اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

آنالیز دقیق عملکرد طارمی در پورتو ؛ چرا ستاره ایران بهترین مهاجم پرتغال است؟ +تصاویر

یک سایت تحلیلی با بررسی پارامترهای دقیق خط تهاجمی ثابت کرد که مهدی طارمی بهترین مهاجم لیگ پرتغال در فصل گذشته نام دارد.

آنالیز دقیق عملکرد طارمی در پورتو ؛ چرا ستاره ایران بهترین مهاجم پرتغال است؟ +تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس، سایت تحلیلی totalfootballanalysis گزارشی در خصوص بهترین مهاجمان نوک لیگ پرتغال منتشر کرد و در آن از کیفیت عالی مهدی طارمی گفت.

این سایت نوشت: مهاجمان در فوتبال مدرن بسیار پیشرفت کرده‌اند. دیگر آنها مهاجم هدف نیستند و متر و معیارهایی مثل بلند قامت بودن یا جثه بزرگ داشتن دیگر مثل سابق مهم نیست. مهاجمان، اکنون در پست‌های 9 کاذب ، مهاجم‌های وینگر یا مهاجمانی که در عرض بالا بازی می‌کنند بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و آنها متر و معیار لیگ‌های معتبر اروپا مثل لیگ برتر، لالیگا و ... را تغییر داده‌اند. ما می‌بینیم که بازیکنانی کوتاه قامت مثل سرخیو آگوئرو یا لورنتزو اینسینیه کاملا در پست تهاجمی موفق هستند.

این رسانه در ادامه به بررسی مهاجمان نوک فوتبال پرتغال پرداخت و بنا را بر این گذاشت که بازیکن مدنظر بیش از 800 دقیقه در لیگ بازی کرده باشد. این سایت تحلیلی گزارش خود را به چند موضوع تقسیم کرد و با فاکتورهای «گلزنی»، «فعالیت در محوطه جریمه»، «مهاجم هدف» ، «پاس گل» و «دریبل» قدرت مهاجمان لیگ پرتغال را بررسی کرد.

نکته بسیار مهم این گزارش این است که سایت مذکور به دلیل انتقال «داروین نونز» از بنفیکا به لیورپول، او را از آنالیز حذف کرده است. نونز بالاتر از طارمی به بهترین گلزن لیگ پرتغال در فصل گذشته انتخاب شد.

*گلزنی

اولین چیزی که در خصوص یک مهاجم دیده می‌شود، قدرت همکاری او در تیم است. یعنی یک مهاجم چقدر گل زده و چقدر توانسته گل سازی کند. در مختصات پایین، محور X میزان موقعیت گل در 90 دقیقه را نشان می‌دهد و محور Y میزان گلزنی بازیکن را مشخص خواهد کرد.

مهدی طارمی که در گراف بالا در گوشه سمت راست است، یعنی از نظر موقعیت گل و تعداد گل در صدر قرار دارد.

بازیکن 29 ساله پورتو، در فصل گذشته بیشتر به عنوان مهاجم مرکزی بازی کرد ولی در برخی پست‌های مهم پورتو نیز نقش داشت. طارمی هم به عنوان وینگر و هم نقش هافبک تهاجمی یا بازیکن پشت مهاجم بازی کرد.

با توجه به گراف بالا، طارمی رکورد 0.75 موقعیت گلزنی در طول 90 دقیقه را بدست آورد و آمار 0.69 گل در هر بازی را به ثبت رساند. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر طارمی فرصت طلب بوده و توانسته در یک سطح عالی، توپ‌ها را به گل بدل کند. البته میزان تعداد گل احتمالی از تعداد گلی که طارمی به ثمر رسانده بیشتر است و این نشان می‌دهد که مهاجم کشورمان در تمام کنندگی می‌توانست بهتر عمل کند.

در رده‌های بعدی، اسکار استوپینان از ویتوریا ، اوانیلسون از پورتو، برونو دوارته از ویتوریا و فران ناوارو قرار دارند.

علی علیپور با توجه به گراف بالا هم در زمینه میزان موقعیت گل و هم میزان گلزنی پایین‌تر از میانگین کل مهاجمان لیگ برتر پرتغال بوده است.

*فعالیت در محوطه جریمه

در این بخش، میزان لمس توپ بازیکنان در محوطه جریمه در طول 90 دقیقه مورد بررسی قرار گرفته است. محور X تعداد شوت‌ها در 90 دقیقه است و محور Y پارامتر میزان لمس توپ در 90 دقیقه را مورد بررسی قرار داده است.

مهدی طارمی در اینجا نیز در رده اول قرار دارد. او آمار 3.2 شوت در هر بازی به ثبت رساند و 5.46 لمس توپ در محوطه جریمه داشت که بالاتر از هر مهاجمی در لیگ پرتغال است. نکته مهمی که در گراف بالا وجود دارد، خوب قرار گرفتن در موقعیت‌هاست و اینکه او توانسته از قسمت‌های مناسب محوطه جریمه برای گلزنی شانسش را امتحان کند. آمار او نشان می‌دهد که طارمی به شدت فرصت طلب است و می‌تواند از موقعیت‌هایی که در محوطه جریمه به او رسیده، استفاده کامل ببرد.

در رده‌های بعدی عدی دباغ از آروکا، گونزالو راموس از بنفیکا، اوانیلسون از پورتو و استوپینان از ویتوریا قرار دارند.

علی علیپور بالاتر از میانگین توپ را در محوطه جریمه لمس کرده ولی آمار شوت زنی‌اش نسبت به میانگین پایین‌تر است.

*مهاجم هدف

پارامتر زیر برای یک مهاجم بسیار مهم است. این پارامتر مشخص می‌شود که او در پاس مستقیم بازیکنان دیگر قرار گرفته و به عبارتی مهاجم هدف تیم است. بنای تاکتیکی تیم این بوده که توپ‌های به ارسال شود و این بازیکن نیز توپ را تصاحب کند. در محور Y میزان دوئل‌‌های هوایی در 90 دقیقه و در محور X میزان موفقیت‌ آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

در اینجا طارمی اصلا در میان برترین‌ها نیست چون بسیار کمتر از میانگین توپ در 90 دقیقه به صورت هوایی به او رسیده است. طارمی با اینکه کمتر از میانگین مورد هدف توپ‌های مستقیم بوده ولی درصد بالاتری نسبت به میانگین در موفقیت داشته است. به عبارتی در محور y طارمی پایین‌تر از میانگین است ولی در محور x او جلوتر از خط میانگین قرار گرفته است.

علی علیپور نیز آماری مشابه طارمی دارد ولی جالب اینجاست که بیشتر از مهاجم پورتو توپ‌های هوایی به او رسیده است.

*پاس گل

قدرت پاسوری ، فاکتوری بوده که به شدت اکنون مورد توجه تیم‌های قدرتمند اروپا قرار گرفته است. بازیکنی که بتواند گلسازی کند و برخی اوقات به عنوان مهاجم دوم نام گیرد.

در محور Y میزان پاس گل احتمالی (پاس‌هایی که می‌توانست پاس گل باشد) مورد بررسی قرار گرفته و در محور X تعداد پاس گل ها جای گرفته است.

مهدی طارمی رکورد 0.96 پاس کلیدی در هر بازی را به ثبت رساند. او پاس گل احتمالی 0.22 را از خود به جای گذاشته و در 90 دقیقه توانسته آمار 1.34 پاس گل – گل را به ثبت رساند. به عبارتی طارمی در هر بازی توانسته 1.34 گل-پاس گل به ثبت رساند.

علیپور در این گراف حضور ندارد.

*دریبل

در انتها به قدرت تکنیکی بازیکن نگاه می‌شود. بازیکنی که بتواند یک در مقابل یک را بردارد و بتواند موقعیت سازی کند. در محور X قدرت پیشروندگی یک بازیکن و در محور Y قدرت دریبل زدن بازیکن مورد بررسی قرار گرفته است.

طارمی در رده چهارم لیگ پرتغال قرار دارد. او 1.82 دریبل موفق و 1.34 قدرت پیشروندگی داشته است. او در هر بازی توانسته 3 بار در دوئل‌ها مقابل مدافعان به برتری دست یابد.

با آمار‌های بالا اثبات می‌شود که طارمی در صورت نبود نونز که در این تحلیل مورد بررسی قرار نگرفته است، قدرتمندترین و بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ پرتغال بوده است.

طارمی به یکی از نامزدهای بهترین بازیکن فصل لیگ پرتغال نام گرفته و این شانس را دارد که این جایزه مهم را بدست آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول