اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

میهمانی 10 کیلومتری مردم تهران در روز عید غدیر

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری جشن عید غدیر گفت: در روز عید غدیر مصادف با 27 تیرماه از ساعت 18 میهمانی به مسافت 10 کیلومتر از چهارراه ولی‌عصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی با حضور هیأت‌های مذهبی، مساجد و گروه‌های جهادی و مردمی برگزار می‌شود.

میهمانی 10 کیلومتری مردم تهران در روز عید غدیر

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس‌، ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری جشن عید سعید غدیر صبح امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه در نشست خبری مراسم «میهمانی ۱۰ کیلومتری روز غدیر» با اشاره به جایگاه و اهمیت عید سعید غدیر اظهار داشت:‌ فردی نزد امام صادق (ع) رسید و اعیاد مسلمانان را به جزو عید سعید غدیر نام برد و از حضرت سؤال کرد که آیا عید دیگری برای مسلمانان وجود دارد که ایشان فرمود: از همه بالاتر عید سعید غدیر است. همواره در روز عید سعید سعید غدیر، شاهد عرض ارادت مسلمانان به خصوص در ایران اسلامی و شهر تهران به امیرالمؤمنین (ع) هستیم.

برپایی میهمانی ۱۰ کیلومتری عید سعید غدیر در خیابان‌های تهران

وی با اشاره به اینکه امسال جمعی از گروه‌های مردمی تصمیم گرفته‌اند تا یک رویداد جدید با نام «میهمانی ۱۰ کیلومتری» در مرکز شهر تهران برپا کنند، گفت:‌ در این میهمانی میزبان اصلی و میهمان‌های آن را مردم تشکیل می‌دهند و هیأت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی،‌گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود در طول مسیر چهارراه ولی‌عصر (عج) تا چهارراه پارک‌وی، موکب‌هایی با برنامه‌ها و رویکردهای مختلف برپا خواهند کرد.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری جشن عید سعید غدیر با اشاره به اینکه تا شب گذشته ۳۰۰ گروه مردمی برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و پای کار این مراسم خواهند بود، افزود: بعد از اطلاع‌رسانی در این نشست خبری پیش‌بینی می‌کنیم، این تعداد چند برابر شود.

برنامه‌های این جشن مردمی براساس روایات طراحی شده است

وی با اشاره به اینکه پایه اصلی و اساس این جشن، براساس روایات و اسناد دینی اطعام است، گفت: بر اساس روایات، اطعام یک مؤمن در روز عید سعید غدیر ثوابش برابر با اطعام یک میلیون پیامبر است. در روایت دیگر نیز داریم روز عید سعید غدیر، روز بخشش و هدیه دادن است که در این مراسم برنامه‌های شاد و غرفه‌های ویژه کودکان طراحی کردیم. همچنین امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند در روز عید سعید غدیر شاد باشید تا مردم را شاد کنید؛ به همین دلیل در این برنامه گروه‌های سرود، مداحی و برنامه‌هایی با حضور چهره‌های شاخص برای شادی مردم طراحی شده است.

زارع با اشاره به اینکه از عراق و افغانستان نیز افراد و گرو‌ه‌هایی برای حضور در این جشن اعلام آمادگی کرده‌اند تا طبق رسوم خود حضور پیدا کنند، گفت: عصر روز عید سعید غدیر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ این مراسم رسماً برگزار خواهد شد که احتمالاً تا ساعات پایانی شب هم ادامه خواهد داشت این ساعت بر اساس نظرسنجی از گروه‌های مردمی و هیأت‌های مذهبی انتخاب شده است زیرا آنان نهایتاً برنامه‌های خود را تا ظهر غدیر برگزار می‌کنند و به این دلیل که بنای ماست تا مکمل برنامه‌های آنان باشیم؛ این ساعت انتخاب شد.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری جشن عید سعید غدیر با اشاره به اینکه تعداد از هنرمندان اعلام آمادگی کردند تا به عنوان سفیر اطلاع‌رسانی در این طرح مشارکت کنند، گفت: این ظرفیت هم فراهم شده است تا در قالب استیج‌هایی از ظرفیت هنرمندان در طول جشن هم استفاده شود.

نحوه مشارکت در این طرح چگونه است؟

وی در پاسخ به این سوال که مردم به صورت فردی و گروه‌های مردمی چگونه می‌توانند در این طرح مشارکت کنند، گفت: اگر بانی یا خیری بنای مشارکت و کمک در این طرح را داشته باشد باید عدد یک را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ ارسال کند تا راهنمایی لازم را دریافت کند. اگر هیأت، گروه جهادی، گروه سرود، گروه فرهنگی و قرآنی و ... بنای حضور در این طرح را داشته باشند باید عدد دو را به این سامانه پیامک کنند. اگر مردم نیز به صورت فردی بنا داشته باشند در این طرح خدمت کنند باید عدد سه را به سامانه ارسال کنند تا به موکب‌ها برای همکاری وصل شوند.

زارع با بیان اینکه همواره مجالس و مراسم‌های غدیر تحت شعاع غدیر بوده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند روی غدیر ویژه باید کار شود که اگر این واقعه صحیح درک شده بود، کار به عاشورا نمی‌رسید. امسال برای اولین‌ بار این جشن را برگزار خواهیم کرد که شاید در سال‌های آینده براساس تجربه امسال، برنامه را در طول دهه ولایت یعنی از عید قربان تا عید سعید غدیر برگزار کنیم.

«میهمانی ۱۰ کیلومتری» وام گرفته از پیاده‌روی اربعین است

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری جشن عید سعید غدیر با اشاره به اینکه این جشن مردمی وام گرفته از واقعه تمدنی اربعین است، گفت: امیدواریم این طرح تکثیر شود. امسال بعد از اطلاع‌رسانی اولیه بسیاری از استان‌ها اعلام آمادگی و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنی مشابه را داشتند که قطعاً در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد.

چرا این میهمانی در جنوب شهر برپا نشد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا این برنامه را در منطقه شمالی تهران برپا می‌کنید و به سمت جنوب شهر که نیازمندی‌های بیشتر از نظر معیشتی و شادی دارند، نرفتید، گفت: این طرح امسال برای اولین‌بار است و تجربه‌ای در این خصوص نداریم. برای برگزاری این جشن با نهادهای مختلفی هماهنگی شد؛ زیرا باید بخشی از خیابان مسدود شود. پیشنهاد اولیه ما برپایی جشن از چهارراه ولیعصر (عج) رو به پایین بود اما پلیس راهور به دلیل بن‌بست‌های مواصلاتی ایجاد شده، مخالفت کرد. شهردار تهران پیشنهاد برپایی جشن از حرم عبدالعظیم حسنی (ع) تا حرم امامزاده صالح (ع) را داشت که شدنی است اما برای سال اول نیازمند کسب تجربه بودیم و این مسیر انتخاب شد.

زارع در پایان با اشاره به اینکه میزبان اصلی این برنامه براساس پیشنهاد برگزار کنندگان شهدای شهر تهران هستند که تصاویرشان در مسیر نصب خواهد شد، خاطرنشان کرد: در قالب این جشن، پویش نذر اسباب‌بازی از سوی کودکان هم برگزار خواهد شد و هیأت‌هایی مجری جمع‌آوری اسباب‌بازی از سوی کودکان خواهند بود.

۱۸ ذی‌الحجه، مصادف با عید سعید غدیر، امسال با ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ مصادف است و شیعیان جهان، این روز عزیز را با جشن‌های بزرگ به شادی می‌نشینند که برنامه این جشن‌ها در سراسر ایران اسلامی به زودی از طریق خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول