اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری با بیان این‌که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم، گفت: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

امیرعبداللهیان: هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۱۵ تیر ماه میزبان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای قطری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

* فعال کردن کارگروه‌هایی برای جام جهانی فوتبال

وزیر امور خاجه در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای قطری خود گفت: امروز گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در خصوص برخی موضوعات دوجانبه داشتیم. مراتب قدردانی را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی ایران با مقامات ذیربط برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر اعلام کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار سران دو کشور در این خصوص کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری برای تسهیل وضعیت ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود انجام شود تا شب گذشته پیگیری شده و به نتایج خوب و رضایت بخشی در سایه همکاری موجود بین مقامات فنی دو کشور رسیدیم.

* از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر نخواهد بود

امیرعبداللهیان با بیان این‌که برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی مدت در دوحه مواجه بودند، اظهار داشت: این موضوع در جریان سفر روسای دو کشور در دستورکار قرار داشت و خوشبختانه در گفت‌وگوهای امروز از زبان وزیر خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که مشکلی از این به بعد برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و رفع مشکلات شرایط کرونایی که برخی لنج داران ایرانی با آن مواجه بودند، گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته، برطرف شود و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود. 

* نقش مثبت قطر در همکاری‌های منطقه‌ای

وی گفت: در خصوص لزوم تقویت سازوکارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. قطر همواره در حوزه گفت‌وگو و همکاری‌های هر چه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده و در خصوص تقویت گفت‌وگوهای منطقه گام‌های موثری را برداشته است. این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادران در قطر و سایر کشورهای منطقه پیگیری خواهد شد.

* قدردانی از حسن میزبانی قطر برای مذاکرات دوحه

امیرعبداللهیان افزود: از حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی می‌کنم. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفت‌وگوها را تسهیل کرده و کمک کنند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، گام‌های مثبت و سازنده‌ای را همواره از سوی دوستان در دولت قطر شاهد هستیم.

* هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم. برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا، ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم. براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند، هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.

* حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم

وزیر خارجه بیان کرد: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه قطر نیز در این نشست خبری با بیان این‌که این کشور از گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران با کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس حمایت می‌کند، بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به برجام تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

سفر وزیر خارجه قطر به تهران پس از آن صورت می‌گیرد که هفتم و هشتم تیر ماه قطر میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. وزرای خارجه دو کشور پس از این مذاکرات تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری با بیان اینکه ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است. 

به گزارش فارس، مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

پس از پایان مذاکرات «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

این سفر سومین سفر وزیر خارجه قطر به تهران در دولت سیزدهم است. وزیر خارجه قطر در سفر امیر قطر به تهران نیز او را همراهی کرد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول