اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

یادداشت مرتضی سرهنگی بر اثر جدید محمدرضا زائری/ حرف زدن با مردم یا برای مردم؟

مرتضی سرهنگی درباره کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» نوشت: هر کسی جرأت نمی‌کند اینها را بنویسد. یک شجاعت پنهان در این کار هست که نویسنده [محمدرضا زائری] می‌آید و خودش را در معرض نگاه دیگران و حرف‌ها و صحبت‌های آنها قرار می‌دهد.

یادداشت مرتضی سرهنگی بر اثر جدید محمدرضا زائری/ حرف زدن با مردم یا برای مردم؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در یادداشت شفاهی کوتاهی که به مناسبت انتشار کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» اثر محمدرضا زائری در اختیار خبرگزاری فارس گذاشت، نوشت: این کتاب را تقریبا کامل خواندم و به نظرم کار شسته رفته و تمیزی است. یک بُرش از لایه‌های اجتماعی است که از بعضی نکاتش هم می‌توان درس گرفت و برای ما خوب است که اینها را از منظر یک روحانی می‌خوانیم و همین موضوع این روزنوشت‌ها را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند.

کتاب طرح جلد خوبی دارد و معلوم است که طراح فکر داشته و نثر کتاب هم نثر خوب و ساده‌ای است و باید هم ساده باشد؛ چون خواننده باید احساس کند که نویسنده دارد با او حرف می‌زند.

مخاطب امروز بسیار گرفتار و خسته است و اصلا دوست ندارد که کسی «برای او» حرف بزند بلکه می‌خواهد کسی «با او» حرف بزند. تفاوت زیادی هست بین حرف زدن با مخاطب و حرف زدن برای مخاطب و این نکته دقیق و مهم، جانمایه کارهای ارتباطی و رسانه‌ای و علوم ارتباطات است؛ چه در نوشتن و چه در سخنرانی بالای منبر.

در روزنامه‌نگاری به ما می‌آموختند که اطراف خود را با دقت ببیینم و می‌گفتند که هر روز از یک مسیر ثابت به دفتر روزنامه نیایید، بلکه مسیر تردد خود را تغییر دهید تا چیزهای تازه و متفاوت را ببینید و کشف کنید. این کار هم یک جور روزنامه است که نشان می‌دهد نویسنده در میان مردم حضور داشته و با این مردم از منظر اجتماعی و دینی رابطه نزدیک دارد.

باید از نویسنده تشکر کرد که با این دقت نظر به آنچه در پیرامون او می‌گذرد، نگریسته و به اطراف خود حساس بوده و مردم عادی این قدر برای او اهمیت داشته‌اند.

واقع امر همین است که توده مردم همیشه تعیین‌کننده‌اند و حتى در انقلاب هم دیدیم که آحاد مردم بودند که آمدند و در دوران جنگ هم همین مردم در میدان بودند.

من از خواندن این کتاب لذت بردم. هر کسی جرأت نمی‌کند اینها را بنویسد. یک شجاعت پنهان در این کار هست که نویسنده می‌آید و خودش را در معرض نگاه دیگران و حرف‌ها و صحبت‌های آنها قرار می‌دهد.

«مسافر سنت در هزاره سوم» مجموعه‌ای از یادداشت‌های روزمره و نوشته‌های شخصی محمدرضا زائری است که به ثبت برخی از تجربه‌های شخص یک روحانی ساکن یک کلانشهر می‌پردازد. او در تعاملات اجتماعی روزمره قدری از رفتار و گفتار مردم را برای مطالعه و مرور دیگران به یادگار می‌گذارد.

این کتاب را نشر آرما در ۱۵۲ صفحه رقعی به قیمت ۷۵ هزار تومان در بهار ۱۴۰۱ منتشر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول