اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز: بایدن به دنبال لغو ممنوعیت عرضه تسلیحات تهاجمی به ریاض است

خبرگزاری رویترز به نقل از 4 منبع آگاه گزارش داد دولت بایدن در حال بررسی لغو محدودیت عرضه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی است.

رویترز: بایدن به دنبال لغو ممنوعیت عرضه تسلیحات تهاجمی به ریاض است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بحث و گفت‌وگو در خصوص لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است اما ظاهراً هرگونه تصمیم‌گیری نهایی به پیشرفت ریاض در جهت پایان دادن به جنگ یمن بستگی دارد.

سه منبع آگاه در آستانه سفر این هفته بایدن به ریاض گفتند که مقام‌های ارشد سعودی در چندین نشست در ریاض و واشنگتن در ماههای اخیر به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند که سیاست فروش تسلیحات صرفا دفاعی به ریاض را کنار بگذارند.

دو منبع آگاه نیز به رویترز گفتند که مذاکرات داخلی ایالات متحده غیررسمی و در مراحل اولیه قرار دارد و هیچ  تصمیم قریب‌الوقوعی در کار نیست. یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفت که هیچ بحثی درباره عرضه تسلیحات تهاجمی در «این برهه از زمان» با عربستان سعودی در جریان نیست.

با این حال رویترز ادامه داد، در حالیکه بایدن برای یک سفر دیپلماتیک بسیار حساس به غرب آسیا آماده می‌شود، سیگنال‌هایی فرستاده که به دنبال ترمیم روابط تیره با عربستان سعودی در شرایطی است که خواهان افزایش عرضه نفت خلیج‌ فارس و نزدیک‌تر شدن رابطه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

مشاوران کنگره می‌گویند که هرگونه اقدام برای لغو محدودیت عرضه سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی قطعاً مخالفت کنگره و حتی مخالفت هم‌حزبی‌های دموکرات بایدن را به همراه خواهد داشت.

طبق گزارش رویترز، بایدن به محض آن‌که اوایل سال گذشته میلادی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را برعهده گرفت، موضع سخت‌تری در قبال تجاوزات عربستان سعودی به یمن اتخاذ کرد و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی و خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در سال 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز انتقادات زیادی را در جامعه بین‌الملل علیه دولت ریاض برانگیخت.

بایدن در پی انتقادات داخلی بعنوان نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا از عربستان سعودی انتقاد کرد و در فوریه 2021 اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از عملیات تهاجمی عربستان در یمن و عرضه سلاح‌های مربوطه را متوقف می‌کند.

عربستان سعودی که بزرگترین مشتری سلاح‌های آمریکا محسوب می‌شود از محدودیت‌های آمریکا علیه ریاض به خشم آمد زیرا سلاح‌هایی که در دوره‌های رؤسای جمهور پیشین آمریکا به عربستان عرضه می‌شد دیگر به این کشور عرضه نشد.

رویترز در گزارش خود نوشت، رویکرد بایدن در قبال عربستان سعودی با آغاز جنگ اوکراین در پنجم اسفند ماه تاحدودی نرم‌تر شده است زیرا ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را بر آن داشته است تا از عربستان سعودی بعنوان صادرکننده اصلی نفت جهان درخواست کنند تا نفت زیادی را وارد بازار جهانی کند تا کمبود نفت روسیه جبران شود.

عربستان سعودی همچنین در اوایل ماه ژوئن به دلیل موافقت با تمدید دو ماهه آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن مورد تمجید کاخ سفید قرار گرفت. واشنگتن اکنون مایل است شاهد تبدیل آن به یک آتش‌بس دائمی باشد.

یک منبع آگاه در واشنگتن می‌گوید که دولت بایدن مذاکرات داخلی درباره احتمال حذف محدودیت‌های عرضه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را آغاز کرده است اما تأکید کرد که این مذاکرات به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده است.

بنا بر گفته منبعی دیگر، یکی از مواقعی که مقامات سعودی این درخواست را مطرح کردند، در سفر «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع به واشنگتن در ماه مه بود. دولت عربستان به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

با این حال، این منابع تأکید کردند که انتظار نمی‌رود در سفر 13 تا 16 جولای (22 تا 25 تیر ماه) بایدن که شامل توقف در سرزمین اشغالی و کرانه باختری می‌شود، هیچ اعلامیه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد. این منابع گفتند که انتظار می‌رود هر تصمیمی به اقدامات کافی ریاض برای یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری‌های یمن  بستگی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در بین سلاح‌هایی که عربستان سعودی به دنبال دریافت از ایالات متحده است، می‌توان به مهمات با هدایت دقیق (PGM)  شبیه به آن‌هایی اشاره کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا علی‌رغم مخالفت‌های کنگره، در اختیار عربستان سعودی قرار داد اما انتظار می‌رود دولت بایدن در خصوص عرضه انواع سلاح‌های تهاجمی به عربستان محتاطانه‌تر برخورد کند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که بمب‌های آمریکایی هدایت دقیق در حملات هوایی ائتلاف ریاض به بازداشتگاهی در یمن در ماه ژانویه مورد استفاده قرار گرفت که دهها نفر در آن جان خود را از دست دادند.

رویترز در گزارش خود ادامه داد، اگر واشنگتن ممنوعیت عرضه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را تسهیل کند، عرضه سلاح‌های کمتر مرگبار همچون نفربرهای زرهی یا تکمیل انبارهای تسلیحات زمین به زمین و هوا به زمین کمتر پیچیده باشد. حتی تحت محدودیت‌های موجود، ایالات متحده در اوایل سال جاری به بهانه حملات موشکی انصارالله یمن، حمایت نظامی خود از عربستان سعودی را افزایش داد.

پنتاگون در ماه نوامبر اعلام کرد که واشنگتن عرضه موشک‌ و سامانه‌های دفاع ضدبالستیک به عربستان سعودی را تأیید کرده است و ایالات متحده همچنین امسال موشک‌‌های پاتریوت به عربستان سعودی ارسال کرده است و مدعی شد که تمامی این سلاح‌ها ماهیت دفاعی دارند.

برخی تصمیم بایدن برای سفر به عربستان سعودی را زیرسؤال برده‌اند و می‌گویند این سفر به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی که بنا بر گفته جامعه اطلاعاتی آمریکا پشت پرده قتل خاشقچی بوده، مشروعیت می‌دهد.

روز گذشته (یکشنبه)، کانال ۱۲ تلوزیون رژیم صهیونیستی، ادعایی درباره بندهای توافق احتمالی تل‌آویو و ریاض در جریان سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح کرد. این شبکه صهیونیستی مدعی شد که احتمال می‌رود در توافق احتمالی میان تل‌آویو و ریاض، دو طرف وارد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات هوایی و دریایی خوانده شده، شوند که این ائتلاف برخی از دیگر طرف‌ها در منطقه را نیز دربرخواهد گرفت.

کانال ۱۲ در ادامه این گزارش همچنین ادعا کرد که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز در حریم عربستان داده خواهد شد که این مسیر حرکت هوایی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

این شبکه در ارتباط با بند سوم این توافق مدعی شد دو طرف بر سر سازوکاری توافق خواهند کرد که طبق آن، به سعودی‌ها اجازه داده خواهد شد به مسجد الاقصی بیایند و در مقابل به ساکنان عرب اراضی اشغالی اجازه داده خواهد شد بدون پرواز به اردن یا ترکیه به صورت مستقیم به عربستان بروند. (جزئیات بیشتر)

سیدمیثم یعقوبی مقدم

انتهای پیام/م/ ت 5

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول