اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

حمل کالای اساسی از طریق حمل‌و‌نقل ریلی در اولویت قرار گرفت

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تفاهم وزرای راه و جهاد در مورد حمل کالاهای اساسی گفت: با حمایت دو طرف برای اولویت قرار دادن حمل کالای اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران در سفارش‌گذاری خود به سمت واگن‌های فله‌بر و لبه‌بلند حرکت کرده‌اند.

حمل کالای اساسی از طریق حمل‌و‌نقل ریلی در اولویت قرار گرفت

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ‌سید میعاد صالحی‌ امروز در مراسم بهره‌برداری از ۳۱۹ ناوگان جدید ریلی با تبریک ایام دهه امامت و ولایت اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم ارزش شکسته شد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مربوط به نیمه دوم سال قبل بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ و بنا به نامگذاری امسال یکی از مهمترین مصادیق این شعار، حوزه حمل و نقل ریلی است که هم با اشتغال زایی عجین است و هم با نفوذ فناوری می تواند جهش خوبی پیدا کند.

 مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نگاه به توسعه حمل و نقل ریلی است و همانطور که بارها در بیانات رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی شاهد بوده ایم، بر موضوع توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده و از این حوزه نیز حمایت‌های خوبی انجام داده اند.

رئیس هیات مدیره راه‌آهن ادامه داد: به دلیل حمایت‌های خوب رئیس جمهور‌ و وزیر‌ راه و شهرسازی، توانستیم کمی از نقطه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم، بهبود و توسعه داشته باشیم.

وی گفت: در کنار این موضوع، بخشی از حوزه ناوگان با توجه به بدهی‌های سنگین چند هزار میلیارد تومانی، علاوه بر فرسودگی، زمین‌گیر شده و تعمیرات اساسی نیز جا مانده بود و لازم بود این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

صالحی بیان کرد: با توجه به حمایت‌های رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی توانستیم بخشی از این بدهی را که به جا مانده از گذشته بود تسویه کنیم و البته بخشی نیز هنوز باقی مانده است.

به گفته صالحی، در کنار این مسائل، موضوع توسعه ناوگان و حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز از طریق تسهیلات قانونی از جمله استفاده هدفمند از تبصره ۱۸ قانون بودجه سالیانه و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دستور کار بوده و هست. همچنین با برگزاری جلسات مختلف سعی کردیم بروکراسی را کاهش داده و تلاش‌های خوبی صورت گرفت تا امکان و تسهیل هدفمندتر به تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران تعلق پیدا کند و بازگشت این سرمایه نیز به نحو بهتری تضمین شود.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تفاهم انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی در مورد حمل کالاهای اساسی گفت: با حمایت‌های وزرای راه و جهاد برای اولویت قرار دادن حمل کالاهای اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران در سفارش‌گذاری خود به سمت واگن‌های فله بر و لبه بلند حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم رشدی که در سه ماهه اول امسال در جهت تولید ناوگان ریلی صورت گرفته و ۱۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، را در فصول دیگر سال هم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترانزیت ریلی اشاره و بیان کرد: دو هفته قبل، اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به ترکیه راه اندازی شد و امیدواریم در دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقل، بتوانیم کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب را فعال کنیم و با توجه به حمایت‌های دولت‌ از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که بخشی از این ظرفیت‌، رکن حمل و نقل خصوصی است.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در همین راستا به‌زودی با انجمن تولید کنندگان حمل و نقل ریلی جلسه‌ای برای کاهش بروکراسی و افزایش حداکثری تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های ما علاوه بر حوزه ناوگان مسافری که در طول سال‌های گذشته، کمتر به آن پرداخته شده و در زمان کرونا نیز آسیب دیده، موضوع لکوموتیو است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار امیدواری کرد: در فصل آتی بتوانیم تعداد ناوگانی که اضافه می‌کنیم به‌ویژه لکوموتیو افزایش یابد.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی در کنار استفاده از بودجه‌های دولتی و سایر امکاناتی که وجود خواهد داشت، استفاده کنیم تا طلیعه خوبی برای رشد حمل و نقل ریلی داشته باشیم.

انتهای پیام/
 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول