اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

لزوم مدیریت سگ‌های ولگرد با اقدامات فرهنگی و اجرایی/پناه‌گاه حیوانات ارومیه بزرگترین مرکز شمالغرب کشور است

سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت:: تعدادی از شهروندان با اخته کردن و جمع سگ‌های ولگرد مخالف هستند و برخی دیگر نیز از پرس‌ زنی سگ ها ابراز نگرانی می‌کنند. این موضوع باعث شده که به نظر برسد مشکل یادشده پیش از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی هستیم.

لزوم مدیریت سگ‌های ولگرد با اقدامات فرهنگی و اجرایی/پناه‌گاه حیوانات ارومیه بزرگترین مرکز شمالغرب کشور است

توماج وحید افشار سخنگوی شورای شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارومیه در خصوص مدیریت سگ‌های ولگرد اظهار کرد: پناهگاه حیوانات بی‌پناه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمالغرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل برای درمان، واکسینه‌کردن وعقیم‌سازی سگ‌ها است.

وی گفت: این پناهگاه به مساحت 3 هکتار در جاده شهید کلانتری واقع شده است که به‌طور اتاقک‌های مجزا تقسیم بندی شده و سگ‌های بی‌پناه به تفکیک جنسیت و توله‌ها به شکل مجزا پس از جمع آوری توسط اکیپ‌های ویژه و با نظارت عالی سازمان پسماند در این محل نگهداری می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه تصریح کرد: کلینیک مذکور به‌طور کامل تجهیز شده و اکنون در مرحله اخذ مجوز از سوی نظام دامپزشکی استان است تا به محض صدور مجوز فرآیند عقیم سازی توسط دامپزشک در پناهگاه انجام شود.

توماج افشار با اشاره به فرآیند کاری این پناهگاه براساس دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور که در سال ۱۳۸۷ تهیه شده است، خاطر نشان کرد: فرآیند به این شکل است که نخست زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط اکیپ‌های ویژه (بخش پیمانکاران) انجام و بعد از جمع آوری قلمرو هر حیوان نیز توسط پیمانکار و ناظر عالیه سازمان ثبت می‌شود.

وی در ادامه افزود: سپس برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی بر روی سگ‌ها انجام می‌پذیرد و پس از تزریق واکسن به اتاقک ویژه قرنطینه منتقل می‌شود تا چند روزی را در این اتاقک سپری کند و با داشتن بیماری احتمالی آن را به سایر حیوانات منتقل نکند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه بیان کرد: مشخص بودن قلمرو برای آزاد سازی مورد نیاز است زیرا بعد از انجام فرآیند عقیم سازی باید هر حیوان در قلمرو خود رها سازی شود سگ‌ها به‌طور گله‌ای زندگی می‌کنند و برای خود قلمرو دارند. چنانچه شکمشان سیر باشد، به‌هیچ‌عنوان قلمروشان را ترک نمی‌کنند و اجازه هم نمی‌دهند حیوان یا سگ دیگری وارد قلمرو آن‌ها شود، زمانی که ما زیستگاه این‌ها را خالی می‌کنیم، به‌سرعت سگ‌های دیگر از قلمروهای مجاور به آنجا مهاجرت می‌کنند. لذا وقتی در قلمروشان احساس امنیت کنند سریعا زادوولد می‌کنند.

توماج افشار عنوان کرد:طرح زنده گیری سگ‌های بی‌سرپرست  پس از مشاهده این حیوان در سطح شهر توسط ناظرین یا  اعلام گزارش و شکایت‌های مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ یا تماس با خود سازمان  آدرس‌های اعلامی به‌طور نوبتی  به یکی از دو  پیمانکار مربوطه ارجاع می‌شود که پس از حضور در محل نسبت به جمع آوری سگ  ازطریق زدن دارت بیهوشی انجام می‌شود سپس به پناهگاه انتقال یافته و در بدو ورود ضمن جداسازی نر و ماده آمپول ضد جرب یا بیماری پوستی تزریق می‌شود و پس از یک دوره قرنطینه به قسمت‌های تعیین شده برای عمل عقیم سازی آماده می‌شوند.

وی اضافه کرد: پس از عقیم شدن و پلاک کوبی برای شناسایی‌های بعدی  به مدت ۱۵ روز زیر نظر دامپزشک یا همکاران پناهگاه تزریق آنتی بیوتیک و ویتامین روی عقیم شده‌ها انجام می‌شود و ۲۴ ساعت قبل از رهاسازی آمپول ضد هاری تزریق می‌شود و سعی شده حدالامکان به محل‌هایی که قبلا آنجا زندگی می‌کردند رها سازی شود.

سخگوی شورای شهر ارومیه  ابراز کرد: تعدادی از شهروندان با اخته کردن و جمع سگ های ولگرد مخالف هستند و برخی دیگر نیز از پرسه‌زنی سگ‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. این موضوع باعث شده که به نظر برسد مشکل یادشده پیش از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی هستیم.

توماج افشار گفت: برای آنکه پروسه ساماندهی به‌طور کامل و اصولی انجام شود، نیازمند همیاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی این امر از جمله دامپزشکی، محیط زیست و صدا و سیما هستیم زیرا این امر یک موضوع فراگیر بوده و نیازمند مشارکت جمعی است.

وی در ادامه در خصوص آمار هزینه های پناهگاه در سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: هزینه‌های دامپزشکی و درمانی بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال، هزینه‌های خوراک بالغ بر یک میلیارد ریال و هزینه‌های جمع آوری بالغ بر 5 میلیون ریال بوده که در مجموع در سال ۱۴۰۰ مبلغی بالغ بر 7 میلیارد ریال برای ساماندهی حیوانات بی‌پناه هزینه شده است به طوری که روزانه به طور میانگین 15 قلاده سگ توسط اکیپ‌های زنده‌گیری جمع آوری شده و به پناهگاه منتقل می‌شود.

سخنگوی شورای شهر ارومیه تصریح کرد: تاکنون تعداد 150 قلاده سگ عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی شده سپس در قلمرو خود رهاسازی شده است و به طور تقریبی هزینه عقیم سازی هر قلاده سگ مبلغی بالغ بر 900 هزار تومان است ، بودجه سال گذشته برای این موضوع ۷۰۰میلیون تومان و امسال یک میلیارد تومان است.

توماج افشار افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه همانند دیگر سازمان‌های مدیریت پسماند کشور از دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و دهیاری‌ها که ابلاغ شده است، تبعیت می‌کند و براساس این دستورالعمل تصمیمات برای ساماندهی حیوانات در کارگروه‌های ویژه استانی و شهرستانی بررسی و توسط اعضای کمیته تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: درخصوص ممنوعیت غذادهی به حیوانات تلاش بر این است که با همکاری پلیس فتا فعالیت افرادی که در بستر فضای مجازی اقدام به تشویق و ترغیب شهروندان به غذادهی به سگ‌ها می‌‌کنند، کنترل و منع شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول