اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

استفاده غلط از منابع آب در فلات مرکزی/ وزارت نیرو به مدیریت عرضه آب بسنده کرده است!

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس گفت: کشت برنج، هندوانه، خربزه و پیاز در فلات مرکزی و جانمایی غلط صنعت در اقلیمی که ظرفیت ندارد استفاده غلط از منابع آب است.

استفاده غلط از منابع آب در فلات مرکزی/ وزارت نیرو به مدیریت عرضه آب بسنده کرده است!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری صبح امروز در گردهمایی گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری در بروجن با اشاره به اینکه کشت برنج، هندوانه، خربزه و پیاز در فلات مرکزی و جانمایی غلط صنعت در اقلیمی که ظرفیت ندارد استفاده غلط از منابع آب است، گفت: اقتصاد آب و حکمرانی صحیح در حوزه آب در کشور ما معنا ندارد.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای مصرف آب را به شدت کاهش می‌دهد و در هر هکتار برای ۱۵ نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی افزود: برای ایجاد یک هکتار گلخانه باید ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرد دولت در این زمینه تسهیلاتی در نظر گرفته ولی میزان آن در استان محرومی مثل ما باید چند برابر شود.

جعفری اضافه کرد: تمام آبخوان‌های کشور تخلیه شده است و منابع آبی ما به حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است در تمام دنیا از ۴۰ درصد منابع آب پایدار و  تجدیدپذیر استفاده می‌کنند اما در کشور ما این میزان بالای ۹۰ درصد است.

حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای راه نجات استان است

وی عنوان کرد: در استان ما وضعیت فاجعه‌بار است و باید به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کنیم و این موضوع نیازمند آموزش است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در شهرستان بروجن ساخت پنج مجتمع گلخانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم در کنار امکانات دولتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه سهم کشور ما از بارش‌های جهانی یک سوم و سهم تبخیر سه برابر کشورهای دیگر است، اظهار داشت: ما به شدت با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم و ۹۰ درصد دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

استقرار صنایع آب‌بر در فلات مرکزی غلط است

جعفری با بیان اینکه در فلات مرکزی که یک اقلیم خشک دارد صنایع آب‌بر مستقر شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه کشاورزی در این منطقه پنج برابر شده است، اضافه کرد: در صورتی که منابع آبی نصف شده است.

وی توضیح داد: همه این‌ها ما را به این سمت سوق می‌دهد که راهکار اصلی برای نجات کشاورزی ایران تدوین الگوی کشت و بهره‌وری درست از منابع آب و مدیریت تقاضا است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: آن چه که امروز از وزارت نیرو در حوزه آب شاهد هستیم تنها مدیریت عرضه آب است.

وی با بیان اینکه سطح گلخانه‌های استان ما ۳۵ هکتار در صورتی که این میزان در استان کویری یزد ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار است و این نشان از عقب‌افتادگی ما در این حوزه است.

 ما در حوزه آموزش به شدت ضعیف هستیم

جعفری با اشاره به اینکه ما در حوزه آموزش به شدت ضعیف هستیم و باید بازدیدهای میدانی و معرفی گلخانه‌داران موفق در دستور کار قرار گیرد، گفت: دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد که ۳۰ استاد تمام در این حوزه دارد چرا نباید چاره‌ای برای مشکلات کشاورزی استان پیدا کند.

وی ادامه داد: اساتید دانشکده کشاورزی ما تاکنون چاره‌ای برای سرمازدگی بادام پیدا نکرده‌اند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: پایان‌نامه‌های ما مسئله‌محور نیستند در صورتی که باید هر پایان‌نامه یکی از مشکلات استان را بررسی و حل کند.

عدم وجود صنایع تبدیلی در استان

وی اضافه کرد: صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی در استان ما صفر است و حتی یک واحد تولیدی هم نداریم در صورتی که سالانه ۳۰ هزار تن هلو برداشت می‌کنیم.

انتهای پیام/68024/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول