اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

معاون وزیر جهاد: جنگل‌های ما مثل یک انسان سرماخورده است/ باید نسخه درست برای جنگل‌های بلوط زاگرس پیچید

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وضعیت کل جنگل‌های ما مثل یک انسان سرما خورده است و همه ما باید از آن پرستاری کنیم اما متاسفانه به جای اینکه نوشیدنی گرم به آن بدهیم آب یخ داده‌ایم اکنون فقط پروانه برگ‌خوار، زاگرس را تهدید نمی‌کند بلکه عملکرد ما نیز تهدید کننده جنگل‌ها بوده است.

معاون وزیر جهاد: جنگل‌های ما مثل یک انسان سرماخورده است/ باید نسخه درست برای جنگل‌های بلوط زاگرس پیچید

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور پیشگیری و مقابله با پروانه برگ‌خوار و جوانه خوار با یادی از شهدای طبیعت اظهار کرد: همین چندی پیش شهید غلامی از خراسان رضوی جان خود را تقدیم طبیعت ایران کرد که باید یادی از این شهید همچنین «البرز زارعی» شهید طبیعت در استان کهگیلویه و بویر احمد کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان یک سرباز در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتم گفت: مقصر اصلی در وضعیت کنونی جنگل‌های زاگرس جایگاه‌ها هستند.

این مسئول افزود: نباید دنبال محکوم کردن یکدیگر باشیم همه ما مقصریم چون طبیعت را نشناختیم، یک روز از روی ناآگاهی و اطلاع نادرست کارهایی انجام داده‌ایم که به این وضعیت رسیدیم.

نوبخت با بیان اینکه به دستور وزیر جهاد کشاورزی باید نسخه درست برای عرصه جنگل‌های بلوط زاگرس پیچیده شود، ادامه داد: خوشبختانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص پیگیری‌های مستمری داشته و در سازمان جنگل‌ها حضور پیدا کرد و اکنون ما نیز برای خدمت به زاگرس آمده‌ایم.

وی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های سرسبز با تراکم بالای درختان بلوط است.

 سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی حکم باغبانی برای ملت ایران را دارند، یادآور شد: بعضی جاها همکاران ما متهم شدند که به جای قدردانی از آنها به عنوان مانع معرفی می‌شوند.

نویخت با بیان اینکه محلول‌هایی تهیه شده که در کل اروپا هم از آن استفاده می‌شود، عنوان کرد: این یک محلول بی‌خطر نیست بلکه کم خطر است و به عنوان یک مُسکن از آن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت کل جنگل‌های ما مثل یک انسان سرما خورده است و همه ما باید از آن پرستاری کنیم اما متاسفانه به جای اینکه نوشیدنی گرم به آن بدهیم آب یخ داده‌ایم اکنون فقط پروانه برگ‌خوار زاگرس را تهدید نمی‌کند بلکه عملکرد ما نیز تهدید کننده جنگل‌ها بوده است.

 سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مشکل زیر اشکوب جنگل‌ها هم اشاره کرد و گفت: وقتی جنگل‌ها شخم زده می‌شود همچنین کاشت‌های غیر مرتبط در جنگل‌های بلوط و سم پاشی‌های بی‌ربط داریم موجب چنین وضعیتی شده تغییرات اقلیمی هم از یک سو که باید چاره اندیشی درستی انجام دهیم.

نوبخت با بیان این که مدیران در منطقه زاگرس باید  برای همه کارهایی که می خواهند انجام دهند مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند، تاکید کرد: در خصوص مبارزه با این آفت باید حداقل خسارت به طبیعت وارد شود و مردم کمتر آسیب ببینند.

وی در ادامه با اشاره به گلایه‌های یکی از فرمانداران در خصوص امکانات بسیار کم برای مبارزه با اطفای حریق خاطرنشان کرد: هرچه به استان شما داده‌ایم دو برابر آن را دوباره خواهیم داد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از اسفندماه باران نداشته‌ایم که یک هشدار برای طبیعت است، ابراز کرد: بعضی وقت پوششی در جنگل به وجود می آید که باید بفهمیم سیر قهقرایی ایجاد شده است به عنوان مثال در شمال کشور در ارتفاع ۲۰۰۰ متری بعضی درختان دیگر وجود ندارند و علائم آن را در زاگرس هم می‌بینیم.

نوبخت با بیان اینکه ۴۷۸ هزار هکتار مراتع در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد گفت: در بخشی از این مراتع علائم بیابان دیده می‌شود.

وی در ادامه به یک موضوع مهم اشاره کرد و ادامه داد: تعداد سه سد قرار است در استان شما احداث شود برای رفع مشکلات پیشنهاد سد چهارم را من می‌دهم.

این مسؤول با بیان اینکه چرخه طبیعت را به هم زده‌ایم، افزود: الان زاگرس ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره در اختیار مردم قرار می‌دهد، بالادست و میان دست و پایین دست سد زده‌ایم و چشمه هایی که از دل طبیعت بیرون می‌آمدند و آبیاری قطره‌ای طبیعت را انجام می‌دادند به شهرک‌های صنعتی و گلخانه‌ای داده‌ایم، حق آبه را برای طبیعت در نظر نمی‌گیریم،  میزان دبی چشمه‌‌ها کم شده و همه این‌ها اثرگذار است و به همین خاطر پیشنهاد ساخت سد چهارم را در استان شما می‌دهم.

نوبخت با بیان اینکه در این استان ۸۷۴ هزار هکتار جنگل داریم، تصریح کرد: در استان شما 670 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری وجود دارد همچنین هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبارات که اگر پروژه‌های مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان شما شکل گیرد یک سد بزرگ برای استان بوده که مخازن آن بیش از 3 سد دیگر استان است.

وی یادآور شد: تجربیات خود را برای شما می‌گویم که سی سال بعد یک منابع طبیعی پویا داشته باشید.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول