اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| وزارت خارجه: هیچگاه تلاش‌ها برای کاهش آلام مردم یمن را متوقف نکرده‌ایم

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تلاش‌های خود را به منظور کاهش آلام مردم یمن متوقف نکرده و این روند ادامه خواهد داشت.

فارس من| وزارت خارجه: هیچگاه تلاش‌ها برای کاهش آلام مردم یمن را متوقف نکرده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی تشکیل کمپینی در سامانه فارس من و مطالبه از وزارت امور خارجه برای کمک به مردم یمن، روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تلاش‌های خود را به منظور کاهش آلام مردم یمن متوقف نکرده و این روند ادامه خواهد داشت.

* روابط عمومی وزارت خارجه: تلاش‌ها برای کاهش آلام مردم یمن متوقف نشده

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این باره اعلام کرد: از آغاز تجاوز ظالمانه علیه ملت مظلوم و مقاوم یمن، جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش‌های خود به منظور حل و فصل سیاسی بحران یمن، همواره مسائل انسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه را در اولویت تمامی طرح‌ها و اقدامات خود قرار داده است و با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی امنیتی و با توجه به محاصره همه جانبه سرزمین یمن، در هماهنگی با نهادهای کمک رسان بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی، در تلاش بوده است کمک‌های انسانی خود را ارسال کند که در برخی از موارد نتیجه حاصل شده و در برخی از موارد در سایه کارشکنی ائتلاف متجاوز و بی عملی برخی نهادهای بین‌المللی بی نتیجه مانده است. 

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این باره تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تلاش‌های خود را به منظور کاهش آلام مردم یمن متوقف نکرده و این روند ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن ضمن ارائه طرح چهار ماده‌ای، همه تلاش خود را معطوف به حل سیاسی این بحران، پایان محاصره، برقراری آتش‌بس و انجام گفت‌وگوهای یمنی - یمنی کرد. تلاش‌هایی که همچنان ادامه دارد و براساس اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه متوقف نشده است.

ششم فروردین ماه ۱۳۹۴ یمن مورد تهاجم و محاصره زمینی، هوایی و دریایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و با حمایت آمریکا برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی این کشور قرار گرفت. از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را برای توقف این تهاجم و حل سیاسی این بحران صورت داد از جمله طرح چهار ماده‌ای شامل آتش بس فوری، تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و رفع محاصره ظالمانه و انجام گفت‌وگوها بین همه گروه‌های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی. جمهوری اسلامی ایران همچنین به تلاش‌ها در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل و فصل سیاسی این بحران ادامه داد و این تلاش‌ها همچنان در جریان است. جمهوری اسلامی ایران همچنین به کرات از جامعه جهانی خواست که فشارهای بین‌المللی را برای خاتمه دادن به تجاوزات و محاصره یمن افزایش دهد.

جمهوری اسلامی ایران در هفت سالی که گذشت بارها اعلام کرده که طرح چهار ماده‌ای برای حل سیاسی بحران یمن همچنان روی میز قرار دارد.

 

اوایل فروردین ماه امسال و در آستانه ورود به هشتمین سالگرد این تهاجم نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از هر تلاش و ابتکار عادلانه و عملی برای رفع محاصره، برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی حمایت کرده و تنها راه حل بحران یمن را حل و فصل سیاسی با هدایت یمنی‌ها می‌داند. در این بیانیه آمده بود: جنگ ویرانگر و محاصره ظالمانه ائتلاف علیه مردم یمن در حالی وارد هشتمین سال می‌شود که این کشور مقاوم را با بزرگترین فاجعه انسانی قرن مواجه کرده و تبعات مستقیم و غیرمستقیم این جنگ بیش از همه دامن غیرنظامیان، زنان و کودکان بیگناه را گرفته و موجب از بین رفتن زیرساخت‌های حیاتی و امکانات بخش‌های بهداشت و درمان، معیشت، اقتصاد و آموزش یمن شده است... این جنایت ضد انسانی ائتلاف متجاوز در سایه تداوم فروش سلاح حامیان غربی و آمریکایی آنها و اعمال استانداردهای دوگانه و نگاه جانبدارانه در شورای امنیت سازمان ملل، موجب استمرار نقض تمامی قوانین بین المللی و حقوق بشری در صحنه بحران یمن است. (اینجا بخوانید)
موضوع یمن همچنین از جمله مواردی است که همواره از سوی وزیر امور خارجه در رایزنی‌ها با همتایان خود مورد پیگیری قرار گرفته است. حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه نیز در نشست خبری مشترک با «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان به موضوع یمن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ادامه برقراری آتش بس در یمن حمایت کرد و ما بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تأکید داریم و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را تشویق می‌کنیم. 

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه سال جاری در نشست شورای امنیت طی اظهاراتی بیان کرد: سیاست خارجی ایران مبتنی بر رعایت کامل حقوق بین‌الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفت‌وگو و حفظ صلح و امنیت منطقه از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است. ما مصمم هستیم که این سیاست را با حسن نیت دنبال کنیم. تعامل و تلاش سازنده ما با سازمان ملل برای کمک و حمایت از آتش بس در یمن و تمدید آن، ناشی از اعتقاد راسخ ما به این است که کشورهای منطقه باید برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با یکدیگر همکاری کنند. (جزییات بیشتر)

علاوه بر این، یکی از دستورکارهای علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی وضعیت یمن بوده است.

خاجی در هفته‌های اخیر نیز در این راستا رایزنی‌هایی را با مقامات ذیربط خارجی صورت داد. علی اصغر خاجی ۱۴ تیر ماه در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص حل و فصل بحران یمن، با «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، به صورت ویدئویی گفت وگو و تبادل نظر کرد. نماینده سازمان ملل در امور یمن در این گفت‌وگوی ویدئویی خواستار تداوم همکاری‌های ایران برای استقرار صلح در یمن شد.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ۱۷ تیر ماه سالجاری ادعای بی اساس انگلیس درباره توقیف محموله تسلیحاتی ایرانی به مقصد یمن را رد کرد و با بیان اینکه رویکرد دولت انگلیس در استمرار صادرات تسلیحات به نیروهای ائتلاف، از جمله دلایل تداوم جنگ ضد بشری در یمن بوده، گفت: این کشور صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعا علیه ایران را ندارد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول