اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نشنال اینترست:‌ بایدن می‌تواند به خروج عربستان از باتلاق یمن کمک کند

بروس ریدل با اذعان به اینکه سعودی‌ها خیلی دیر فهمیدند جنگ یمن برای آنها باتلاقی پرهزینه است، اظهار می‌کند بایدن می‌تواند با استفاده از فرصت حضور خود در عربستان و ملاقات با مقامات این کشور آنها را مجبور به پذیرش آتش‌بس دائمی کند.

نشنال اینترست:‌ بایدن می‌تواند به خروج عربستان از باتلاق یمن کمک کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، قرار است جو بایدن –رئیس جمهور آمریکا- بعد از یک وقفه طولانی ماه جاری به خاورمیانه سفر کند. یکی از برنامه‌های اصلی سفر وی به عربستان و ملاقات با مقامات عالی رتبه این کشور خواهد بود. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اهداف و اولویت‌های سفر او در این روزها در محافل سیاسی-خبری مختلف منتشر شده است. بدون تردید بحران‌های سیاسی زیادی در خاورمیانه وجود دارد که با وجود گذشت چند سال دولت آمریکا نتوانسته تاثیری چندانی بر آنها داشته باشد و برخی از آنها حتی از اولویت‌های سیاست خارجی این کشور خارج شده است؛ یکی از این بحران‌ها جنگ یمن است. جنگی که حدود هفت سال ادامه داشت و پس از جنایات فراوان سعودی‌ها در نهایت در ماه ماه آوریل (۱۳ فروردین سال جاری شمسی) و از طریق یک آتش‌بس موقت متوقف شد.

 اما اینکه بایدن در سفر آتی خود تا چه حد به این موضوع خواهد پرداخت، مسئله‌ای است که «بروس ریدل» -تحلیلگر نشریه نشنال اینترست آمریکا- در گزارش خود به آن پرداخته است. لازم به ذکر است که انتشار این گزارش به معنای تایید دیدگاه این تحلیلگر آمریکایی نبوده و صرفا با هدف آشنایی با دیدگاه‌های موجود ارائه شده است.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

جو بایدن -رئیس جمهور آمریکا- هنگامی که از عربستان سعودی بازدید می‌کند، این فرصت را در اختیار خواهد داشت تا پیشبرد هدف خود مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن را دنبال کند. بایدن در اوایل دولتش گفت که پایان دادن به این جنگ اولویت اصلی است؛ تغییر سیاسی درستی که او نسبت به دولت‌های قبل از خود داشت. او می‌تواند در جده  ملک سلمان و محمد بن سلمان -ولیعهد عربستان- را تحت فشار قرار دهد تا با رفع محاصره شمال یمن و دائمی کردن آتش بس، کارهای بیشتری انجام دهند.

تیم بایدن اکنون و برای اولین بار از سال 2016، در رساندن جنگ به آتش بس بسیار فعال بوده است. [آتش‌بس مذکور] از آوریل اجرایی و تا آگوست تمدید شد. اکنون نیز باید بدون محدودیت زمانی تمدید شود.

با ادامه محاصره «تعز» -سومین شهر بزرگ کشور- توسط حوثی‌ها این آتش‌بس بیشتر به خطر می‌افتد. حوثی‌ها پیشنهاد داده‌اند که راه‌های ورودی شهر باز کنند، اما نه معابر اصلی. حوثی‌ها که شیعیان زیدی هستند، هفته گذشته در مذاکرات در شهر امان پایتخت اردن پیشنهاد سازش سازمان ملل را رد کردند. بایدن می‌تواند سعودی‌ها را تشویق کند تا مشوق‌هایی را برای دستیابی به توافقی برای گشایش کامل تعز ارائه دهند.

بهترین مشوق‌ها از سوی عربستان کاهش بیشتر محاصره شمال یمن خواهد بود که تحت کنترل حوثی‌ها قرار دارد. اجازه ارسال سوخت بیشتر به حدیده -بندر اصلی- و همچنین مقادیر نامحدود غذا، دارو و سایر تجهیزات بشردوستانه باید صادر شود. آتش بس همچنین فرودگاه صنعا را به روی پروازهای تجاری به امان و قاهره مصر باز کرده است. این فرودگاه باید به مقصدهای دیگر نیز باز شود و پروازهای بیشتری را با هدف تسهیل کمک‌های پزشکی برای یمنی‌هایی ایجاد کند. زیرساخت‌های بهداشتی خود یمن در اثر جنگ ویران شده است.

این جنگ یک فاجعه انسانی است و صدها هزار غیرنظامی یمنی بر اثر سوء تغذیه و بیماری‌های مرتبط با آن جان خود را از دست داده‌اند. کودکان یمن آسیب پذیرترین افراد بوده‌اند. پایان دادن به جنگ به معنای واقعی کلمه جان ده‌ها هزار نفر را نجات می‌دهد که یک دستاورد بزرگ حقوق بشر است. یمن بیشتر مواد غذایی خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کرد و جنگ آنها قیمت غلات را تا 35 درصد افزایش داده است.

بایدن همچنین باید به سعودی‌ها و شرکای خلیج‌فارس آنها فشار بیاورد تا نیروهای خود را از بخش‌های اشغالی جنوب یمن خارج کنند. سعودی‌ها در استان ماهرا در کنار عمان هستند و اماراتی‌ها جزایر سقطری و پریم را کنترل می‌کنند. تمام این قلمرو باید در کنترل حکومت موقت جدید تحت حمایت عربستان سعودی قرار گیرد که در ماه آوریل برای جایگزینی دولت ضعیف عبد ربه منصور هادی ایجاد شد. بعید است یمن در آینده‌ای نزدیک دوباره متحد شود، اما حداقل باید تمامیت ارضی خود را از نیروهای خارجی بازپس گیرد.

بایدن در عربستان با رهبران شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد. همه آنها -به استثنای عمان- هفت سال پیش به مداخله عربستان سعودی در یمن پیوستند. رئیس‌جمهور [بایدن] می‌تواند آنها را تشویق کند تا برای بازسازی زیرساخت‌های یمن برای کمک به جبران آسیب‌های جنگ، کارهای بیشتری انجام دهند. یکی از پروژه‌های مهم باید ارتقای بندر عدن باشد که خارج از کنترل حوثی‌ها است.

نماینده عراق نیز در جده حضور خواهد داشت. عراقی‌ها میزبان مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه و بازگرداندن روابط دیپلماتیک قطع شده توسط سعودی‌ها بوده‌اند. عمان نیز بخشی از فرایند بغداد است. این فرایند بسیار به نفع آمریکاست و باید توسط بایدن تشویق شود.

حوثی‌ها بخش بسیار دشواری از مشکل هستند. آنها به شدت ضدآمریکایی هستند که قدمت آنها به حمله به عراق می‌رسد؛ ارتباط نزدیکی با ایران و حزب الله دارند و اغلب در مذاکرات ناسازگار هستند. اما به هر حال آنها هستند و خواهند ماند. بازگشایی اقتصاد یمن به روی جهان موجب تشویق شدن حوثی‌ها به تشکیل حکومتی انعطاف‌پذیرتر در بخش‌هایی از این کشور خواهد شد که که 80 درصد از جمعیت یمن را در بر می‌گیرد.

بایدن اهرم‌های بسیار زیادی در مقابل سعودی‌ها دارد؛ سعودی‌هایی که مشتاق هستند وجهه سیاهشان را که به دلیل جنگ و قتل روزنامه‌نگار جمال خاشقجی آسیب دیده، احیا کنند. همانطور که اکونومیست اخیرا بیان کرده، بهترین راه برای بهبود تصویر خود بهبود سیاست است.

ایالات متحده برای تلاش‌های جنگی عربستان بسیار مهم است و تا سال‌های آینده نیز چنین خواهد ماند. چین نمی‌تواند نقش ایالات متحده را ایفا کند یا قطعات یدکی آمریکا را برای هواپیماهای جنگنده F-15 جایگزین کند و علاقه‌ای به مقابله با اقدامات ایران در منطقه ندارد. بنابراین بایدن باید از اهرمی که روابط امنیتی ما برای خارج کردن سعودی‌ها از یمن فراهم می‌کند استفاده کند.

سعودی‌ها خیلی دیر فهمیدند که جنگ یمن برای آنها باتلاقی پرهزینه است که تقریبا هیچ هزینه‌ای برای ایران ندارد. [این جنگ] وجهه آنها را در جهان اسلام و همچنین غرب خدشه‌دار کرده است. از این رو بایدن فرصتی برای کمک به آنها برای خروج از باتلاقی را دارد که ولیعهد [سعودی] هفت سال پیش آنها را وارد آن کرد.

برنامه جهانی غذا به تازگی از کاهش قابل توجه کمک‌های غذایی به یمن خبر داده است؛ زیرا کمک‌های مالی جهانی به این برنامه کاهش یافته و بنابراین نیاز به کمک‌های خلیج فارس ضروری است.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول