اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

توافق ایران و کویت برای مقابله با طوفان‌ شن و ریزگردها

روسای سازمان‌های محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و کویت توافقنامه‌ای برای همکاری جهت مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها منعقد کردند.

توافق ایران و کویت برای مقابله با طوفان‌ شن و ریزگردها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسای سازمان‌های محیط زیست کویت و جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

به نوشته روزنامه «کویت تایمز» «عبدالله احمد صباح» و «علی سلاجقه» روسای سازمان‌های حفاظت از محیط زیست کویت و ایران توافقنامه‌ای را برای همکاری و کشف منشاء طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

عبدالله احمد صباح در این زمینه گفت که این طوفان‌ها در واقع خارج از منطقه سرچشمه می‌گیرند و بر مردم منطقه تاثیر منفی می‌گذارند. اینک کویت و ایران قصد دارند با همکاری متخصصان  در این زمینه به نتیجه برسند. وی از انجام پروژه‌های زیست ‌محیطی و همچنین مطالعات بیشتردر این زمینه خبر داد.

علی سلاجقه، دستیار رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران نیز از همکاری تهران با کویت و مقابله با  طوفان‌های مخرب زیست ‌محیطی خبر داد.

وی افزود: «ایران تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده و آماده است تا نتایج تحلیل‌های خود را به عنوان نشانه‌ای در  همکاری بهتر بین دو کشور به کویت ارائه دهد.»

خاورمیانه همیشه درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است، اما این طوفان‌ها در سال‌های اخیر فراوان‌تر و شدیدتر شده‌اند. این روند با استفاده بیش از حد از آب رودخانه، ساخت سدهای بیشتر و جنگل زدایی همراه بوده است.

در این بین عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود.  ماه آوریل، یک مقام وزارت محیط زیست این کشور هشدار داد که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود.

 

چندی قبل نیز رئیس سازمان محیط زیست ایران و «فواد حسین»  وزیر خارجه عراق، درباره ریزگردها در بغداد یک نشست خبری مشترک برگزار کردند.

 فواد حسین در این نشست  خبری گفت: «در خصوص تغییرات آب‌ و هوایی، خشکسالی و بیابان زایی با ایران گفت‌وگو کردیم. هیات‌های عراقی و ایرانی در بغداد در خصوص مقابله با چالش‌های پدیده آب و هوا رایزنی کردند. همچنین پرونده آب و مدیریت آن بین عراق و ایران را مورد بررسی قرار دادیم. تغییرات آب و هوایی مختص  یک کشور نیست بلکه فرامرزی است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول