اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

گلودرد؛ چالش جدید مدافعان سلامت

این روز‌ها بسیاری از مراکز درمانی کلانشهرها، شلوغ‌تر شده‌اند. برخی معتقدند همزمانی آلودگی هوا و شروع موج جدید کرونا در کشور، سبب افزایش مراجعه مردم به این مراکز شده اند. این شلوغی به ویژه در کلینیک‌های بیماری‌های تنفسی بیشتر به چشم می‌خورد.

باشگاه خبرنگاران توانا- گروه سلامت : یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران توانا، این سرفه‌ها را بی‌ارتباط با آلودگی هوا نمی‌داند و معتقد است آلودگی هوا، کرونا را تشدید می‌کند.

دکتر «پرویز بیات اسدی» درباره علت‌های مختلف ابتلا به گلودرد می‌گوید: «گلودرد می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها، ازبیماری‌های معمولی تا حاد باشد. اما آشامیدن مایعات سرد، فریاد زدن، تنفس در هوای آلوده،سیگار کشیدن، حساسیت فصلی وهمچنین آلرژی به مواد خوراکی نیز، می‌تواند از دلایل ابتلا به گرفتگی و درد گلو باشد. بنابراین ابتدا باید این مساله را در نظر داشت که هر گلودرد یا گرفتگی صدا و سرفه، نشانه ابتلا به یک بیماری نیست.»

 

 

چگونه نوع گلودرد خود را تشخیص بدهیم؟
 این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره راه‌های شناخت نوع گلودرد، به باشگاه خبرنگاران «توانا» می‌گوید: «گلودرد و سرفه خشک، یکی از شایع‌ترین و معروف‌ترین علامت‌های ابتلا به بیماری کرونا است. اما هرگلودردی هم، نشانه ابتلا به کرونا نیست.»
به گفته دکتر بیات اسدی، اگر گلودرد همراه با علائم دیگر همچون تب، سرفه، عطسه و سردرد باشد، می‌تواند نشانه ابتلا به کرونای خفیف باشد و باید حتما به پزشک مراجعه شود. اما اگرفرد، فقط گلو درد داشته باشد، احتمال اینکه ناشی از کرونا باشد، بسیار کمتراست.


آلودگی هوا کرونا را تشدید می‌کند
 دکتر بیات اسدی، با اشاره به نقش آلودگی هوا در افزایش آمار مبتلایان به کرونا می‌گوید:« آلودگی هوا، کرونا را تشدید می‌کند. زیرا اولین راه ایمنی بدن در مواجه با بیماری های ویروسی که از طریق تنفس انتقال پیدا می‌کند، مخاط بینی است.»
وی ادامه می‌دهد: «زمانی که گرد وغبار و ریزگرد های ناشی از آلودگی هوا بر ریه ها، مجاری تنفسی و مخاط بینی وجود داشته باشد، مخاط بینی نمی‌تواند آلودگی های ویروسی را جذب کند و مانع از ورود آن به داخل بدن شود. بنابراین ویروس به راحتی می‌تواند وارد بدن وتکثیر شود.»
دکتر بیات درباره تشخیص گلودرد ناشی از ریز گرد ها و کووید 19 هم این‌طورتوضیح می‌دهد: «اگر گلودرد به‌دلیل آلودگی هوا باشد، بعد از گذشت 48 ساعت از بین می‌رود. اما اگراین التهاب تا 3روز باقی بماند، نشانه ابتلا به کرونا است. در این صورت افراد باید حتما به پزشک مراجعه کنند و سی تی اسکن بدهند.»

 

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرید
بیات با اشاره به ویژگی‌های سویه جدید کرونا می‌گوید: « این سویه، مانند جهش دلتا و اومیکرون خطرناک نیست. سبک تراست و عوارض کمتری هم دارد. اما گروه‌های حساس، همچون کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا کهنسال هستند، باید بیش از عموم مردم از خود مراقبت کنند.»
این متخصص بیماری‌های عفونی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی را از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا می‌داند و تاکید می‌کند: «درمکان‌های عمومی همچون سینماها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکزخرید و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی، حتما باید از ماسک استفاده شود. البته فقط نباید به زدن ماسک بسنده کرد. بلکه شستشوی مرتب دست و صورت و قرقره نمک به صورت روزانه نیز بسیارمهم و تاثیرگذار است.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول