اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد نماینده کنگره آمریکا از فروش سلاح به ترکیه

یک نماینده کنگره آمریکا از دیدار رئیس‌جمهور این کشور با همتای ترکیه‌ای خود در جریان اجلاس ناتو در پایتخت اسپانیا انتقاد کرد.

انتقاد نماینده کنگره آمریکا از فروش سلاح به ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نماینده کنگره آمریکا از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس ناتو در اسپانپا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرده انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «گاس بیلیراکیس» نماینده کنگره آمریکا گفت: «وزارت امور خارجه موضع خود مبنی بر اینکه آمریکا از حاکمیت یونان محافظت خواهد کرد را  دارد، اما یونانی‌ها در وضعیت تنش کنونی با آنکارا نمی‌تواند مرتکب اقدام خطرناکی شود.

این نماینده یونانی-آمریکایی کنگره  آمریکا گفت که از نتیجه دیدار «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مادرید با «رجب طیب اردوغان ترکیه» رئیس جمهور ترکیه بسیار ناامید است. او همچنین گفت از معامله تسلیحاتی که در حاشیه این اجلاس میان دو طرف صورت گرفته بایستی جلوگیری کرد.

بیلیراکیس گفت: ما نباید هیچ نوع  جنگنده اف-۱۶ یا هر سلاحی را به ترکیه بفروشیم و نباید جنگنده‌های اف‌۱۶ فعلی‌شان را ارتقا بدهیم.»  

وی افزود: «یونان یک متحد برجسته برای ایالات متحده است و سایرین مانند قبرس و اسرائیل متحدان برجسته ای هستند و من فکر نمی کنم که بایدن در هنگام تصمیم گیری با اردوغان این موضوع را در نظر گرفته باشد.»

بیلیراکیس که  از مخالفان سرسخت فروش تسلیحات به ترکیه بوده است،گفت: «ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این فروش انجام خواهیم داد. متاسفانه ترکیه یک لابی قوی در ایالات متحده دارد. آنها پول زیادی به اعضای کنگره می‌دهند و نفوذ زیادی بر دولت‌های امریکا و به ویژه دولت بایدن دارند.»

بر اساس این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تازگی در این زمینه گفت که ایالات متحده باید فروش هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه را ادامه دهد. وی گفت: «باید جت‌های اف-۱۶ را به آنها بفروشیم و آن جت‌ها را نیز نوین سازی کنیم.»

در اکتبر سال گذشته، ترکیه از واشنگتن درخواست کرد ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوین سازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود خریداری کند.

در ماه مارس، وزارت امور خارجه ترکیه نامه‌ای به برخی از اعضای کنگره آمریکا که با این فروش مخالفت کرده بودند، ارسال کرد و گفت که روابط تجاری دفاعی «مناسب» آمریکا با ترکیه با منافع ایالات متحده همسو است.

«باب منندز»  رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و  از مخافان سرسخت فروش این نوع جنگنده به ترکیه چندی پیش در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول