی پایدار برای شهرداری حاصل شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول