اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مجسمه میدان فردوسی دو رنگ بود یا دگران؟

سید مجتبی موسوی (موسوی مدیر اداره حجم و معاونت سازمان زیباسازی را در کارنامه دارد) در فضای مجازی اعلام کرد: با توجه به رویت عکس‌های سال‌های قبل مجسمه(میدان فردوسی)، برایم مشخص شد که این رخداد پیش از این اتفاق افتاده و دست کم مربوط به دو سال اخیر نیست.

مجسمه میدان فردوسی دو رنگ بود یا دگران؟

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: پنجشنبه گذشته نهم تیرماه عکسی از مجسمه فردوسی که در میدان فردوسی تهران قرار دارد، در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد این مجسمه دو رنگ شده است و فرد منتشر کننده ادعا کرد که این اتفاق بر اثر شست‌وشوی غیراصولی مجسمه رخ داده است. این عکس به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

در ادامه همین جنجال‌ها «سوده نجفی» عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با انتشار ی توئیت در صفحه شخصی خود نوشت: آسیب وارده به مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان منتسب به نام این شاعر بزرگ، به هر دلیلی رخ داده است، پذیرفتنی نیست.

وی در ادامه تاکید کرده است: از مجموعه شهرداری تهران انتظار می‌رود تا نسبت به مرمت این اثر ارزشمند که یکی از نمادهای ارزشمند پایتخت است، اقدام کند.

 این رخداد دست کم مربوط به دو سال اخیر نیست

حالا اما مشخص شده است که به تازگی هیچ‌گونه شستشویی از مجسمه مذکور در کار نبوده است و اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد در دوره‌های قبلی شهرداری تهران بوده است و طی ۲سال گذشته چنین موضوعی انجام نشده است.

 

در همین خصوص «سید مجتبی موسوی» که سال‌ها مدیر اداره حجم و معاون هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران بوده است، و اتفاقا جزو اولین نفراتی بود که نسبت به موضوع دو رنگ شدن مجسه فردوسی واکنش نشان داده بود، در فضای مجازی اعلام کرده است که این رخداد پیش از این اتفاق افتاده و دست کم مربوط به دو سال اخیر نیست.

موسوی که در دو دهه گذشته جزو نفرات اصلی حوزه هنرهای شهری و هنر عمومی شهر تهران بوده است امروز بعد از مطالعه دقیق این مجسمه نظر و دیدگاه خود را به شرح زیر اصلاح و اعلام کرد:

«پیرو پست قبلی در خصوص مرمت غیر اصولی مجسمه فردوسی که موجب دورنگ شدن این مجسمه و واکنش‌ها و خبر هایی در رسانه های مختلف شده است، ذکر چند نکته را ضروری می دانم
امروز شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ مجسمه را از داخل میدان بررسی کرده و ضمنا چند عکس از آن مربوط به سال های قبل را دیدم.
دورنگ‌بودن مجسمه از فاصله چند متری هم کاملا واضح و قابل تشخیص است و نقش عوامل انسانی به قصد پاکسازی آن نیز تقریبا محرز است. چرا که تاثیرات جوی و آلودگی محیط نمی تواند گزینشی اتفاق بیفتد و طبیعتا به صورت یکسان همه مجسمه را شامل می شود.
اما نکته دیگری که ذکر آن را لازم می دانم، زمان این اتفاق است. با توجه به رویت عکس‌های سال‌های قبل مجسمه(میدان فردوسی)، برایم مشخص شد که این رخداد پیش از این اتفاق افتاده و دست کم مربوط به دو سال اخیر نیست.
تصویر بالا، از مجسمه فردوسی حدود دو سال و نیم قبل گرفته شده و دو رنگ بودن مجسمه شبیه به وضعیت فعلی در آن کاملا مشخص است
با این توضیح که در پست قبلی هیچ اشاره ای به زمان اتفاق یادشده نکرده‌ام و اصولا دنبال مقصر نبوده و به اصل موضوع که ریشه در زمان طولانی هم دارد پرداخته‌ام، اما این گونه موارد را پایان یافته نمی‌دانم و در صورت عدم تحقق مدیریت واحد در زمینه هنر شهری به نظرم امکان تکرار این اتفاقات وجود خواهد داشت.
بنابراین پیشنهاد می‌کنم شهرداری تهران واکنش‌های رسانه‌ای را دلسوزانه و مثبت قلمداد کرده و نسبت به مرمت و پاکسازی اصولی مجسمه فردوسی با استفاده از توانمندی‌های کارشناسی اقدام و نیز به منظور ایجاد زیرساخت حرفه‌ای مناسب برای رسیدگی دائمی به وضعیت سایر آثار و حتی انتقال تجربیات حرفه‌ای به سایر شهرهای کشور، واحد تخصصی مرمت مجسمه‌های شهری را ذیل سازمان زیباسازی شهر تهران تاسیس نماید.»

مجسمه فردوسی سال ۹۸ ثبت ملی شده برای شست‌و‌شوی آن مجوز لازم است

در حالی که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر مدعی شده بودند شهرداری تهران با شستن غیراصولی مجسمه فردوسی در میدان فردوسی باعث دو رنگ شدن آن شده، سازمان زیباسازی گفته در دو سال اخیر این مجسمه مرمت نشده و از آن جایی که سال ۹۸ ثبت ملی شده برای شست‌و‌شوی آن مجوز لازم است.
‌معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی گفته باتوجه‌ به ارتفاع و مکان مجسمه فردوسی، شست‌وشوی آن قطعا نیاز به نصب داربست یا استفاده از جرثقیل دارد و نمی‌توان با آب آن را تمیز کرد.
‌او اعلام کرده مرمت این اثر هنری در دستور کار است و مطالعات اولیه مرمت مجسمه انجام شده و باتوجه‌ به اهمیت و نوسازی، نیاز است از تخصص کارشناسان خارجی هم استفاده کنیم که قطعا این کار انجام خواهد شد.

 

 از سرِ عداوت است یا ناآگاهی؟

خلاصه اینکه تصویری که این روزها به عنوان یک حادثه«جدید» درباره مجسمه فردوسی در حال پخش است، متعلق به سال ۱۳۹۷ است. تصاویر مستند نشان می‌دهد که این مجسمه ارزشمند از چندین سال قبل دچار مشکل شده است. در دوره مدیریت جدید شهری پروژه مطالعه جهت ترمیم این اثر تاریخی توسط کارشناسان داخلی و خارجی آغاز شد، اما ناگهان برخی اشخاص و رسانه‌ها با انتشار عکس‌های قدیمی به دروغ مدعی شدند این اتفاق به تازگی رخ داده است.

در تحلیل نهایی بی‌شک بر همگان روشن است که انتشار تصویر این مجسمه در فضای مجازی تلاش برای ایجاد موج‌های رسانه‌ای و تخریب عملکرد مدیریت شهری تهران است. برخی به این بهانه می‌خواهند تیترهای جنجالی بسازند و از آب گل آلود ماهی بگیرند. از این رو موضوعاتی اینچنین را دستمایه این تخریب قرار می‌دهند، غافل از اینکه اتفاق‌هایی از این دست به یادگار مانده از دوره مدیریت شهری پیشین تهران است. 

 در آخر اینکه جای تاسف دارد که در این روزها که همه باید دست در دست هم به تعالی ایران اسلامی همت گماریم، هستند کسانی که تنها تلاششان ایراد گرفتن از دیگران است و بی آنکه ابتدا در مورد مساله‌ای تحقیق کنند یا در مورد اطلاعاتی که به دستشان رسیده به وثوق برسند، بلادرنگ کمر به تخریب می‌بندند که این امر یا از سرِ عداوت است یا ناآگاهی.

لازم به ذکر است که مجسمه فردوسی سال ۳۸ توسط مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی ساخته و توسط فرزندش فریدون صدیقی در مکان کنونی نصب و رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول