اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قرقیز: مدیریت فرودگاه‌ها به خارج واگذار شود 8 میلیارد دلار سود می‌کنیم

نخست‌وزیر قرقیزستان گفت: در حال حاضر با داشتن 100 درصد حق مالکیت فرودگاه‌ها، سالانه حدود 4 میلیارد دلار دریافت می‌کنیم 2 سال دیگر نیز با داشتن 50 درصد حق مالکیت، 8 میلیارد دلار سود دریافت می‌کنیم.

مقام قرقیز: مدیریت فرودگاه‌ها به خارج واگذار شود 8 میلیارد دلار سود می‌کنیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در مصاحبه‌ای وضعیت واگذاری مدیریت فرودگاه ماناس و اوش به شرکت‌های خارجی توضیح داد.

وی انگیزه این اقدام را چنین تشریح کرد: منافع این اقدام برای کشور زیاد است.ما نیز از کشور و آینده آن حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر امروز حدود 16 پرواز در روز داریم پس از دو سال بیش از 160 هواپیما خدمات ارائه خواهند داد و یک باند فرودگاه مدرن نیز ساخته خواهد شد.

جباراف افزود: در حال حاضر به دلیل مه خفیف هواپیماها نمی‌توانند در اینجا فرود بیایند. در مقابل در آلماتی فرود می‌آیند. علاوه بر این، یک پایانه بار جدید نیز ساخته خواهد شد. این امکان حمل و نقل بیش از 100 هزار تن بار در سال را فراهم می‌کند. 

نخست وزیر تاکید کرد که در حال حاضر با داشتن 100 درصد حق مالکیت فرودگاه‌ها، سالانه حدود 4 میلیارد دلار دریافت می‌کنیم، دو سال دیگر نیز با داشتن 50 درصد حق مالکیت، 8 میلیارد دلار سود دریافت می‌کنیم.

جباراف عنوان کرد که ما شرایطی را برای سرمایه گذاران تعیین کردیم که تمام کارهای ساخت و ساز را در این مدت انجام دهند. اگر در مدت زمان تعیین شده از پس آن برنیایند، ما مجبور خواهیم شد قرارداد را فسخ کرده و خودمان به ساخت و ساز ادامه دهیم و مبلغ سرمایه گذاری شده خواهد سوخت.

نخست وزیر قرقیزستان در مورد مدت زمان واگذاری فرودگاه بیان کرد: ما مدت زمان 29 ساله را مد نظر داریم. اما سرمایه‌گذاران این مدت زمان را برای جبران سرمایه خود کافی نمی‌دانند و بر 39 سال تاکید دارند.  اکنون ما در حال محاسبه هستیم که آنها در 29 سال چقدر می‌توانند سود ببرند. اگر واقعاً در این مدت سود نکنند، مطمئناً ما مجبور خواهیم شد با شرایط کمی طولانی‌تر موافقت کنیم. 

وی ادامه داد: مهمتر از همه، ما فرودگاه‌های خود را واگذار نمی کنیم. ما قراردادی امضا می‌کنیم که در آن سود به صورت 50 درصدی تقسیم می‌شود و مدیریت نیز مشترک خواهد بود. از این گذشته، آنها هر آنچه را که ساخته‌اند با خود نخواهند برد. تمام غول‌های فرودگاه‌های جهان به این شکل ساخته شدند.

جباراف افزود: در حال حاضر فرودگاه‌های زیادی نیز در دنیا وجود دارند که بر اساس این اصل فعالیت می‌کنند. ما همچنین می‌خواهیم فرودگاه‌های خود را توسعه یافته‌تر کنیم. در حال حاضر فقط مذاکرات وجود دارد. اگر سرمایه گذار همه شرایط ما را بپذیرد، می‌توانیم قرارداد را امضا کنیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول