اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پایان نشست گروه ۲۰ با ژست‌های تقابل‌جویانه آمریکا و روسیه

نشست گروه ۲۰ در حالی روز جمعه به کار خود پایان داد که به محملی برای نمایش ژست‌های تقابل‌جویانه میان آمریکا و روسیه تبدیل شد.

پایان نشست گروه ۲۰ با ژست‌های تقابل‌جویانه آمریکا و روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ در بالی با ژست‌های تقابل‌جویانه روسیه و کشورهای غربی به ویژه آمریکا پایان یافت.

روزنامه نیویورک‌پست نوشته وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ که به شهر «بالی» در اندونزی آمده بودند پس از پایان این اجلاس، بر خلاف رسم هر ساله با یکدیگر عکس یادگاری نگرفتند.

دلیل امتناع از گرفتن این عکس یادگیری این بود که بعضی از اعضای گروه ۲۰ گفته بودند نمی‌خواهند با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک قاب عکس قرار بگیرند. خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داده که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا عامل اصلی بایکوت این مراسم عکس بوده است.

علاوه بر این، بلینکن و کشورهای غربی تصمیم گرفتند از حضور در جلسه پذیرایی که روز پنجشنبه برگزار شد هم به دلیل حضور سرگئی لاوروف در آنجا خودداری کنند. وزیر خارجه اندونزی گفت تصمیم این وزرا را درک می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به این سوال که چرا عکس یادگاری گرفته نشد گفت: «من کسی را برای اینکه با من عکس بگیرد دعوت نکردم.»

از طرف دیگر رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه گزارش دادند «سرگئی لاوروف» هم حین سخنرانی وزیر خارجه آلمان جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

اجلاس گروه ۲۰ اولین مواجهه سرگئی لاوروف با مقام‌های کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه (اسفند) بود. لاوروف از روسیه‌هراسی کشورهای غربی به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه روسیه در یک سخنرانی کوتاه در بالی گفت: «اگر غرب نمی‌خواهد گفت‌وگو انجام شود و آرزو می‌کند که اوکراین در میدان جنگ بر روسیه غلبه کند در این صورت احتمالاً چیزی برای گفت‌وگو با غرب وجود نخواهد داشت.»

دیپلمات کهنه‌کار روسیه‌ای که در جلسه بین نمایندگان عربستان سعودی و مکزیک نشسته بود از غرب بابت ارسال سلاح به اوکراین نیز انتقاد کرد. لاوروف هنگام سخنرانی «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان جلسه را ترک کرد.

لاوروف بعد از خروج از جلسه درباره اظهارات روس‌هراسانه کشورهای غربی گفت: «متجاوز، مهاجم، اشغالگر. امروز از این حرف‌ها زیاد شنیدیم. برخی از سخنرانی‌های امروز برای نمایش انجام شدند.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول