اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

نماینده مجلس: بهبود وضعیت کردستان در گرو نگاه ویژه رئیس جمهوری است

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد سرانه کردستان نصف میانگین کشوری است و نرخ بیکاری آن بالاست که کمک به بهبود این وضعیت در گروی نگاه ویژه رئیس جمهور و هیات دولت به این استان است.

نماینده مجلس: بهبود وضعیت کردستان در گرو نگاه ویژه رئیس جمهوری است

سیدمهدی فرشادان  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: کردستان 8 درصد روان‌آب‌های کشور را دارد و حوزه آبریز 5 استان است اما مردم نجیب آن سال‌هاست با دبه به دنبال آب آشامیدنی سالم، زلال و بدون بو هستند  لذا  انتظار داریم مشکل آب شرب سنندج هرچه زودتر برطرف شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در دولت قبل وعده‌های زیادی برای رفع مشکل آب شرب سنندج داده شد اما کوچکترین خروجی نداشت، افزود: امیدواریم دولت سیزدهم به وعده حل مشکل آب سنندج تا پایان شهریورماه جامه عمل پوشانده شود.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: سنندج شهر خلاق موسیقی و مهد بزرگانی چون آیت‌الله مردوخ و شهر دین و دیانت و هنر است که باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به واحدهای صنعتی راکد و وضعیت این حوزه در استان گریزی زد و گفت: صنعت در کردستان نامی بیگانه به دارازی تاریخ دولت‌ها دارد، ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ با توجه به ظرفیت معادن و غیره در استان نیاز به حمایت جدی دولت دارد.

وی اضافه کرد: موانع زیادی در گذشته در مسیر جذب سرمایه‌گذار وجود داشت، که بزرگترین لطمه را به استان وارد کرد و این می طلبد مسیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کردستان تسهیل شود.

وی افزود: زمانی که قطار توسعه در استان‌های دیگر با سرعت حرکت می‌کرد استان‌های مرزی همچون کردستان درگیر جنگ داخلی و جنگ تحمیلی دشمنان خارجی بودند نگاه ویژه در تخصیص اعتبار به استان ما انتظار زیادی نیست.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها درآمد حاصل از معادن، گرد و خاک، آب آلوده به آرسنیک و بیماری‌های ناشی از این آلودگی‌هاست و جز اینها سوذی برای مردم ندارد.

وی گفت: کردستان بهترین اراضی و آب و هوا برای کشت محصولات کشاورزی دارد و در تولید برخی محصولات مانند گندم، توت فرنگی، گردو، انگور و... حرف برای گفتن دارد اما به واسطه عدم تخصیص مناسب حق آبه ظرفیت‌های استان در این زمینه آنگونه که باید استفاده نمی‌شود.

وی اذعان کرد: مخالف خروج آب از استان نیستیم؛ اما این دور از انصاف است در حالی که مردم برخی شهرها و روستاهای کردستان با مشکل آب شرب مواجه هستند آب این استان برای مصارف کشاورزی به سایر استان‌ها انتقال یابد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: تخصیص حقآبه عادلانه به کردستان زمینه رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی بیکاری را فراهم خواهد کرد.

وی عنوان کرد: کردستان به عنوان استان فرهنگ و هنر شناخته شده و از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی لقب استان فرهنگی گرفت اما متاسفانه حوزه فرهنگ در دولت قبل به شدت در حاشیه قرار گرفت و مورد بی‌مهری واقع شد که انتظار هست به این بخش هم توجه ویژه‌ای شود.

فرشادان اضافه کرد: بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای هم از دیگر چالش‌های کردستان به ویژه در مرکز استان است، بازآفرینی در این محلات یک ضروری است در غیر اینصورت باید منتظر تبعات جدی آنها باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی دستورالعمل‌های سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حفظ بناهای تاریخی در محلات قدیمی و نبود اعتبارات لازم برای تملک این ساختمان‌ها از سوی دولت منجر به متروکه شدن این بناهای قدیمی و مامن معتادین متجاهر شده و این مستلزم تدبیر و تدوین یک سازوکار مناسب است.

وی اضافه کرد: جاده‌های کردستان قتلگاه است و آمار مرگ و مصدومیت در جاده‌های این استان غیرقابل تحمل است اما متاسفانه فکری اساسی در این مورد نیز انجام نمی‌شود.

فرشادان همچنین عنوان کرد: شاخص بهره‌مندی کردستان از راه روستایی آسفالته و بهسازی شده کمتر از نصف میانگین کشوری است که ارتقای آن در گرو تخصیص اعتبارات ویژه است.

به گفته وی، با وجود وعده‌های زیادی در دولت‌های گذشته در مورد راه ریلی هم، مردم همچنان چشم‌انتظار هستند که صدای سوت قطار را بشنوند.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: کردستان در توسعه راه‌های روستایی استان آخر کشور و در برخورداری از بزگراه، آزادراه و راه‌آهن نیز جز استان‌های آخر کشور است.

به گفته وی، کریدور شما به جنوب نیز پروژه‌ای 17 ساله است که با گذشت این همه سال 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرشادان افزود: مردم کردستان قربانی توسعه نامتوازن، تبعیض و ناعدالتی‌ها در دولت گذشته شده‌اند که فوت 16 نفر بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در کامیاران، فوت11 نفر بر اثر واژگونی یک تانکر حامل سوخت و برخورد با یک دستگاه اتوبوس در سنندج و همچنین فوت سه نفر و مصدومیت تعداد زیادی بر اثر واژگونی یک دستگاه دیگر تانکر سوخت در حسین‌آباد و موارد زیادی از این دست حوادث از جمله پیامدها و مصادیق مشکلات جاده‌ای در کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: جاده‌های بین شهری نیازمند بودجه جهشی و اصلاح ضرب‌الاجل است موضوعی که بارها تکرار کردیم؛ اما وزارت راه سابق نشنید و تبعات تلخ این بی‌توجهی‌ها دامن مردم ولایی و انقلابی این استان را گرفته است.

نماینده شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی به وضعیت کولبران در کردستان نیز گریزی زد و گفت: حل مشکل کولبران در دولت قبلی روی کاغذ ماند.

وی ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی را یکی از راه‌های حل معضل کولبری عنوان کرد.

فرشادان تصریح کرد: درآمد سرانه استان کردستان نصف میانگین کشوری است و نرخ بیکاری آن بالاست که کمک به بهبود این وضعیت در گروی نگاه ویژه رئیس جمهور و هیات دولت به این استان است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول