اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

داستان بی‌پایان جولان سگ‌های ولگرد در خراسان جنوبی/ معضلی که نیاز جدی به پیگیری دارد

سگ‌های ولگرد در خراسان‌جنوبی مانند تمام استان‌های کشور در حال افزایش هستند و خطرات جانی و مالی برای مردم ایجاد می‌کنند.

داستان بی‌پایان جولان سگ‌های ولگرد در خراسان جنوبی/ معضلی که نیاز جدی به پیگیری دارد

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ براساس آمار و گزارشات منتشر شده در تمام شهرها و استان‌های کشور جمعیت سگ‌های ولگرد رو به فزونی بوده و خراسان‌جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست.

حضور سگ‌های ولگرد علاوه بر حاشیه‌ شهرها در داخل کوچه‌ها و خیابان‌ها نیز دیده و هیچ ترسی از انسان‌ها در وجود آنها دیده نمی‌شود.

این حیوانات به‌طور گروهی زندگی می‌کنند و در شهرها و روستاها به مردم و احشام آنها حمله می‌کنند.

گروهی از افراد به‌شکل غیراصولی به این حیوانات غذا می‌دهند و به عناوینی آنها را وابسته کرده و اجازه خروج آنها را از محیط‌های مسکونی نمی‌دهند همچنین زمینه گسترش آنها را فراهم می‌کنند.

در خراسان‌جنوبی و در حاشیه شهر بیرجند و در روستایی به نام امیرآباد در دی‌ماه سال جاری کودکی ۴.۵ ساله در اثر حمله سگ‌های ولگرد جان خود را از دست می‌دهد و خانوده‌ای داغدار می‌شوند.
 


حاشیه شهر بیرجند مملو از گله‌های سگ

در حاشیه شهر بیرجند وقتی قدم می‌زنی گله‌های سگی را مشاهده می‌کنی که افراد بزرگسال نیز توانایی مقابله با آنها را ندارند چه برسد به کودکان که به راحتی طعمه آنها می‌شوند.

علاوه بر همه اینها از خطراتی که برای سلامتی انسان‌ها دارند نمی‌توان چشم پوشید چراکه سبب انتقال بیماری‌هایی مانند هاری درصورت گازگرفتگی به انسان می‌شوند که این خود می‌تواند مرگ را در پی داشته باشد.
 


ترس و وحشت با وجود سگ‌های ولگرد

بیدختی یکی از شهروندان روستای امیرآباد بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: متأسفانه وجود بسیار زیاد سگ‌های ولگرد در این روستا ترس و وحشت زیادی را برای خانواده‌ها به ویژه خانواده‌هایی که فرزند دارند به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: هر روز موقع خروج فرزندانمان از منزل دلهره فراوانی داریم تا زمانی که وارد خانه شوند که شاید اتفاقی همچون مرگ کودکی که در چند ماه گذشته در این منطقه رخ داده بیافتد.

بیدختی از مسؤولان خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و افزود: نمی‌شود مردم کار و زندگی خود را به خاطر این مسئله تعطیل کنند بنابراین باید به این موضوع توجه جدی شود.

در این راستا «محمد یوسف‌مقدم» کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های مرکز بهداشت بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: میزان حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها در خراسان‌جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۲ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به خطراتی که گازگرفتگی سگ‌ها برای انسان دارد، تصریح کرد: مهمترین خطرات ایجاد شده انتقال بیماری کشنده هاری، ایجاد جراحت، نقص عضو و مشکلات روحی و روانی به ویژه در کودکان است. 
 


تحمیل هزینه‌های بالای واکسیناسیون هاری در استان

کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های مرکز بهداشت بیرجند ادامه داد: بیشترین گزش سگ‌ها در استان در سنین دانش‌آموزی رخ داده است.

یوسف‌مقدم با بیان اینکه بعد از گزش اگرچه جراحت‌ها جزئی و کوچک باشند باید آنها را با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو داد، متذکر شد: بعد از آن به سرعت باید به مرکز بهداشت که به‌طور کشیک ۲۴ ساعته حضور دارد یا بیمارستان‌ها برای تزریق واکسن هاری که به‌طور رایگان تزریق می‌شود، مراجعه شود.

وی هزینه واکسیناسیون را بسیار بالا و هنگفت عنوان کرد و ادامه داد: سالانه میلیاردها تومان صرف خرید واکسن و سرم ضدهاری، هزینه‌های پرسنلی و تجهیزات می‌شود.

کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های مرکز بهداشت بیرجند افزود: تمام این هزینه‌ها توسط وزارت بهداشت تأمین و از مجروح هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

یوسف‌مقدم در ادامه برای پیشگیری از خطرات سگ‌های ولگرد متذکر شد: سگ‌های بلاصاحب باید جمع‌آوری شده و در کمپ حیوانات بلاصاحب شهرداری نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه مردم نباید به‌طور غیراصولی به سگ‌های ولگرد غذا بدهند، یادآور شد: آنها می‌توانند این موادغذایی را به کمپ‌های نگهداری حیوانات بلاصاحب شهرداری تحویل دهند.
 


پرهیز از غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب

کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های مرکز بهداشت بیرجند با بیان اینکه سگ‌های نگهبان نیز باید در اماکن موردنظر نگهداری شوند، اضافه کرد: قلاده‌گذاری و واکسیناسیون سگ‌های گله نیز باید انجام شود.

یوسف‌مقدم خاطرنشان کرد: گربه و سگ را تا حد امکان نباید در منازل نگهداری کرد  همچنین کودکان را به ویژه در حاشیه شهرها نباید در کوچه‌ها رها تا شاهد سوانح نباشیم.

بهمن مودی معاون امور محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار کرد: حیوانات بدون صاحب وقتی تیمار می‌شوند و غذای خوب می‌خورند به سرعت زادوولد کرده و جمعیت آنها زیاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این حیوانات به شهرها سرازیر می‌شوند، تصریح کرد: قسمتی از آنها نیز به حیات وحش سرازیر شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

معاون امور محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: سگ‌هایی که ناتوان هستند برای تأمین غذای خود به شهرها هجوم می‌آورند و سگ‌های توانمند وارد حیات وحش می‌شوند.

مودی با بیان اینکه رقابت غذایی بین حیات وحش و سگ‌های بلاصاحب ایجاد می‌شود، گفت: در این شرایط گرگ‌ها بدون طعمه شده و به دامداری‌ها نزدیک و به مردم خسارت وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه سگ‌های بدون صاحب با گرگ‌های آمیزش می‌کنند و سگ‌گرگ تولید می‌شود، اضافه کرد: از آمیزش سگ با شغال نیز سگ‌شغال تولید که این حیوانات سبب مخاطرات زیست محیطی هستند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول