اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: همکاری ایران و روسیه در حوزه فناوری‌های نوین به قبل از جنگ اوکراین برمی‌گردد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای سالیوان مبنی بر فروش فناوری‌‌های نوین ایرانی به روسیه گفت: همکاری ایران و روسیه در حوزه فناوری‌های نوین به قبل از جنگ اوکراین برمی‌گردد.

کنعانی: همکاری ایران و روسیه در حوزه فناوری‌های نوین به قبل از جنگ اوکراین برمی‌گردد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۱ تیر ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است. 

گفتنی است جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز دوشنبه در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد:«اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه،  چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد».

* موضع روشن ایران در قبال جنگ اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها به صورت رسمی اعلام شده است. 

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که آمریکا و اروپایی‌ها سال‌ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح‌های کشنده متنوع خود تبدیل کرده‌اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممکن نبود.

براساس این گزارش، جیک سالیوان در این باره عنوان کرد: مشخص نیست آیا ایران پیش از این پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر و افزود: آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیروهای روس در ماه جاری برای استفاده از این پهپادها است.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران همواره با جنگ در هر نقطه‌ای از جهان از جمله در اوکراین، یمن، سوریه، افغانستان و دیگر نقاط مخالفت کرده است. در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چندی پیش در گفت‌وگویی با یک روزنامه چاپ کرواسی اظهار داشت: ما ریشه این جنگ را در گسترش ناتو و تحریکات آن علیه روسیه می‌دانیم. اما در عین حال جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و معتقد هستیم که از مسیر گفت‌وگو و مذاکره سیاسی بایستی بحران اوکراین مورد حل و فصل قرار بگیرد. من در ماه‌های گذشته حداقل سه بار با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو داشتم. در دو مرحله وزیر خارجه اوکراین از من درخواست کرد که با توجه با روابط خوبی که بین ایران و روسیه وجود دارد، از مقامات مسکو بخواهم که هم آتش بس برقرار بشود و هم گفت‌وگوهای سیاسی شکل بگیرد. در مرحله اولی که موضوع را مطرح کردم، آقای لاوروف از گفت‌وگوی سیاسی استقبال کرد. در مرحله دوم هم گفت من از گفت‌وگو استقبال می‌کنم. اما هریک از طرفین همدیگر را متهم می‌کنند به این که در میز مذاکره اقدامات و توافقات جدی صورت نمی‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما همچنان به تلاش‌های خودمان برای توقف جنگ و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکره ادامه می‌دهیم. مشاهده آوارگان اوکراینی، جنگ و کشته‌ها در این کشور صحنه‌های ناراحت کننده‌ای است؛ ما به همان شکل که آوارگی مردم افغانستان و دیگر کشورها را محکوم می‌کنیم، آواره کردن مردم اوکراین را نیز محکوم می‌کنیم. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم؛ نه در اوکراین و افغانستان و نه در یمن و نه درهیچ جای دیگری. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/ ت 49

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول