اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

اولین جشنواره سرود فجر به پیام رهبر انقلاب مزین شد/تاکید رهبری بر زبده‌گزینی شعر، صدا و آهنگ در سرودها

مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر امروز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه با قرائت پیام رهبر انقلاب و اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

اولین جشنواره سرود فجر به پیام رهبر انقلاب مزین شد/تاکید رهبری بر زبده‌گزینی شعر، صدا و آهنگ در سرودها

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر امروز چهارشنبه بیست و دوم تیر ماه با قرائت پیام تاریخی رهبر انقلاب و اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و پس از خوش‌آمد گویی مجری برنامه به حاضرین در سالن محل برگزاری و بینندگانی که به صورت زنده مراسم را از شبکه سوم سیما تماشا می‌کردند، مصطفی زیبایی‌نژاد رییس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، به ارائه گزارشی از فرآیند برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در دهه اول انقلاب به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف تبدیل شد تا اینکه در اوایل دهه نود مجددا جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی احساس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند. آنچه انجام گرفته حضور در یک تشکل قرارگاهی است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی نهادهای دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

دبیر جشنواره سرود فجر افزود: جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. توانستیم در این جشنواره ۳۱ دبیرخانه استانی تشکیل دهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان سازی بود که در جشنواره سرود فجر صورت گرفت. چندین گروه از کشورهای سوریه، فلسطین، لبنان، افغانستان و یمن در این رویداد شرکت کردند.

وی توضیح داد: ما تولیداتی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که جریان بسیار موثری بود. در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ استعدادیابی را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت. 

پس از ارائه گزارش توسط مصطفی زیبایی‌نژاد رییس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان ضمن خیر مقدم به حضار و قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران این رویداد هنری، پیام رهبر معظم انقلاب به جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر را قرائت کرد و گفت: اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری برای این رویداد پیامی صادر فرمودند و من این افتخار را دارم که به نمایندگی از دست‌اندرکاران جشنواره سرود فجر پیام ایشان را برای شما عزیزان قرائت کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، بر زبده‌گزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی تأکید کردند. متن پیام رهبر عظیم‌الشان انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گران‌بها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. ترکیبِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.

اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ی اجزاء سه‌گانه‌ی یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار، و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی توصیه میکنم.

والسلام علیکم و رحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۱ تیر ۱۴۰۱

رییس سازمان بسیج مستضعفان پس از قرائت پیام رهبر انقلاب گفت: این امید وجود دارد که رویداد جشنواره سرود فجر از امسال تا سال‌های بعد استمرار پیدا کند و همان طور که در پیام رهبر معظم انقلاب بر دقت گزینش سرودهای ارزشی و اسلامی تاکید شده، بدون تردید ملت ایران هم به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه می‌کنند و شما می‌دانید مهم‌ترین مولفه عظمت و قدرت یک ملت بُعد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه ما در اعصار مختلف انقلاب یک ملت فرهنگی بودیم و خوشبختانه در دوره‌های اخیر شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی هستیم.

سلیمانی افزود: گرچه بسیاری تلاش کردند تا فرهنگ و هنر ایرانی را خاموش کنند اما ملت ایران با تلاش به سمت قله اعتلای فرهنگی حرکت کرد و اگر در رژیم طاغوت فرهنگ و هنر ایرانی مورد حمله بیگانه قرار گرفت اما در دوره انقلاب اسلامی، ملت ایران در اعتلای فرهنگ هنر ایرانی اسلامی کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد. از زمان ورود امام راحل به میهن عزیزمان در دوران انقلاب تا دوران دفاع مقدس، سرود نقش بسیار چشمگیری در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی داشت. گرچه ظرفیت‌های موجود بیش از آن چیزی است که تا کنون توانسته‌ایم آن را به منصه ظهور برسانیم، امیدوارم با مشارکت همه جوانان علاقه‌مند به سرود این جریان استمرار پیدا کند.

در بخش بعدی برنامه از حمید شاهنگیان، آهنگسازان تعدادی از ماندگارترین سرودهای انقلاب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از دیگر مسولان فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

شاهنگیان نیز با یادی از مرحوم حسین صبحدل و  مرحوم حمید سبزواری گفت: همه ما مدیون خیلی‌ها هستیم اما این دو عزیز از موثرترین هنرمندانی بودند که در کنارشان بسیار آموختم. ما باید قدر این عزیزان و بخصوص مرحوم سبزواری را که در زمانی که در قید حیات بودند آنچنان که باید، قدرشان دانسته نشد، را بدانیم و همواره از آن‌ها به بزرگی یاد کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بخش بعدی آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بود. وی نیز با ابراز خوشحالی از پیام رهبر انقلاب به جشنواره سرود فجر و تشکر ویژه از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: به اعتقاد من کار بسیار بزرگی در این رویداد صورت گرفته که باید در ابعاد مختلفی روی آن تمرکز کرد. موضوع سرود محصول نهضت اسلامی مردم ایران است و از هنرهایی است که می‌توان از آن به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی(ره) یاد کرد. انقلاب اسلامی با این شیوه هنری بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده و اولین سرود جمعی که مورد تشویق قرار گرفت همان سرود «خمینی‌ ای امام» بود که در استقبال از امام راحل در فرودگاه مهرآباد اجرا شد.

وزیر فرهنگ افزود: در تمامی موقعیت‌هایی که بر علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب همین سرود بود. البته در آن زمان محدودیت‌هایی برای استفاده از سایر رشته‌های هنری وجود داشت، اما نهضت انقلاب اسلامی توانست پیوند بسیار مستحکمی میان سه هنر موسیقی، شعر و آهنگ برقرار کند. شرایطی که آرمان‌های انقلاب اسلامی را ماندگار کرد و ما مشاهده کردیم که در پیام بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی این نکات به درست‌ترین و با شکوه‌ترین شکل ممکن عنوان شد. سرود هنری است که تحسین امام خمینی(ره) را در پی داشت و ما دیدیم که سرود «شهید مطهری» چه‌طور جایگاه خود را در کشورمان پیدا کرد.

وی توضیح داد: ما دیدیم که در بسیاری از اعزام‌های رزمندگان به جبهه همین سرودها پخش می‌شد. شاید اجرای فرزندان شهید گروه سرود آباده در محضر امام خمینی می‌تواند به عنوان سرودی تاریخ‌ساز معرفی شود. البته در دهه هشتاد شاهد فروکش کردن این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم اما در دهه نود با عنایت ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است. ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد. همین سرود زیبای «سلام فرمانده» که تبدیل به سرود سال شد و استعانت از امام زمان(عج) منجر به شکستن مرزهای جغرافیایی ایران عزیز شد فضایی را به وجود آورد که در بسیاری از کشورها چنین درخشان شد.

وی افزود: گروه سرودی که متعلق به شهری کوچک با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و عنصر امامت، دل‌ها را شیفته کرد و می‌بینیم که بزرگ و کوچک این سرود وحدت بخش را زمزمه می‌کنند. در حال حاضر دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و انشالله با همکاری سازمان بسیج مستضعفین، از هنرمندان و گروه‌های فعال این حوزه  حمایت جدی صورت خواهد گرفت. هم‌نشینی دستگاه‌های فرهنگی هنری درباره سرود، می‌تواند بهترین دستاورد برای ما در این عرصه باشد.

در بخش بعدی این مراسم گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران به عنوان گروه سرود برگزیده اعلام شد و جایزه این گروه با حضور فاطمه سلیمانی دختر شهید سردار سلیمانی و رئیس سازمان بسیج مستضعفان اهدا شد.

فرزند شهید سلیمانی پس از اهداء جایزه این بخش گفت: از همه عزیزانی که محبت کردند با شعر و ادبیات و موسیقی نام و یاد شهید سلیمانی و همه شهدا را زنده نگه داشته‌اند تشکر می‌کنم. ادبیات، شعر و موسیقی عناصری هستند که در تاریخ هر کشوری می‌مانند. از عزیزانی که حتی یک بیت شعر برای وطنمان می‌گویند تشکر می‌کنم. بزرگترین آرزوی پدرم وحدت بین اقشار و اقوام بود که کنار هم بایستند و ملت ایران باشند. 

وی افزود: خیلی‌ها بُعد نظامی حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بعد انسانی او را می‌دیدیم و هر زمان که وقت خالی پیدا می‌کردند همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی برایمان شعر می‌خواندند. پدرم همه کتاب‌های شعرشان با ماژیک زیر بسیاری از اشعار خط کشیده شده بود و این از طبع لطیف او بود. پدرم بسیار دل نازک و دلسوز بود.

فرزند شهید سلیمانی ادامه داد: اگر هنرمندی حتی برای یک ساعت برنامه‌ای بسازد که مردم را دور هم جمع کند، تا دل آن‌ها را شاد کند، باید از او تقدیر کرد زیرا باعث می‌شود مردم اندکی شادتر شوند و کمتر سختی‌ها را ببینند. البته در عین حال ما نباید فراموش کنیم که اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، چه تصور سختی می‌توانستیم داشته باشیم. حتی تصورش هم سخت است. کدام یک از ما تحمل دیدن تصاویر جنایت‌های داعش را داریم. اگر آمریکایی‌ها از کودک کشی‌هایشان یک قهرمان سینمایی می‌سازند و آن سرباز کودک‌کش تبدیل به قهرمان می‌شود ولی ما می‌ترسیم از اینکه برای قهرمانان و اسطوره‌هایمان کار فرهنگی انجام دهیم، من از همه بزرگترهای فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و برای اینکه هنرمندان قهرمانان خود را ارزش بدارند، قهرمانانه پدری کنند و آن‌ها را ارج بنهند.

بخش بعدی برنامه به تقدیر از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» تعلق داشت و هدایا و لوح یادبودی به نماینده گروه اهدا شد.

در ادامه آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، نفرات برگزیده بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شد:

برگزیدگان بخش شعر «جایزه استاد حمید سبزواری»

رتبه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

رتبه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»


برگزیدگان بخش تنظیم «جایزه استاد مجتبی میرزاده»

رتبه  اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

رتبه  دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»


برگزیدگان بخش آهنگسازی «جایزه استاد احمدعلی راغب»

رتبه  اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

رتبه  دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر


برگزیده بخش «ایده»

احسان تابنده برای اثر «فصل‌ها و نسل‌ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس


برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجارحسینی - گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان


اثر برگزیده بخش بین‌الملل

قطعه «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول