اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بورل: در نبرد روایت‌ها درباره اوکراین ما برنده نیستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که دیدگاه‌های مختلف در سراسر جهان در مورد وضعیت اوکراین و پیامدهای آن وجود دارد، گفت «نبرد جهانی روایت‌ها در اوج است و فعلاً ما در حال برنده شدن نیستیم».

بورل: در نبرد روایت‌ها درباره اوکراین ما برنده نیستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی به او دیدگاه‌های مختلف در سراسر جهان در مورد وضعیت اوکراین و پیامدهای آن را نشان داد.

بورل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه (۱۰ ژوئیه) در پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: «در رای‌گیری ماه مارس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۰ کشور تجاوز روسیه را محکوم کردند و هیچ یک از اعضای گروه ۲۰، به جز متجاوز، با این قطعنامه مخالفت نکردند. اما در مورد چگونگی حرکت به جلو و پیامدهای جنگ، دیدگاه‌ها به شدت متفاوت است».

به گزارش خبرگزاری «تاس»، بورل سپس نتیجه‌گیری کرد: گروه هفت و کشورهای همفکر آن در محکومیت و تحریم روسیه و در تلاش برای پاسخگو کردن رژیم متحد هستند. اما سایر کشورها و ما می‌توانیم در اینجا درباره اکثریت جهان جنوب (آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) بگوییم که اغلب دیدگاه متفاوتی دارند.

بورل در ادامه تأکید کرد: نبرد جهانی روایت‌ها در اوج است و فعلاً ما در حال برنده شدن نیستیم. 

«سرگئی لاوروف» دیپلمات ارشد روسیه در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ که هفتم و هشتم ژوئیه (۱۶ و ۱۷ تیر) در بالی برگزار شد، حضور یافت و در حاشیه آن دیدارهای دوجانبه‌ای داشت. نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ روز جمعه در بالی با ژست‌های تقابل‌جویانه روسیه و کشورهای غربی به ویژه آمریکا پایان یافت.

روزنامه نیویورک‌پست نوشته وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ که به شهر بالی در اندونزی آمده بودند پس از پایان این اجلاس، بر خلاف رسم هر ساله با یکدیگر عکس یادگاری نگرفتند. دلیل امتناع از گرفتن این عکس یادگیری این بود که بعضی از اعضای گروه ۲۰ گفته بودند نمی‌خواهند با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک قاب عکس قرار بگیرند. خبرگزاری «کیودو» ژاپن گزارش داده بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا عامل اصلی بایکوت این مراسم عکس بوده است.

علاوه بر این، بلینکن و کشورهای غربی تصمیم گرفتند از حضور در جلسه پذیرایی که روز پنجشنبه برگزار شد هم به دلیل حضور سرگئی لاوروف در آنجا خودداری کنند. وزیر خارجه اندونزی گفت تصمیم این وزرا را درک می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به این سوال که چرا عکس یادگاری گرفته نشد گفت: «من کسی را برای اینکه با من عکس بگیرد دعوت نکردم». از طرف دیگر رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه گزارش دادند سرگئی لاوروف هم حین سخنرانی وزیر خارجه آلمان جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

اجلاس گروه ۲۰ اولین مواجهه سرگئی لاوروف با مقام‌های کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه (اسفند) بود. لاوروف از روسیه‌هراسی کشورهای غربی به شدت انتقاد کرد. وی بعد از خروج از جلسه درباره اظهارات روس‌هراسانه وزرای خارجه کشورهای غربی گفت: متجاوز، مهاجم، اشغالگر. امروز از این حرف‌ها زیاد شنیدیم. برخی از سخنرانی‌های امروز برای نمایش انجام شدند.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول