اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

قتل 54 غیرنظامی افغانستانی توسط نیروهای ویژه انگلیس

بی‌بی‌سی گزارش داد نیروهای ویژه ارتش انگلیس 54 غیرنظامی شامل زندانیان و افراد غیرمسلح را در جنگ افغانستان به قتل رساندند.

قتل 54 غیرنظامی افغانستانی توسط نیروهای ویژه انگلیس

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، بخش بی‌بی‌سی انگلیسی گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر کرد.

براساس تحقیقات این شبکه انگلیسی، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس «SAS» در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.

بی‌بی‌سی گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش انگلیس در سال 2010  طی عملیات شبانه اقدام به قتل 54 زندانی و غیرنظامیان بازداشت شده به صورت غیرقانونی کردند. 

این رسانه انگلیسی از مکان این عملیات گزارشی نداده، اما ارتش انگلیس در دوران جنگ ناتو  در هلمند در جنوب افغانستان مستقر بوده و عملیات خود را در این ولایت انجام می‌داد.

بی بی‌سی در گزارش خود شواهدی از زبان سربازان سابق نیروهای ویژه  ارائه کرده و گفته است که این نظامیان به قتل افراد غیرنظامی در طول عملیات شبانه اعتراف کردند.

 

 

براساس گفته‌های این نظامیان سابق ارتش، نیروهای ویژه انگلیس تنها به بهانه وجود یک اسلحه کلاشیکف در صحنه عملیات، به سمت غیرنظامیان تیراندازی کرده و برای کشتن این زندانیان و افراد غیرمسلح با یکدیگر رقابت می‌کردند.

بی‌بی‌سی در ادامه گزارش خود از اطلاع افسران ارشد ارتش از این جنایت جنگی خبرداده و نوشت: سر مارک کارلتون اسمیت، رئیس سابق نیروهای ویژه‌ انگلیس در مورد ادعاهای قتل‌های غیرقانونی مطلع بوده، اما مدارک را به پلیس نظامی سلطنتی بریتانیا منتقل نکرده است.

این رسانه گفته است که  ایمیل‌های داخلی ارتش نیز نشان می‌دهند که افسران در بالاترین سطوح نیروهای ویژه از وجود نگرانی در مورد قتل‌های غیرقانونی احتمالی آگاه بودند، اما علی‌رغم الزام قانونی، به پلیس نظامی گزارش نداده‌اند.

وزارت دفاع انگلیس نیز در واکنش به این خبر گفته است که گزارش بی‌بی‌سی براساس شواهدی تنظیم شده است که قبلا از سوی ارتش به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. 

وزارت دفاع گفته است که این آمادگی را دارد که این شواهد را بررسی کند.

جنایت‌ جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان بررسی می‌شود

این در حالی است که پیش از این نیز گزارشاتی مبنی بر ارتکاب به جنایت جنگی از جمله  قتل زندانیان، کشاورزان، آتش زدن خانه ها، تیراندازی بر غیرنظامیان و تخریب زیرساخت ها در افغانستان از سوی نظامیان استرالیا اعلام شده بود.

اخیرا وزیر دفاع جدید استرالیا گفته است که جنایت جنگی نظامیان این کشور در افغانستان را بررسی خواهد کرد. 

 

 

«ریچارد مایلز» وزیر دفاع جدید استرالیا گفت است که برای بررسی جنایت جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان نیاز به زمان است.

به نوشته اسکای نیوز، این گفته‌ها در حالی مطرح است که پلیس فدرال استرالیا در حال تحقیق در زمینه جنایات جنگی نیروهای ویژه این کشور در ماموریت افغانستان می‌باشد (بیشتر بخوانید). 

مایلز در این باره افزود: «تاریخ ما را در این زمینه قضاوت خواهد کرد. تحقیقات در زمینه جنایت جنگی نظامی در افغانستان را بررسی و گزارش آن را به پارلمان ارسال خواهیم کرد.»

انتهای پیام/ ر/ ت 64

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول