اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

هشتگ حجاب بی حجاب چگونه رشد کرد؟

ضدانقلاب در روزهای گذشته تلاش کرد با راه انداختن هشتگ حجاب بی حجاب فضای مجازی را متاثر کند. اوج تمرکز و هدف گذاری دشمن برای 21 تیرماه بود یعنی روزی که به نام روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده بود. تحلیل توییت‌ها و مطالب تولید شده برای این هشتگ روند کم رمق رشد این هشتگ را نشان می‌دهد.

هشتگ حجاب بی حجاب چگونه رشد کرد؟

فارس پلاس؛ روایت روز: ضدانقلاب در روزهای اخیر برای ترویج بی‌بندوباری و بدحجابی در ایران هشتگ حجاب بی‌حجاب را مطرح کرد. کمپینی که به ادعای خودشان بنا بود یک جریان وسیع اجتماعی را برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی در تبلیغ حجاب اسلامی به راه بیاندازد. اوج این برنامه ریزی برای امروز یعنی ۲۱ تیرماه بود. 

#حجاب_بی_حجاب چگونه ترند شد؟

نگاهی به تحلیل کلان داده‌های فضای مجازی به ما نشان می‌دهد که این فضاسازی به چه نحوی شکل گرفته است. تا لحظه نگارش این گزارش هشتگ حجاب_بی_حجاب ترند هشتم توییتر فارسی است و حتی نتوانسته خود را به ۳ ترند اول توییتر فارسی برساند. 

آمار توییت‌های منتشر شده با این هشتگ نیز به حدود ۶۸۰۰ توییت رسیده است.

آخرین آمار مربوط به تعداد اکانت‌های فعال فارسی زبان در توییتر نیز حاکی از فعالیت حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار اکانت است. 

این آمارها به این معنی است که تنها یک هزارم کاربران توییتر در این کمپین مشارکت کرده‌اند. نسبت مشارکت‌ کننده‌گان در این کمپین به کل جمعیت ایران هم می‌شود حدود ۰.۰۰۰۰۸%.

کدام اکانت‌ها در این کمپین مشارکت موثر داشته‌اند؟

نکته جالب دیگر در این ماجرا، فعالیت اکانت‌های بدون هویت است. اکانت‌هایی که تحلیل محتوای برخی از آنها رگه‌های سلطنت‌طلبی، منافقین و اعمال نفوذ دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

لیست اکانت‌های موثر در این هشتگ را بر اساس خروجی یکی از شرکت‌های تحلیل کلان داده فضای مجازی ملاحظه کنید:

 

 

اغلب این اکانت‌ها بدون هویت واقعی در حال فعالیت هستند و تنها اکانت مسیح علینژاد است که با هویت رسمی در حال تولید محتوا برای هشتگ حجاب بی حجاب است. طبق گزارش رسمی منتشر شده توسط دولت آمریکا نیز علینژاد تا کنون برای فعالیت‌های ضد ایرانی خود از دولت آمریکا رقمی معادل ۶۲۸ هزار دلار دریافت کرده است.

 

 

بررسی محتوای منتشر شده توسط برخی اکانت‌ها از جمله اکانت «چراغ آسمان» نشان می‌دهد گرایشات سلطنت‌طلبی در گردانندگان پشت پرده این اکانت‌ها بنا نیست پنهانی باشد و به طور صریح نسبت به ابراز آنها تمایل نشان می‌دهند.

مسئله دیگر درباره این اکانت زمان جوین شدن این اکانت به توییتر است. در بخش بیوگرافی این اکانت زمان آغاز فعالیت این اکانت ماه جون ۲۰۲۲ ( آمار دقیق‌تر طبق رصد کلان داده ۸ تیرماه ۱۴۰۱) ثبت شده است. یعنی یک ماه قبل این اکانت در توییتر وجود نداشت. احتمالا هدف از ساخته شدن این اکانت عملیات کردن برای هشتگ سازی حجاب بی‌حجاب بوده است.

 

#ایران_عفیف رقیب #حجاب_بی_حجاب 

هشتگ ایران عفیف نیز در برابر هشتگ حجاب بی‌ حجاب طی دو روز گذشته بالا آمده و در فضای توییتر رشد کرده است. با وجود آنکه هیچ تبلیغ خاصی در خصوص این هشتگ انجام نشده است تا لحظه انتشار این گزارش بیش از ۷۶۰۰ توییت با این هشتگ منتشر شده است.

هرچند جریان ضدانقلاب به دنبال موج سازی رسانه‌ای حول حجاب بی حجاب بود اما نتیجه اکانت‌سازی‌های فیک و هزینه‌های هنگفت در این ماجرا عایدی جز چند کلیپ از برداشتن مخفیانه حجاب توسط چند زن که توسط رسانه‌های مختلف این جریان بازنشر شد نبود. کلیپ‌هایی که بعضا مورد تمسخر فعالان فضای مجازی هم قرار گرفت. یک نمونه از این موارد را در زیر ملاحظه کنید:

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول