اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از برداشت گندم تا پخت نان در چهارمحال و بختیاری تحت کنترل است

شورای آرد و نان چهارمحال و بختیاری با طرح و بررسی موضوعاتی نظیر تولید گندم در سال زراعی جاری، خرید گندم توسط دولت، روند هوشمندسازی نانوایی‌ها و تکمیل اطلاعات نانوایی‌های شهرستان‌های استان برگزار شد.

از برداشت گندم تا پخت نان در چهارمحال و بختیاری تحت کنترل است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، جلسه شورای آرد و نان چهارمحال و بختیاری عصر امروز با سه دستور جلسه با حضور مسئولان استانی و به صورت ویدیو کنفرانس با مسئولان شهرستانی برگزار شد.

در دستور اول جلسه موضوع بررسی روند خرید گندم مازاد توسط نهادهای دولتی مطرح شد که حسین برزگر در این خصوص گفت: پیش‌بینی تولید بیش از ۸۵ هزار تن گندم در سال جاری را داریم که ۱۴ الی ۱۵ هزار تن آن به صورت بذر است و مقداری هم توسط کشاورزان مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: پیش‌بینی می‌شود که خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورز در استان حدود ۲۵ هزار تن باشد.

وی ادامه داد: تشکیل ۳۵ گروه نظارت بر برداشت گندم در قالب ۱۱۵ کارشناس در استان و صدور کارت معاینه فنی برای همه کمباین‌های بومی و مهاجر از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

برزگر با بیان اینکه در سال جاری ۱۸ دستگاه کمباین خریداری شده است که شرایط ناوگان را تا پایان سال بهبود می‌بخشد، افزود: با توجه به گزارشات در سال گذشته به طور متوسط مجموع ضایعات گندم ۴ درصد، مجموع ضایعات جو ۴.۱۲ درصد و بیش از ۱۰ درصد مجموع ضایعات کلزا اعلام شده است که امیدواریم با نوسازی دستگاه‌ها در سال جاری میزان ضایعات کاهش یابد.

خرید ۳۰ درصد گندم مازاد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۳۰ درصد گندم مازاد استان خریداری می‌شود، افزود: سال زراعی امسال ۲۰ روز زودتر نسبت به سال گذشته آغاز شده که گندم در اغلب شهرستان‌ها رسیده و کار خرید گندم به صورت فعال آغاز شده است.

وی ادامه داد: ۳ الی ۴ هکتار در حیدری و مناطق حومه زیر کشت گندم است که پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌هزار تن گندم در این مناطق برداشت شود.

خرید 990 تن گندم در سال جاری

برزگر در پایان مباحث خود در خصوص دستور اول جلسه با بیان اینکه ۹۹۰ تن گندم تا کنون خریداری شده است، گفت: ۴۷۵ تن از این خرید را تعاونی آلونی و کارخانه لردگان انجام داده اما خرید در فلارد هنوز آغاز نشده است.

پیش‌بینی ۱۷ مرکز خرید گندم در استان 

نعمت‌الله تقی‌زاده نیز با بیان اینکه ۱۷ مرکز خرید گندم در استان پیش‌بینی شده است، گفت: یک مرکز به صورت مشترک در شهر آلونی و شهرکرد و ما بقی خرید گندم کل استان را انجام می‌دهند که با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت ۴ مرکز خرید فعال شده‌ است.

افزایش ۶۴ درصدی خرید گندم در سال جاری

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا کنون ۹۹۴ تن گندم در استان خریداری شده است، افزود: با مقایسه این رقم نسبت به رقم زمان مشابه در سال گذشته که ۶۰۴ تن بود ۶۴ درصد افزایش خرید صورت گرفته است.

تقی‌زاده ادامه داد: از ابتدای سال نزدیک به ۴ هزار و ۴۲۰ تن گندم خریداری شده است که حدود ۴۰۰ تن آن از گندم‌های سال گذشته بود که در اردیبهشت‌ماه خریداری شده است.

پیش‌بینی خرید ۲۵ هزار تن گندم در استان

وی با بیان اینکه برآورد تولید گندم در سال جاری ۸۵ هزار تن بود، گفت: خرید ۲۵ تا ۴۰ هزار تن گندم در سال جاری پیش‌بینی شده که با شرایط موجود احتمال می‌رود تا ۲۵ هزار تن خرید گندم در استان صورت پذیرد.

کاظم منزوی نیز در خصوص دستور اول جلسه گفت: خرید گندم مازاد تدبیری مهم و استراتژیک از سمت مراجع قانونی است که می‌طلبد تا اتمام طرح به صورت ویژه و روزانه کنترل شود.

معاون اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: اگر در خرید گندم تعلل شود ممکن است گندم از استان خارج شود و جاهای دیگر این محصول تولیدی را بخرند و ما را برای تهیه گندم و آرد مورد نیاز نیازمند استان‌های دیگر کنند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ۲۵ هزار تن گندم پیش‌بینی شده را جذب کنیم نیاز استان به گندم و آرد تا ۲ ماه آینده برطرف می‌شود.

در خصوص دستور اول جلسه مصوب شد گزارش روزانه خرید گندم توسط ۱۹ پایگاه خرید به شورای آرد و نان ارسال شود. همچنین مصوب شد تا پایان شهریور ۲۵ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شود.

تجهیز ۵۳۴ نانوایی به دستگاه هوشمند

هوشمندسازی توزیع نان در سطح استان دستور دوم این شورا بود که رضا نبی در این خصوص گفت: طرح هوشمندسازی نانوایان از ۲۱ خردادماه در استان آغاز شد که در مرحله اول نصب ۵۰۰ دستگاه در دستور کار قرار گرفت و تا ۲۹ خردادماه ۳۶۰ دستگاه نصب شد و در مرحله دوم ۴۰۰ دستگاه دیگر اضافه شد و تا امروز ۵۳۴ نانوا به دستگاه هوشمند مجهز شدند.

نماینده بانک سپه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حین نصب دستگاه ۱۸۲ نانوایی که مشکلات پروانه‌ای و یا تغییر کاربری داده‌اند شناسایی شدند که در حال رصد است، اظهار داشت: ۷۹ نانوایی نیز مشکلاتی در حوزه‌های مالیاتی یا کدپستی و مشخصات شناسنامه‌ای دارند که در حال پیگیری و رفع است.

پایان طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها تا ۲۰ تیرماه

وی با بیان اینکه تا کنون ۹۵ درصد این طرح در سطح استان انجام شده است، بیان کرد: با تکمیل اطلاعات نانوایی‌ها و رفع مشکلات مطرح شده نهایتاً تا ۲۰ تیرماه پایان طرح اعلام می‌شود.

خرابی دستگاه‌ هوشمند سیار در نانوایی و نبود کارشناس برای رفع مشکل دستگاه مطالبه‌ای بود که توسط مسئول اتحادیه نانوایان در جلسه مطرح شد.

قاسمی در این خصوص افزود: دستگاه هوشمند ممکن است در طول روز به مدت چند ساعت دچار مشکل شود اما در استان نصابی برای رفع مشکل وجود ندارد لذا به ناچار با مسئولان بانک سپه مرکز تماس گرفته می‌شود و اگر نانوا سواد درستی برای انجام راهنمایی‌هایی کارشناسان نداشته باشد مشکل مضاعف می‌شود.

مشکل قطعی دستگاه‌های هوشمند در استان رفع می‌شود

نبی در پاسخ به این موضوع گفت: ۳۵ نصاب دستگاه در شعب شهرستانی بانک سپه حضور دارند که روزانه به صورت تلفنی پاسخگوی مشکلات نانوایان هستند البته اگر دستگاهی قطع شود دستگاه مرکز هشدار می‌دهد و کارشناس به محل اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته آینده نیز دستگاه‌های ثابت به نانوایی‌ها داده می‌شود تا به عنوان دستگاه پشتیبان در کنار دستگاه‌های سیار به فعالیت ادامه دهند.

ثبت نانوایی جدید در اولویت نیست

طرح مشکلات نانوایی‌های شهرستانی به عنوان دستور سوم جلسه مورد بررسی قرار گرفت که کاظم منزوی در خصوص مشکلات نانوایی‌‌های جدید در شهرستان‌ها گفت: ثبت جدید نانوایی در اولویت قرار ندارد لذا نانواهایی که از این به بعد به عنوان ثبت جدید پروانه دریافت می‌کنند باید به صورت آزاد آرد خود را تهیه کند.

بسته‌بندی نان در نانوایی نوع یک ممنوع است

معاون اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص بسته‌بندی نان افزود: بسته‌بندی نان در نانوایی‌های نوع یک ممنوع و در نانوایی‌های نوع دوم نیز تنها بسته‌بندی که تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد مورد تایید است و باید اطلاعاتی نظیر تاریخ تولید و تاریخ توزیع بر روی بسته درج شود.

 وی با بیان اینکه زمان نانوایی‌ها، افزایش سهمیه آرد و نحوه استفاده کنجد در نانوایی‌ها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: محصولات بسته‌بندی مانند: کاکولی، نان خشک و نان‌های کنجددار با همان مصوبات بهداشتی قبلی در دفتر اقتصادی استانداری مطرح و آنالیز قیمت صورت گیرد تا تصمیم‌گیری در خصوص قیمت جدید انجام شود.

افزایش قیمت نان ممنوع است

منزوی با بیان اینکه افزایش قیمت نان فعلا ممنوع است، گفت: افزایش قیمت نان بربری و سنگک در دستور کار قرار نگرفته اما اتحادیه آنالیزهای جدیدی را بر اساس روش‌های پخت داشته تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه فرمانداری‌ها حداکثر یک هفته زمان دارند تا اطلاعات نانوایی‌های شهری و روستایی را تکمیل کنند، گفت: در غیر این صورت سهمیه آرد نانوایی‌هایی که اطلاعاتشان در سامانه ناقص است قطع می‌شود.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول