اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

احداث سد آبریز مطالبه جوانان از قالیباف در سفر به کهگیلویه

با توجه به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه وبویراحمد، احداث سد آبریز مطالبه هزاران جوان کهگیلویه و بویراحمدی از دکتر قالیباف است.

احداث سد آبریز مطالبه جوانان از قالیباف در سفر به کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، فردا دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر می‌کند و از نزدیک به بررسی مشکلات و مطالبات مردم این استان خواهد پرداخت.

یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم شهرستان کهگیلویه در سفر رئیس مجلس به این استان و شهرستان احداث سد آبریز است، سدی که اگر احداث شود فرصت‌های زیادی را برای اشتغال، تولید و رونق اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند.

رودخانه مارون از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه وبویراحمد است که از رشته‌کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و حوزه  آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و منطقه دشمن‌زیاری در شهرستان کهگیلویه را در برمی‌گیرد.

این رودخانه با حجم یک میلیارد و 190 میلیون متر مکعب در سال، با عبور از دشت‌های شهرستان کهگیلویه، اما تاکنون هیچ‌گونه استفاده‌ای از آن برای ظرفیت‌های کشاورزی منطقه انجام نمی‌شود و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو 150 میلیون مترمکعب آب از این سد برای آبیاری بیش از 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است و مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آبی اجرا شده و با رایزنی‌های انجام گرفته مجوز زیست محیطی آن هم اخذ شده است.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول 7 هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

احداث این سد و تخصیص حق‌آبه از آن قطعا باعث انقلاب در توسعه کشاورزی و تامین آب آشامیدنی برای شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را در پی خواهد داشت و دشت‌های تشنه این دو شهرستان به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

این سد با ارتفاع 150 متر و به طور آر سی‌سی اجرا و از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به تولید 28 هزار مگاوات برقی اشاره کرد که برای منطقه سودآوری خوبی به همراه دارد.

احداث سد آبریز نه تنها هیچ‌گونه ضرری برای سد مارون ندارد، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعبی خواهد شد.

حال جوانان چشم‌انتظار دشت‌های خشکیده کهگیلویه و چرام بیش از هر زمان دیگری خواهان احداث این سد برای رخت بر بستن واژه محرومیت از این منطقه هستند و انتظار می‌رود رئیس مجلس آقای دکتر قالیباف به شبهه‌های غیرکارشناسی این سد پایان دهد و تمام تلاش خود را برای احداث این سد به کار بندد.

==================

گزارش از: سیده مریم پیروزان

==================

انتهای پیام/82016/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول