اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایران برای میزبانی نشست گفت‌وگوهای منطقه‌ای ۳+۳

وزیر امور خارجه در دیدار همتای آذربایجانی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست آتی گفت‌وگوهای منطقه‌ای ۳+۳ خبر داد.

آمادگی ایران برای میزبانی نشست گفت‌وگوهای منطقه‌ای ۳+۳

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که به دعوت همتای ایرانی برای دیدار یک روزه به تهران سفر کرده است، موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف روابط مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از عبور دو کشور از مرحله سوءتفاهمات متقابل و آغاز مرحله جدید در مناسبات، دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور ظرف ده ماه گذشته و ملاقات و سفرهای متقابل مقام های دو کشور و امضای اسناد متعدد همکاری در زمینه‌های مختلف را نشانگر عمق و دامنه مناسبات دو کشور همسایه و در راستای منافع دو ملت برادر خواند.

امیرعبداللهیان همچنین با استناد به ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و اراده روسای جمهوری دو کشور برای گسترش همکاری‌های فیمابین، بر توسعه بیش از پیش روابط تاکید و ابراز امیدواری کرد در سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران در آینده نزدیک گام‌های بلندی در جهت تعمیق مناسبات برداشته شود. 

وزیر امور خارجه کشورمان حمل و نقل و انرژی را عرصه‌های مهم همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و بر اهمیت تکمیل پروژه‌های مشترک سدسازی و بهره برداری از نیروگاه‌های تولید برق بر رود ارس و افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مشترک در دریای خزر تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با استناد به روابط تاریخی و پیوندهای فرهنگی و دینی دو ملت بر لزوم احیاء همکاری‌های گردشگری در دوره پساکرونا تاکید کرد و خواستار تسهیل مراودات اتباع دو کشور شد و گفت: بایستی دو ملت به طور محسوس و عینی روند بهبود مناسبات و گسترش همکاری‌های فیمابین را از طریق تسهیل مراوادت مشاهده و احساس کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با ابراز خرسندی از روند حل و فصل مناقشه قره باغ، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مسالمت آمیز مسائل باقیمانده از طریق گفت‌وگو و براساس اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل از جمله احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید و همزمان آمادگی کشورمان را برای مساعدت در این زمینه به ویژه برای حل مسائل انساندوستانه اعلام کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری با تاکید بر اینکه پس از جنگ قره باغ زمینه همکاری‌های منطقه‌ای فراهم شده است، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست آتی گفت‌وگوهای منطقه‌ای ۳+۳ خبر داد.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به اهتمام کشورش نسبت به مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و ابراز خرسندی از روند گسترش مناسبات، از اراده کشورش در تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های مشترک و طراحی و اجرای پروژه‌های جدید خبر داد و تکمیل و بهره برداری از نیروگاه‌های برق آبی خدآفرین و قیز قلعه سی را جز اولویت‌های مهم جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران خواند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین با تأکید بر اهمیت کریدور شمال - جنوب برای آن کشور، از عزم کشورش در افزایش ظرفیت این کریدور و تکمیل پروژه‌های ریلی و جاده‌ای در این زمینه خبر داد. 

وی همچنین با بیان اینکه علیرغم محدودیت‌های کرونا در سال‌های گذشته، حجم مبادلات تجاری فیمابین در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و در شش ماهه اول ۲۰۲۲ نیز از روند افزایشی برخودار است، نسبت به گسترش بیش از پیش آن ابراز امیدورای کرد.

مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان، حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری جمهوری آذربایجان، تکمیل و بهره برداری از پل آستاراچای و پروژه اتصال جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول