اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاهش رتبه تورمی زنجان به رتبه 10/ استاندار هیچ ارتباطی با سایان کارت ندارد

معاون اقتصادی استاندار زنجان درباره زمان پایان تورم نیز گفت: تورم ماهانه استان 14.9 درصد است که رتبه 10 را به خود اختصاص داده‌ایم.

کاهش رتبه تورمی زنجان به  رتبه 10/ استاندار هیچ ارتباطی با سایان کارت ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست مطالبه‌گری با موضوع اقتصاد و معیشت مردم با حضور «خلیل قاسملو» معاون اقتصادی استاندار زنجان و تعدادی از اصحاب امروز در کارخانه کبریت زنجان برگزار شد.

این برنامه با هماهنگی سازمان بسیج رسانه استان زنجان و در راستای شفاف‌سازی اقدامات اقتصادی دولت برگزار شد که در قالب آن معاون استاندار به شبهات و سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در ابتدای این نشست مطالبه‌گری گزارشی از شاخص‌های استان در حوزه اقتصاد، اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی ارائه کرد و گفت: متغیر‌های اصلی که رصد اقتصادی بر مبنای آن‌ها انجام می‌گیرد شامل رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، محیط کسب‌ و کار، واردات و صادرات، سرمایه‌گذاری و طرح‌هایی همانند مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

 خلیل قاسملو ضمن اشاره به اینکه تمام این متغیر‌ها خود را در چند متغیر اصلی نشان می‌دهد که شامل اشتغال، رشد اقتصادی و تورم است، اضافه کرد: در کنار این شاخص‌ها، شاخص توزیع درآمد نیز مطرح است، با این حال متغیر شاخص توزیع درآمد از سال ۹۹ به بعد منتشر نشده است و همان آمار قبلی است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، گفت: اگر نفت را مد نظر قرار ندهیم رشد اقتصادی کشور ۳.۵ درصد بوده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه اقتصاد استان زنجان در بین استان‌های کشور از لحاظ حجم بر حسب قیمت‌های ثابت ۲۳ و بر حسب قیمت‌های جاری ۲۴ است، اضافه کرد: با این حال تورم استان‌ها نسبت به همدیگر متفاوت است و اگر بخواهیم شاخص رفاه را بسنجیم؛ استان در جایگاه ۱۶ کشور قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تورم ماهانه استان 14.9 درصد است که رتبه 10 را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

معاون استاندار زنجان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تورم در استان و کشور گفت: با توجه به رشد مصرف که اتفاق افتاده و با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی برای اینکه سبد سال گذشته تامین شود مبلغی نزدیک به ۲۶ میلیارد دلار لازم بود که این سبد تامین شود. با توجه به اینکه این رقم وجود نداشت به اجبار مجلس تصمیم گرفت 9 میلیارد دلار به ریال  تصویب کند و به این سبد اختصاص دهد.

قاسملو در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان تورم نیز گفت: هر موقع کسری بودجه کشور به صفر برسد تورم هم صفر می‌شود، اما در هیچ کجای دنیا این چنین نیست. با این حال در یک مثال اگر۳۰ درصد کسری بودجه به زیر ۱۰ درصد برسد، مطمئنا تورم هم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت برای کنترل بازار از صادرات نفت استفاده کرده است، گفت: فروش نفت کارکرد دوگانه دارد، یعنی خزانه و وزارت نفت، نفت را فروخته و ۱۴.۵ درصد سهم خود را برمی‌دارد و صندوق توسعه ملی نیز تا۳۰ درصد سهم خود را بر می‌دارند و بقیه به خزانه واریز می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن خزانه دلار‌های حاصل از صادرات نفت را به بانک مرکزی می‌فروشد و به جای آن ریال می‌گیرد، یعنی دولت با ریال‌هایی که به دستش آمده بودجه را تراز می‌کند و بانک مرکزی با دلار و ارزهای دیگر که به دستش آمده به نوعی ارز مورد نیاز برای مبادلات را تامین می‌کند که در حال حاضر آن کارکرد 40 درصدی تضعیف شده است به همین خاطر باید بودجه را آنقدر فشرده کنیم که بتوانیم به ۶۰ درصد برسیم.

قاسملو با اشاره به اینکه فقط 7 درصد از مالیات کل کشور سهم اصناف است، گفت: عمده منابع مالیاتی مربوط به تولید شرکت‌ها است و تولیدات آنها هم وابسته به واردات  ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه است.

معاون استاندار زنجان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت واگذاری بحث تأمین آرد به شرکت خلیج فارس هم گفت: بعد از دو سه جلسه بحث و بررسی مشخصات شرکت‌هایی که می‌توانستند همکاری کنند احصا کردیم از تمامی سازمان‌های نظارتی نیز نظر خواستیم، شرایط لازم برای حمل آرد را احصا کردیم، فراخوان گذاشتیم تنها، شرکت کننده در فراخوان شرکت خلیج فارس بود.

وی در ارتباط با شرکت عامل طرح جدید نان و ارتباط این شرکت با استاندار زنجان هم گفت: این شرکت 82 هزار نانوایی را ساپورت می‌کند و عامل اجرای آن (سایان کارت) مربوط به بانک سپه است.

معاون استاندار زنجان با اشاره به اینکه این شرکت هیچ ربطی به استاندار و حتی خود استان ندارد، افزود: کاش یک درصد از این شرکت برای استان زنجان بود.

قاسملو در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در انتصاب مدیر گردشگری نیز گفت: معرفی انجام شده و در مراحل نهایی کار برای معارفه است.

وی در خصوص آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی گفت: فراخوان انجام این کار داده شده است تا سرمایه گذاران پای کار آمده و در این زمینه مشارکت کنند و ۸۴۵ هکتار زمین در ۱۷ کیلومتری شهر زنجان به سمت جاده سارمساقلو برای این امر پیش بینی شده است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول