اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

از شروع کار 20 میلیونی تا درآمد 8 میلیاردی/ تولیدکننده جت هیتر: مشکل بازار نداریم

سیدمحمد موسوی‌یکتا جوان دهه شصتی خرم‌آبادی مدیرعامل کارخانه جت هیتر الکتروتابش کوهدشت است که به قول خودش با دست خالی و از صفر شروع کرده، اما امروز نه تنها زمینه اشتغال بیش از ۲۰ نفر را در کارخانه جت هیتر فراهم کرده، بلکه قرار است با تولید کولر آبی بدون پمپ و تسمه در کوهدشت زمینه اشتغال ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ نفر را به طور غیرمستقیم فراهم کند.

از شروع کار 20 میلیونی تا درآمد 8 میلیاردی/ تولیدکننده جت هیتر: مشکل بازار نداریم

خبرگزاری فارس لرستان - نسرین صفربیرانوند: سید محمد موسوی یکتا جوان دهه شصتی خرم‌‌آبادی مدیرعامل کارخانه جت هیتر الکترو تابش کوهدشت است که به قول خودش با دست خالی و نداری شروع کرده، اما امروز نه تنها زمینه اشتغال بیش از ۲۰ نفر را فراهم کرده، بلکه قرار است با تولید کولر آبی بدون پمپ و تسمه در کوهدشت زمینه اشتغال ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ نفر را به طور غیر مستقیم فراهم کند.

این تولید کننده که کار خود را با ۲۰ میلیون تومان شروع کرده ، می‌گوید: تنها با تلاش و موفقیت است که انسان به جایی می‌رسد، من از صفر شروع کردم اما چون انگیزه و هدف داشتم توانستم نه تنها یک محصول بلکه چندین محصول قابل رقابت و حتی در مواردی بدون‌ رقیب تولید کنم.

 

 او می‌گوید: حس غرور به انسان دست می‌دهد وقتی می‌بیند برای جامعه مفید است و چند نفر سر سفره او روزی کسب می‌کنند.

موسوی کیا اما انتقاد و نارضایتی‌هایی هم دارد، او می‌گوید: اعمال ۹ درصد ارزش افزوده زمانی که هنوز تولیدی انجام نشده ظلم بزرگی به تولید کنندگان است.

با این‌ تولید کننده موفق گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چطور شد به سمت تولید محصولاتی مانند جت هیتر رفتید، چون گفتید که رشته تحصیلی شما حسابداری بود.

من متولد محل پشت بازار خرم‌آباد هستم، سال ۸۲ لیسانس حسابداری گرفتم اما چون به این رشته علاقه نداشتم بعد از اتمام سربازی رشته تحصیلی برق قدرت را ادامه دادم، همین شد که به سمت تعمیر لوازم و تجهیزات مرغداری و سپس تولید محصولاتی مانند جت هیتر رفتم.

حدود ۲۵ سال کار تعمیر تجهیزات مرغداری را انجام دادم، اما چون آدم وارد و متخصص زیادی در حوزه ر سیستم گرمایشی و تاسیسات مرغداری نداشتیم و هر کسی نمی‌توانست تجهیزاتی مانند جت هیتر را تعمیر کند از طرفی در مرغداری‌ها هوازی و گرما تعیین کننده و تاثیر کننده گله و فرم جوجه است من مجبور شدم این حرفه را بدون آموزش استاد یاد بگیرم‌.

وقتی دیدم گاه و بی‌گاه شب و نصف شب باید برای تعمیر به مرغداری‌ها مراجعه کنم و از طرفی قطعات جت هیتر در استان موجود نبود به فکر افتادم که خودم جت هیتر تولید کنم.

‌ چه سالی کار تولید را شروع کردید؟

من سال ۸۵ با بیست میلیون تومانی که پس انداز داشتم شروع کردم و توانستم از روی نمونه هلندی جت هیتر را تولید کنم.

خوب یادم هست یک مغازه در کوهدشت کرایه کرده بودم و مانند کشتی نوح وسایل را خریداری و آنقدر کار کردم و خراب کردم و شبانه روز بیدار بودم تا توانستم به تولید برسم و ۴۰ دستگاه را به مرغداری‌ها فروختم، با فروختن هر محصول خودم هم پشت سرش می‌رفتم تا احیانا اگر خراب شد تعمیر کنم چون در ابتدای راه بودیم.

 

سال بعد یعنی سال ۸۶ در شهرک صنعتی کوهدشت یک زمین متروکه را حصار کشی و با دویست میلیون تومان پول اداره کار و ۴۰ تومان بنیاد برکت ماشین آلات و تجهیزات را خریداری کردم و توانستم با دست کاری نمونه هلندی محصولی تولید کنم که نه تنها از نمونه داخلی بسیار با کیفیت بود بلکه ۵۰ درصد از نمونه خارجی هم بالاتر بود.

در ادامه یک سری مدار مهندسی برد تمام هوشمند طراحی کردیم و به جایی رسیدیم که محصول ما اکنون در کشور به لحاظ کیفیت رقیب ندارد، و امروز ما تنها تولید کننده جت هیتر در جنوب و غرب کشور هستیم.

 همکاری مدیر عامل شرکت شهرک‌های استان که زمین را به صورت اقساط بلند مدت واگذار کردند، همچنین مدیر عامل شهر آهن تهران که بدون شناخت اعتماد کردند و مواد اولیه میلیاردی چند ماهه به من دادند تا تولید متوقف نشود نقش مهمی در موفقیت من داشت.

 خودتان علت موفقیت را در چه چیزی می‌بینید؟

تنها راه موفقیت قدرتمند شدن است، من وقتی توانستم محصولی تولید کنم که بدون رقیب است و هر کسی که از ما خرید می‌کند محال است جای دیگری خریدش را انجام دهد این یعنی من موفق شده‌ام.

نکته دیگر اینکه من از صفر و با توکل بر خدا و سعی و کوشش شبانه روزی به اینجا رسیدم، زیرا انسان بدون سعی و کوشش به جایی نمی رسد.

تجربه من ثابت کرد که با دست خالی هم می‌شود کار کرد، خداوند به ما عقل و توانایی داده بنابراین باید کاری کنیم که دولت و مصرف کننده سراغ ما بیایند.

 

 چند نفر در کارخانه شما مشغول هستند؟

اکنون ۱۸ نفر مشغول هستند، نکته مهم اینکه من با ۲۰ میلیون تومان کار را شروع کردم اما الان سرمایه‌ام ۸ میلیارد تومان است.

تمام استان‌های کشور متقاضی محصولات ما هستند، چند دستگاه هم به اربیل عراق برای نمونه و اخذ قرارداد ارسال کرده‌ام.

تولیدات دیگری هم داشته‌اید؟

ما روز اول از جت هیتر شروع کردیم، اما اکنون محصولاتی مانند فن سیرکوله و پروانه را هم خودمان تولید می‌کنیم، ریخته گری را هم خودمان انجام می‌دهیم.

نمونه هیتر کابینتی را هم برای گلخانه‌ها و هم فضاهای آموزشی تولید کردیم که برای اولین بار در کشور است و از کشورهای دیگر هم تقاضا دارد. 

اما محصول مهم دیگری که قرار است تولید کنیم کولر آبی بدون پمپ و تسمه است.

کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

 کولر آبی بدون پمپ بدون تسمه محصولی است که تا ده سال به سرویس نیاز ندارد، کم مصرف تر از دیگر کولرها است و صدای کمتری هم دارد.

با راه اندازی آن ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شود.

چقدر نیاز دارید که کارخانه راه‌اندازی کنید؟

حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز داریم چون خودمان دستگاه‌ها و ماشین آلات را می‌سازیم و کارها را انجام می‌دهیم اما اگر بخواهیم تجهیزات و ماشین آلات را وارد کنیم بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

 

خب سرمایه مورد نیاز را دارید؟

برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدم اما خب مشکلاتی داریم، اول اینکه هنوز وام را دریافت نکرده‌ایم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را اعمال می‌کنند نکنه دیگر سند اجرای طرح را به عنوان وثیقه از ما نمی‌پذیرند.

من از مسوولان چیزی نمی‌خواهم تنها خواسته من این است که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را قبل از دریافت وام اعمال نکنند.

امسال سال سرنوشت ساز و در واقع سکوی پرتابی برای من است، چون بر خلاف بسیاری از تولید کنندگان دیگر مشکل بازار ندارم زیرا محصولات تولیدی ما علاوه بر کیفیت بازار خودش را پیدا کرده است.

تسطیح زمین و دیوار کشی و خاکبرداری انجام شده و تنها منتظر اخذ تسهیلات هستم.

از اینکه توانسته‌اید به تولید برسید و چند نفر را مشغول کار کنید چه حسی دارید؟

در خصوص تولید که احساس غرور می‌کنم، اما اینکه توانسته‌ام چند نفر را مشغول به کار کنم حس لذت بخشی است که با هیچ حسی آن را عوض نمی‌کنم.

من با نداری شروع کردم و حتی می‌توانم بگویم‌ زیر خط فقر بوده‌ام، اما وقتی می‌بینم توانسته‌ام دست چند نفر را بگیرم خدا را شکر می‌کنم. 

انتهای پیام/م/ ت 48

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول