اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فارس من| سایه سیاه پروانه سفید برگ‌خوار همچنان روی بلوط‌های زاگرس/ مردم دست به آسمان؛ مسؤولان به فکر راه‌ چاره+فیلم

در حالی که آفت پروانه برگ‌خوار سفید تقریباً تمام وسعت جنگل‌های شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد را فراگرفته مسؤولان به دنبال راه چاره‌ای برای مقابله با این آفت هستند.

فارس من| سایه سیاه پروانه سفید برگ‌خوار همچنان روی بلوط‌های زاگرس/ مردم دست به آسمان؛ مسؤولان به فکر راه‌ چاره+فیلم

خبرگزاری فارس یاسوج/داریوش بهنیا- در سال‌های اخیر به خصوص یکی دو دهه اخیر که پشت سر گذاشتیم بزرگترین آفتی که جنگل‌های بلوط زاگرس و به تبع جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق سردسیری گرفته تا گرمسیری را مورد هجوم قرار داد سودجویانی بودند که با اره و تبر به جان جنگل‌ها افتادند و تیشه به ریشه بلوط این نماد ایستادگی طبیعت زدند.

آفتی مخوف‌تر از پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط زاگرس!!

آفتی که هولناک‌تر از پروانه سفید برگ‌خوار بلوط و کرم جوان خوار است، آفتی که شاهد کمترین برخورد مسؤولان متولی با آن در سال‌های اخیر در جنگل‌های بلوط زاگرس بوده‌ایم و آفتی که جنگل‌های بلوط را به خاکستر تبدیل کرد؛ جنگلی که هزاران هکتار از آن در آتش منفعت‌طلبی سوخت و در استان کهگیلویه و بویراحمد این جنگل سوزی عامدانه بیش از سایر نقاط زاگرس و به عبارتی بیش از سایر مناطق جنگلی از شمال تا غرب و جنوب غربی ایران بوده است.

سودجویانی که برای به دست آوردن چند متر بیشتر زمین برای ویلاسازی و یا گرفتن زغال، درختان سترگ و چندین صد ساله بلوط را به عمد در آتش منفعت‌طلبی خود سوختند و یا پوست تنه‌های بلوط را در آوردند تا درخت اندک اندک رو به زوال رفته و سپس یک تنه خشکیده را از جایی درآورند و به منفعت خود دست یابند.

اما با این تفاسیر باید گفت که آفت پروانه سفید برگ‌خوار بلوط در ادامه همان آفت سودجویی منفعت طلبان به سراغ جنگل‌های بلوط زاگرس و استان کهگیلویه و بویر احمد آمد و از اینجا بود که مردم زاگرس نشین به خوبی عمق فاجعه را پی بردند.
 


زاگرس نشینان استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از هجوم این آفت و گسترش آن در پهنه کامل جنگل‌های شهرستان باشت فهمیدند چه میراثی در حال از دست رفتن است و اکنون شاید دغدغه مردم استان و به ویژه شهرستان باشت رفع بلای این آفت است و همه مردم کهگیلویه و بویراحمد اکنون برای رفع بلای پروانه برگ‌خوار بلوط دست به سوی آسمان برده و برای ماندن و زنده شدن دوباره این میراث گرانبهای طبیعی دعا می‌کنند.

در همین خصوص برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من خواستار پی‌گیری هر چه بیشتر این موضوع با عنوان «رسیدگی فوری و علمی به وضعیت آفت بلوط‌های زاگرس» شده‌اند.

***آن‌ها در ادامه این درخواست خطاب به مسؤولان کشور چنین گفته‌اند: 

«ریاست محترم جمهوری اسلامی جناب آقای سید ابراهیم رئیسی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

وزیر محترم جهاد کشاورزی جناب آقای سید جواد ساداتی نژاد

ریاست محترم سازمان مدیریت بحران کشور جناب آقای نامی

جنگل‌های زاگرس از جمله در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی ندارند و این روزها در سایه کُند کاری مسؤولان امر، با آفت‌های نابودگر دست و پنجه نرم می‌کنند. با یک گشت و گذار در این جنگل‌ها می‌توان پژمردگی و خشک شدن درختان زاگرس را مشاهده کرد که علاوه بر خشکسالی، گرفتار دو آفت کرم برگ‌خوار و پروانه سفید جوانه خوار بلوط شده‌اند. این دو آفت همچنان می‌تازند و درختان بلوط را ایستاده به نابودی و مرگ می‌کشانند و باعث وضعیت نگران کننده جنگل‌های بلوط زاگرس علی الخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد شده‌اند.

در صورتی که با صرف هزینه و کار کارشناسی دقیق با این بیماری‌ها مقابله نشود تمام جنگل‌ها که قرن‌ها قدمت دارند از بین می‌روند. لذا تقاضا داریم هر چه سریع تر نسبت به این معضل چاره اندیشی شود.

بدیهی است سهل انگاری و کوتاهی در مقابله با این آفت‌ها خسارات جبران ناپذیر به جنگل‌های زاگرس وارد می‌کند و پشیمانی تاریخی به دنبال خواهد داشت».

***اما آنچه باید از آفت پروانه برگ‌خوار سفید بلوط بدانیم
 


دکتر جواد رحیمیان از کارشناسان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس در خصوص این آفت می‌گوید: آفت برگ‌خوار بلوط در سال ۱۹۳۵ در روانداز کردستان عراق توسط آقای ویلت شایر کشف و نامگذاری شد و در سال ۱۳۵۱ در ایلام توسط دکتر عبایی در جنگل‌های ایلام شناسایی شد نام علمی آفت Leucoma wiltshire بوده و از خانواده Lymantridae است. 

وی افزود: میزبان اصلی آفت فوق بلوط بوده و در سالیان اخیر در استان‌های زاگرس جنوبی، طغیان کرده است این آفت پارازیتورهای طبیعی مانند زنبور تریکو گراما، سوسک‌های خانواده کارابیده و تک سلولی‌ها و مانتیس دارد که به طور طبیعی در جنگل حضور دارند و حضور این گونه را کنترل می‌کنند.

این کارشناس منابع طبیعی اضافه کرد: خشکسالی، افزایش کشت زیراشکوب جنگل، حذف پارازیتورها با سمپاشی بی‌رویه مزارع و کاهش تاج پوشش جنگل، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از عوامل مهم شیوع این آفت هستند.


رحیمیان یادآور شد: مبارزه شیمیایی تأثیر منفی بر روی تمام گونه‌های جانوری و حشرات دارد و حشرات مفید را هم از بین خواهد برد این آفات دارای ۳ تا ۵ نسل در سال و هر نسل دارای ۵ سن لاروی است که تقریبا مراحل تخم، لارو، شفیره تا تبدیل شدن به پروانه کامل، ۶۰ روز طول می‌کشد و بیشترین خسارت در مرحله لاروی وارد می‌شود.

وی معتقد است اثرات سمپاشی با باکتری بی‌.تی در شرایط فعلی چنین خواهد بود: اولا بی‌.تی بر لارو تمام پروانه‌ها موثر است و دوما در دمای بالای سی درجه سانتیگراد تجزیه می‌شود و بی تاثیر است همچنین ۱۶ درصد حشرات از رده لپیدوپترا هستند و بی‌.تی بر این رده تاثیر گذار است.

آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل باشت؛ طغیانی انفجاری و خارق‌العاده!

***علی علیزاده سرپرست موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور هم در نشست ستاد فرماندهی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آفت درختان بلوط زاگرس اظهار کرد: این اولین و آخرین طغیان طبیعت نیست و رسم طبیعت است.

وی گفت: وقتی انسان به طبیعت دست درازی می‌کند چنین حوادثی هم رخ می‌دهد که اولین مورد از طغیان طبیعت در سال ۱۳۵۱ گزارش شد بعد از زمان تاکنون شاهد چنین مواردی هستیم.
 


سرپرست موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور بیان کرد: طغیانی که امسال درختان بلوط زاگرس به آن دچار شدند انفجاری و خارق‌العاده و نسبت به موارد گذشته چشم‌گیر بوده و به وسیله رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برجسته و به آن پرداخته شد.

علیزاده عنوان کرد: آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار، برخلاف آفات چوب خوار درخت را از پای در نمی‌آورند برگ درختان خشک می‌شوند اما خود درخت از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینکه برای نجات طبیعت و درختان بلوط زاگرس باید منتظر باشیم خود طبیعت این بحران را حل کند، اضافه کرد: یک زمستان سرد یا یک تغییر آب و هوایی می‌تواند این آفت را از بین ببرد.

سرپرست موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور  با بیان اینکه این طغیان دوره‌ای است، موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور تاکنون بر روی این آفت کار کردند و به نتایجی هم دست پیدا کردیم، ضمن اینکه آمادگی همکاری با استان را داریم.

علیزاده با بیان اینکه در حوزه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بخش منابع طبیعی هم وجود دارد، یادآور شد: ۸۰ درصد سازمان‌های تحقیقات استان‌ها گیاه پزشک ندارد و بارها اعلام کردیم مجوز جذب هیات علمی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با این آفات محلول‌پاشی درختان پیشنهاد شده که محلول‌پاشی باید در زمان مشخص از ۴ تا ۶ صبح و ۸ تا ۱۱ شب انجام بپذیرد.

40 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای مبارزه با آفت

***سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید ۶۰ هزار هکتار از درختان بلوط استان دچار آفت حشره جوانه‌خوار و برگ‌خوار درختان بلوط شدند که برای مبارزه و محلول‌پاشی درختان به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: تاکنون ۴۰ میلیارد تومان این مبلغ تامین شده که محلول‌پاشی توسط تیم‌های تخصصی و بسیجیان آموزش دیده انجام شود.
 


استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین درگیری با این آفات در منطقه باشت است، ادامه داد: علاوه بر مبارزه با این آفات باید درختان جدید جایگزین شود که از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌خواهم از همین امروز به فکر تامین اعتبار برای کاشت درختان جدید باشد.

احمدزاده با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی در زمینه منابع طبیعی خروجی‌محور باشد، افزود: تحقیق و آموزش مهم است اما از دانشگاه در زمینه منابع طبیعی خروجی می‌خواهیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد سرپرست سازمان جنگل‌ها در زمینه احداث سد برای نجات منابع طبیعی این استان عنوان کرد: با احداث سد موافقم سالانه ۱۱.۲ میلیارد مترمکعب بارش باران داریم که ۸.۵ میلیارد مکعب آن از استان خارج و تنها ۴۰۰ میلیون مترمکعب عاید کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

**محمد آریا معلم طبیعت ایران از اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد است که همه طبیعت دوستان کشور با چهره و دغدغه‌های زیست محیطی او آشنا هستند مردی که یک میلیون درخت تاکنون کاشته و از این حیث رکورد دار است و شاید امروز هیچ فردی به اندازه او دغدغه درختان بلوط زاگرس را ندارد او با دلی شکسته و پر غصه از وضعیت کنونی جنگل‌های بلوط سخن می‌گوید.

معلم طبیعت ایران از روزگارانی سخت و مرگبار سخن می‌گوید که اگر درختان و جنگل‌های بلوط نبود بیشتر زاگرس نشینان در قحطی معروف اوایل قرن گذشته جان خود را از دست می‌دادند.

دردنامه معلم طبیعت ایران برای جنگل بلوط را اینجا ببینید
 


***انتقاد امام جمعه باشت از تعلل در مبارزه و پیشگیری از گسترش آفت در جنگل‌ها

حجت‌الاسلام امید گنجه امام جمعه شهرستان باشت امام جمعه باشت بر جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط شهرستان باشت به عنوان مرکز هجوم آفت پروانه برگ‌خوار در پهنه زاگرس تأکید و اظهار کرد: این کار باید به اولویت کاری و دغدغه اصلی مدیران و مسؤولان استانی و کشوری تبدیل شود تا حساسیت لازم را برای مهار این آفت در بدنه مدیریتی کشور داشته باشند.

وی برای چندمین بار از بی توجهی مسؤولان به برگ‌خوار بلوط و جوانه خوار در این منطقه انتقاد کرد و گفت: هم اینک بیش از ۵۲ هزار هکتار از اراضی استان به برگ‌خوار بلوط و جوانه خوار آلوده شده که از این میزان حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ هکتار آفت برگ‌خوار بلوط و ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آلوده به آفت جوانه خوار بلوط است.
 


امام جمعه باشت با بیان اینکه طبق آمار اعلامی از سوی مسؤولان این رقم به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: علت‌های متعددی این آفات دارند و در سطح استان آفت برگ‌خوار در مناطق زیادی شیوع پیدا کرده است. گرچه هم اکنون مرکز آفت برگ‌خوار جنگل‌های بلوط شهرستان باشت است؛ ولی شهرهای دیگری در منطقه در شهرستان کهگیلویه و لنده نیز در بحث آفت برگ‌خوار نیز مبتلا هستند؛ اما در بحث برگ‌خوار بلوط که بیشتر اوج این آفت در شهرستان باشت بوده و برگ‌های درختان در آن منطقه خشک شده‌اند بیش از ۱۵ هزار هکتار در آن منطقه دچار آفت شده است.

گنجه با بیان اینکه برای مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط پیگیری‌های متعددی انجام شده است، تصریح کرد: در خطبه‌های نماز جمعه از بی‌توجهی مسؤولان و عدم تخصیص بودجه به این موضوع انتقاد کردم؛ پس از بیان این سخنرانی شماری از مسؤولان استان کشوری و استانی اظهار کردند که در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما در عمل شاهد پیگیری چندانی نبودیم و همچنان این موضوع در بلاتکلیفی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بحث مبارزه با آفات اعتبارات زیادی را می‌طلبد و عزم ملی را نیاز داد، یادآور شد: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و دربرگیری در تمام حوزه زاگرس را دارد و مشکلی بوده که در استان‌های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

امام جمعه باشت گفت: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی انجام گیرد؛ بنابراین تلاش منابع طبیعی باید ادامه یابد و با حساسیت‌هایی بیشتری در سطح ملی این موضوع را دنبال کنند که علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری کنند تا در زمان مناسب مبارزات بهتری در اسفندماه انجام شود.

گنجه با بیان اینکه بروز خشکیدگی ناشی از آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط شهرستان باشت این روزها واکنش‌هایی را در محافل رسمی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است، تأکید کرد: امروز آستانه تحمل مردم تمام شده است و تحمل این همه بی برنامگی مسؤولان را ندارند که یک روز وعده می‌دهند، اعتبار لازم اختصاص یافته، اما روز دیگر از نبود اعتبارات سخن می‌گویند، زندگی  مردم این مرز و بوم در خطر است نباید این گونه بی‌اعتنایی انجام بگیرد و کشاورزان را بیش از این در رنج قرار دهند.

وی با بیان اینکه در مدت اندکی موضوع محلول پاشی برای از بین بردن آفت برگ‌خوار بلوط انجام گرفته است، عنوان کرد: طبق نظر کارشناسان محلول پاشی اثر چندانی در از بین بردن این آفت ندارد و باید به‌طور اصولی، علمی و منطقی از طریق مجاری مختلف و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان  این موضوع را دنبال کنند و نگذارند آفت همه درختان را از بین ببرد.

امام جمعه باشت با بیان اینکه استاندار  مدتی پیش  از تخصیص 20 میلیارد تومان برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط خبر داد بود، اما این اعتبار هنوز هم تأمین نشده است، ادامه داد: تاکنون هیچ اعتباری برای مبارزه به این آفت به استان تخصیص داده نشده است.مسؤولان می‌گویند سمپاشی را شروع کرده‌اند؛ اما این ادعا واقعی نیست، شرایط کنونی شیوع این آفت در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان گرمسیری باشت فاجعه بار است.

جلسه سرنوشت‌ساز وزیر کشاورزی با مسؤولان مرتبط

***سید علی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج در خصوص سیر پیگیری پیشگیری و مقابله با پروانه برگ‌خوار سفید بلوط در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویر احمد و مشخصاً شهرستان باشت، گفت: در واقع از ۵ ماه پیش تاکنون مکاتبات زیادی با وزیر جهاد کشاورزی و با امضای استاندار داشته‌ایم و خود ما نیز پیگیری‌های گسترده‌ای داریم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مکاتبه با مسؤولان کشوری رصد و پایش درون استانی نیز به‌طور گسترده انجام داده‌ایم، یادآور شد: نظرات متخصصین و کارشناسان مختلف را شنیده و بررسی کرده‌ایم، نشستی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص برگزار شد، رئیس کمیسیون کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌های کشور به استان آمدند همچنین به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و 10 استاندار زاگرس نشین نشستی را با معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم و تنها رئیس سازمان جهاد کشاورزی بودیم که در آن جلسه حضور داشتیم و موضوع آفت پروانه سفید برگ‌خوار مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت همچنین با وزیر جهاد کشاورزی و آقای منصور رئیس وقت سازمان جنگل‌های کشور موضوع را پیگیری کردیم و کارگروه حفظ و صیانت از جنگل‌های زاگرس را تشکیل دادیم.
 

معتمدی پور گفت:  همچنین جلسات متعددی را در بدنه جهاد کشاورزی استان به همراه کارشناسان و مسؤولان منابع طبیعی برگزار کردیم، به تصمیماتی رسیدیم و بخشی از کار را با برون سپاری به بسیج و تشکل‌های مردم نهاد همچنین مردمان جنگل نشین در حال اجرا داریم تا با استفاده از دو روش یکی تله نوری و دیگری با استفاده از محلول پاشی در بخشی از منطقه کار پیشگیری و مقابله را در حال انجام داریم که با نظارت کامل متخصصان و کارشناسان منابع طبیعی استان انجام می‌شود و بازرسی و کارشناسی لحظه به لحظه را داریم بخشی از اعتبارات نیز به حساب منابع طبیعی واریز شده است.

وی با بیان اینکه امروز نشستی بسیار مهم با حضور مسؤولان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس به اتفاق رئیس سازمان جنگل‌ها با دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی خواهیم داشت، گفت: آخرین پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده همچنین اعتبارات مورد نیاز در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

مرکز تحقیقات بلوط راه‌اندازی می‌شود؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نباید موضوع آفت پروانه برگ‌خوار بلوط را به‌طور نمادین پی‌گیری کنیم، یادآور شد: مهمترین پیشنهاد بنده به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد این است که مرکز مطالعات و تحقیقات بلوط زاگرس در یاسوج راه اندازی شود که اهمیت آن از کارهای مقطعی بسیار بیشتر بوده چرا که بعد از مدتی اثرات این آفت تمام خواهد شد و بلوط‌ها دوباره به زندگی طبیعی خود باز می‌گردند اما در سال‌های آینده آفت‌های دیگر در کمین است که باید از هم اکنون به فکر آینده جنگل‌های بلوط باشیم.

امراضی خطرناک‌تر از پروانه برگ‌خوار در سال‌های اخیر

معتمدی‌پور با بیان اینکه در سال‌های گذشته امراضی به مراتب خطرناک‌تر از آفت پروانه سفید برگ‌خوار بلوط وجود داشته است، متذکر شد: مردم باید بدانند که بیماری زغالی همچنین بیماری زوال بلوط را پشت سر گذاشتیم و اینک آفت پروانه برگ‌خوار جنگل‌ها را مورد هجوم قرار داده و اگر یک مرکز تحقیقات وجود داشته باشد چنین سرنوشتی نخواهیم داشت.
 


وی در ادامه با بیان اینکه برخی‌ها موضوع آفت جنگل‌های بلوط را سیاسی کرده و به دنبال سیاسی‌کاری رایج خودشان هستند گفت: امروز روز مقابله همچنین پیشگیری از گسترش این آفت است و دلسوزان واقعی جنگل‌های بلوط با نگاه و دیدگاه سیاسی وارد عمل نمی‌شوند بلکه باید در مقام عمل به کمک جنگل شتافت.

این مسؤول با بیان اینکه به نظرم عملکرد استان تاکنون مثبت و خیلی خوب بوده است، افزود: برای اولین بار در طول دهه‌های اخیر صدای استان ما در خصوص مشکلات جنگل‌ها به گوش مسؤولان طراز اول کشور رسید و توانستیم کاری کنیم که وزیر محترم به‌طور ویژه برای بلوط‌ جلسه اختصاصی تشکیل دهند، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به دلیل اهمیت موضوع به استان آمد و از جنگل‌ها بازدید کرد و در آینده کل کمیسیون کشاورزی به استان خواهند آمد و قطعا این چالش را به یک فرصت تبدیل می‌کنیم.

معتمدی گفت: اگر امسال برای مقابله با این آفت ۴۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده در صورتی که مرکز تحقیقات بلوط راه اندازی شود سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای حفظ و نگهداری آنها از وجود آفت‌ها اختصاص داده خواهد شد و در صورت کار زیربنایی و ایجاد مرکز تحقیقات بلوط زایش و رویش مجدد و توسعه جنگل‌های بلوط را نیز در دستور کار خواهیم داشت و از این چالش یک فرصت بسیار بزرگ ایجاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مسؤول ارشد اجرایی استان اکنون به مانند یک کارشناس خبره جنگل قضیه را مورد پیگیری قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون وزیر جهاد دو مرتبه با ما تماس گرفته، با رئیس سازمان جنگل‌ها علاوه بر دیدار حضوری چندین بار تماس تلفنی داشتیم و با رئیس تحقیقات مرکز تحقیقات جنگل‌ها در ارتباط هستیم با وجود اینکه ۱۱ استان درگیر این آفت هستند اما استان کهگیلویه و بویراحمد با اقداماتی که انجام داده پیش رو در مبارزه با این آفت جنگل‌های زاگرس است.

سید علی معتمدی پور با بیان اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد همگی نگران جنگل‌های بلوط استان هستند، گفت: مردم شریف استان بدانند که خسارت این آفت از آفت‌های گذشته بسیار کمتر بوده و آفت‌های گذشته خسارت‌های بیشتری به جنگل‌‌های استان وارد کرد و در آینده قضیه را برای مردم باز کرده و در نشست‌های رسانه‌ای و تلویزیونی بیشتر در خصوص این آفت با مردم سخن خواهیم گفت.

مردم مراقب سودجویان باشند/ 2 راه کنونی مبارزه با آفت 

وی در ادامه با بیان یک هشدار خطاب به مردم استان ابراز کرد: بعضی‌ها از این موضوع سوء استفاده کرده و می‌گویند که درختان در حال خشکیدن هستند این افراد سودجو با همین بهانه ممکن است درختان بلوط را قطع کنند مردم به هوش باشند که این آفت از بین خواهد رفت و حداکثر تا نیمه مهرماه درختان بلوط برخواهند گشت لذا اجازه ندهند که عده‌ای به این بهانه سودجویی کرده و درختان بلوط را ریشه‌کن کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه اقداماتی برای مقابله با این آفت در استان در حال انجام است، گفت: ابتدا یک محلول پاشی موضعی در قسمتی از جنگل‌های بلوط شهرستان باشت خواهیم داشت که این کار هم توسط گروه‌های مختلف و بسیج و سایر تشکل‌ها انجام می‌شود و کار دیگر تله نوری است که نوری در جنگل ایجاد می‌شود تا پروانه‌ها به دور آن جمع شده و سپس به این طریق بتوان با آنها مقابله کرد که اثرات آن از سمپاشی و محلول پاشی خیلی بیشتر است.

انتهای پیام/س/ ت 8

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول