اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  طرح ها

کاربران ایرانی توئیتر درباره جشنواره کن و عنکبوت مقدس چه می‌اندیشند؟

جشنواره فیلم کن به‌عنوان یک جشنواره بین‌المللی، همواره محل توجه اصحاب هنر بوده است. کاربران فضای مجازی در نوبت اخیر (هفتاد و پنجمین دوره)، به صورت ویژه‌ به این جشنواره و حواشی آن واکنش نشان داده‌اند و درباره آن به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

کاربران ایرانی توئیتر درباره جشنواره کن و عنکبوت مقدس چه می‌اندیشند؟

به گزارش مرکز افکارسنجی فارس، تحلیل محتوای توئیتر نشان می‌دهد جشنواره فیلم کن در بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد، مورد توجه بسیاری از کاربران فارسی‌زبان توئیتر قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که در همین مدت شاهد انتشار ۱۹ هزار توئیت و ۸۰ هزار ریتوئیت با مشارکت حدود ۳۷ هزار نفر بوده‌ایم که حدود ۶۸۰ هزار نفر لایک شده است.

 

این تحلیل محتوای علمی که به کمک هوش مصنوعی و با روش‌های متداول آن برای دسته‌بندی متون و تشخیص رویکردها صورت گرفته است و در آن نکات قابل توجهی درباره تحلیل موضع‌گیری ایرانیان - آنانی که در توئیتر فعالند - نسبت به این جشنواره و حواشی آن گزارش شده است. با این توضیح که در میان هشتگ‌های تولید شده، سه عنوان اصلی «جشنواره کن»، «زهرا امیرابراهیمی» و «عنکبوت مقدس» تکرار بالایی داشته است (البته هشتگ‌هایی که پیرامون همین هسته تولید شده هم در این پژوهش مورد محاسبه قرار گرفته است).

از ۸ خرداد با معرفی زهرا امیرابراهیمی به عنوان برنده یکی از جوایز جشنواره و همزمان با پخش تیزر فیلم عنکبوت مقدس شاهد اوج‌گیری توجه کاربران ایرانی به این موضوع بوده‌ایم؛ به طوری‌که در بازه ۸ تا ۱۹ خرداد، ۶۶ درصد از نظرات کاربران نسبت به جشنواره منفی، ۲۴ درصد مثبت و ۱۰ درصد از نظرات نامعلوم بوده است.

هیجان غالب در تمام نظرات، انتظار و درخواست بوده است اما به صورت تفکیک شده در بخش نظرات منفی درخواست برای مخالفت با سیاست‌های جشنواره وجه غالب را داشته و در بخش مثبت، درخواست برای دیدن ارزش جشنواره، پررنگ بوده است.

از جهت هیجانی لایه دیگری از نظرات چه در نظرات مثبت و چه منفی، حامل خشم و حتی استفاده از الفاظ نامناسب بوده است.

در عمده نظرات منفی، ناراحتی بابت رویکردهای ضد ایرانی جشنواره و محکومیت اقدامات ضد دینی آن مشاهده می‌شود. اما در نظرات مثبت، گروهی از افراد به خاطر دریافت جایزه توسط یک هنرپیشه ایرانی (فارغ از اهمیت ناچیز این جایزه در برابری با سایر جوایز جشنواره) ابراز شادمانی کرده‌اند و گروهی از برنده شدن یک فیلم به ظاهر ضد سیاست‌های جمهوری اسلامی، خوشحال بوده‌اند.

گرچه در هفته‌های اخیر موج بازخوردهای مرتبط با جشنواره کن، فروکش کرده و کاربران به سراغ سوژه‌های جدیدتری رفته‌اند اما به نظر می‌رسد با انتخاب فیلم عنکبوت مقدس که حامل پیام‌های منفی ضد دینی و ایرانی است، جشنواره فیلم کن در نگاه عموم کاربران ایرانی، مخدوش شده و اعتبار تخصصی خود را از دست داده است؛ و به تعبیری این جشنواره خود را قربانی حاشیه‌هایی کرده است که از سوی سیاستمداران غربی و از بیرون بر آن تحمیل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول