اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شوک جدید به جانسون؛ دو وزیر دولت انگلیس استعفا کردند

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند وزیران بهداشت و دارایی این کشور از سمتشان استعفا کرده‌اند.

شوک جدید به جانسون؛ دو وزیر دولت انگلیس استعفا کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های انگلیس از استعفای دو وزیر کابینه «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس خبر داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که «ساجید جاوید»، وزیر بهداشت و «ریشی سوناک»، وزیر خزانه‌داری انگلیس امروز از سمت‌های خود استعفا کردند.

این دو وزیر با انتشار پیام‌های جداگانه به فاصله چند دقیقه در توییتر اعلام کردند که از سمتشان کنار می‌روند.

پیش از این دو استعفا، دولت پرحاشیه بوریس جانسون به دلیل رفتارش در ماجرای استعفای «کریس پینچر»، معاون رئیس حزب محافظه کار و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان آماج انتقادات قرار گرفت. 

پینچر بعد از افشاگری‌ها درباره تجاوز جنسی به دو میهمان زن از سمتش کنار رفت. او در نامه‌ای به جانسون به او گفت که در شب میهمانی بیش از حد مشروب خورده بوده و «خودش و دیگران را» شرمسار کرده است.

پینچر سال ۲۰۱۹ هم به سوءرفتار جنسی متهم بوده و جانسون مدعی شده بود که از اتهامات وی با خبر نبوده است. اما اکنون روزنامه گاردین گزارش داده که ادعای جانسون در این مورد دروغ بوده است.

هنگامی که گزارش‌ها درباره رفتارهای نامناسب پینچر منتشر شدند، دفتر نخست‌وزیری انگلیس ابتدا با خبر بودن از سوءسابقه او را ابتدا به کلی انکار کرد اما بعداً مدعی شد که جانسون از این سوابق با خبر بوده اما پرونده او در زمان ورود به دولت فیصله یافته بود.

دولت بوریس جانسون در ماه‌های گذشته با رسوایی‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده است. ماه گذشته یکی از این رسوایی‌ها تا حدی پیش رفت که در جلسه پارلمان برای رأی عدم اعتماد به جانسون رأی‌گیری شد، اما جانسون توانست از آن مهلکه جان به در ببرد.

خبرگزاری «رویترز» پس از آن جلسه رأی عدم اعتماد نوشد جانسون در حالی در سمت نخست‌وزیری انگلیس باقی ماند که در پی رسوایی‌های اخیر از جمله نقض محدودیت‌های کرونایی و دروغگویی، موقعیتی متزلزل‌تر نسبت به گذشته خواهد داشت.

این رأی‌گیری پس از آن برگزار شد که تصاویر منتشرشده توسط رسانه‌های انگلیسی ادعاهای جانسون مبنی بر بی‌اطلاع بودن او از قانون‌شکنی در یک مهمانی (پارتی گیت) در «داونینگ استریت» در طول همه‌گیری کرونا را زیر سوال برد است. 

در تصاویر منتشر شده از آن مراسم، بوریس جانسون همراه با بطری‌های مشروبات الکلی  و برخی افراد دیگر مشاهده می‌شود. این در حالی است که در آن زمان، مهمانی با افراد خارج از خانواده ممنوع بود و هشت روز قبل از آن نیز قرنطینه در انگلیس به دلیل افزایش موارد ابتلا  کووید-۱۹ بازگردانده شده بود.

جانسون پیشتر با اصرار بر مواضع قبلی خود درباره رسوایی «پارتی گیت» گفته بود که استعفا نخواهد داد. جانسون در واکنش به این تحولات گفته بود که مسئولیت کامل تمام آنچه که اتفاق افتاده را می‌پذیرد اما از مقام خود کناره‌گیری نخواهد کرد.

جانسون، علاوه بر تخلفاتش در رسوایی موسوم به «پارتی‌گیت»، به دلیل عملکرد ضعیف دولتش در حوزه‌های دیگر هم مورد انتقاد قرار گرفته است.  «یین دانکن اسمیت» رهبر سابق حزب محافظه‌کار و قانونگذار ارشد انگلیسی چند هفته پیش گفت که دولت محافظه‌کار «بوریس جانسون» باید همین حالا اقداماتی را برای کمک به کسانی که در پی بحران رو به وخامت هزینه‌های زندگی بیش از دیگران متاثر شده‌اند، اتخاذ کند.

تورم بریتانیا در ماه‌های گذشته سیر صعودی داشته است. رسانه‌های انگلیس دو ماه پیش گزارش دادند نرخ تورم در انگلیس به بالاترین نرخ سالانه خود از سال ۱۹۸۲ رسیده است. 

تورم قیمت مصرف کننده در انگلیس در آوریل به ۹ درصد رسید، تا جایی که «ریشی سوناک» وزیر وقت دارایی این کشور را تحت فشار قرار داد تا برای کمک به افرادی که در پرداخت هزینه‌های فزاینده مواد غذایی، سوخت و قبوض انرژی به سختی افتاده‌اند، تلاش بیشتری انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول