اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان مرکزی برگزار شد

دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با حضور جمعی از مسئولان و نویسندگان و با تجلیل از پاییز رحیمی، شاعر و نویسنده در استان مرکزی برگزار شد.

ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان مرکزی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با حضور سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛ علیرضا شعبانی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک؛ عباس احمدی، دبیر محفل ادبی ادیب، جمعی از شاعران و نویسندگان و با تجلیل از پاییز رحیمی، شاعر و نویسنده دلیجانی در استان مرکزی برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ابتدای مراسم ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم یاد می‌کند که نشان دهنده جایگاه ارزشمند قلم در زندگی و جامعه ما دارد.

مهدیان پور افزود: بزرگان دین همگی در مدح قلم بیاناتی داشته اند و امیرالمومنین در نهج البلاغه اشاره می‌کند به اینکه علما تا زمانی که دنیا باقی است زنده اند و این زنده بودن به خاطر آثار مکتوب به جا مانده از آنهاست.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در بیان ارزش و جایگاه قلم فرموده اند: «ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند. آن قدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است مسلسل‌ها نبوده‌‌اند. ارزش قلم به غایتی است که برای او قلم زده می‌‌شود اگر این ارزش غایی نباشد و اگر آن مقصد، مقصد انسانی و الهی نباشد، نه مسلسل آلتی است که به درد بخورد و نه قلم و خطر قلم بیشتر از مسلسل است.» و این مطالب وظیفه ما را در حفظ و پاسداشت ارزش قلم و قلم به دستان خطیرتر می کند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: ویژه برنامه «از تبار قلم» در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور به عنوان یکی از شاخص‌های اقتدار فرهنگی برای دومین سال متوالی است که برگزار می‌شود.

فضای مجازی فرصت مطالعه را گرفته است

پاییز رحیمی، شاعر و نویسنده دلیجانی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری ویژه برنامه «از تبار قلم» گفت: امیدوار هستم که کتابخوانی و فرهنگ انس و الفت با کتاب روز به روز بیشتر رواج پیدا کند و اگر بنده گامی در این مسیر برداشته ام مورد رضایت خداوند و مخاطبین قرار گرفته و مفید واقع شده باشد.

رحیمی گفت: اولین کتاب تالیفی بنده «طوفان بی ملاحظه» توسط انتشارات سخن گستر چاپ شد و پس از آن مجموعه «دریا در آبکش» به همت انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد. مجموعه سه گانه «این همه گنجشک» از نشر آریا شهر و گردآوری مجموعه «شعر آیینی شاعران دلیجانی» از دیگر تالیفات من است و آخرین کتابم با عنوان «یادداشت‌های بی‌سرنوشت» به زودی چاپ خواهد شد.

وی ادامه داد: بیشتر درگیر برگزاری جلسات انجمن ها و محفل‌های ادبی هستم و از لحاظ تعداد کتب تالیفی، جزو نویسنده‌های کم کار حساب می‌شوم زیرا اعتقاد دارم با تربیت و پرورش کودکان، نسل جدید می تواند چراغ محافل ادبی را روشن نگه دارد.

این شاعر و نویسنده دلیجانی گفت: ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه اندازی محافل ادبی در تمامی استان‌ها و شهرستان ها بسیار ارزشمند است و ما در دلیجان با برگزاری جلسات حافظ خوانی، مثنوی خوانی و خوانش متون ادبی کهن پذیرای علاقه مندان در کتابخانه‌های عمومی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی فرصت مطالعه و خوانش متون فاخر را گرفته است و یکی از وظایف ما در محافل ادبی ترویج و رونق متون خوانی است که با استقبال دانش آموزان همراه بوده است.

رحیمی گفت: همگی ما نویسندگان در قبال زبان و ادبیات فارسی مسئولیت سنگینی داریم و باید این گنجینه ارزشمند را به نسل آینده منتقل کنیم. کودکان و نوجوانان بهترین امانتدار در زمینه پاسداشت ادبیات هستند و کتابخانه های عمومی نیز با اقدامات خلاقانه در این مسیر پیشرو است.

نقد و بررسی آثار پاییز رحیمی، خوانش شعر و نقالی حماسی از دیگر بخش های این مراسم بود و در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاش های پاییز رحیمی، شاعر و نویسنده دلیجانی به عنوان یکی از پیشکسوتان اهل قلم و فعال عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول