اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آخرین تحولات انتخابات انگلیس؛ خزانه‌دار جانسون همچنان در صدر

در دومین مرحله انتخابات درون حزبی انگلیس برای انتخاب نخست‌وزیر، یک نامزد راست‌گرای محافظه‌کار از گردونه رقابت خارج شد.

آخرین تحولات انتخابات انگلیس؛ خزانه‌دار جانسون همچنان در صدر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با تداوم رقابت بر سر نخست‌وزیری در انگلیس، «ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری سابق این کشور همچنان در رأی‌گیری‌های حزبی مقام اول را حفظ کرده است.

در انگلیس پس از استعفای نخست‌وزیر، اعضای حزب حاکم در پارلمان در میان خود در چند نوبت رأی‌گیری کرده و از میان چند نامزد، یکی را انتخاب می‌کنند. در این میان، نخست‌وزیر تا زمان انتخاب جانشینش، به کار خود ادامه خواهد داد.

در دور اول این رأی‌گیری که روز چهارشنبه بین ۸ نامزد انجام شده بود، سوناک به‌عنوان وزیر خزانه‌داری سابق دولت «بوریس جانسون» با ۸۸ رأی صدرنشین شد. پس از او «پنی موردانت» وزیر دفاع سابق با ۶۷ رأی و «لیز تراس» وزیر امور خارجه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در این رأی‌گیری، دو نامزد آخر لیست شامل «ناظم زهاوی» وزیر فعلی خزانه‌داری و «جرمی هانت» وزیر سابق بهداشت و امور خارجه انگلیس از دور رقابت خارج شدند.

دومین دور رأی‌گیری میان ۶ نامزد باقی‌مانده که روز پنجشنبه انجام شد، ترکیب صدرنشین‌ها حفظ شده و سوناک با ۱۰۱ رأی نفر اول، موردانت با ۸۳ رأی نفر دوم و تراس با ۶۴ رأی نفر سوم شد.

در این مرحله «سوئلا بریوِرمن» از اعضای راست‌گرای حزب محافظه‌کار از دور رقابت‌ها خارج شد و «تام تاگِنهات» میانه‌رو با جلب آرای بخشی از حامیان هانت و زهاوی توانست از حذف شدن گریخته و به‌عنوان نفر پنجم به دور بعدی راه پیدا کند.

«کمی بودِناک» نامزد زن نیجریه‌ای الأصل نیز به‌عنوان نفر چهارم به مرحله بعدی رقابت درون حزبی برای جانشینی بوریس جانسون رسید.

در ادامه معرفی مختصری از پنج نامزد باقی‌مانده در رقابت بر سر مقام نخست‌وزیری انگلیس به ترتیب تعداد آرا در آخرین انتخابات درون حزبی، ارائه شده است.

۱- ریشی سوناک

وزیر خزانه‌داری سابق دولت جانسون، جزو اولین مقامات ارشد دولت او بود که پس از لو رفتن دروغی که درباره ارتقای مقام یک متهم رسوایی اخلاقی گفته بود، استعفای خود را اعلام کرد. جانسون پس از جان به در بردن از رسوایی‌های ریز و درشت اخلاقی، بابت همین دروغی که به اعضای کابینه خود گفته بود مجبور به استعفا شد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در انگلیس، سوناک بسته‌های کمک اقتصادی گسترده‌ای را فراهم کرد و همین امر باعث شد به محبوب‌ترین وزیر دولت جانسون تبدیل شود. با این حال بحران اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های گذشته از مقبولیت کار وی کاسته بود.

 

۲- پنی موردانت

این سیاست‌مدار انگلیسی ۴۹ ساله تجربه کاری گسترده‌ای از وردست شعبده‌باز در جوانی تا تصدی وزارت دفاع و وزارت توسعه بین‌الملل انگلیس را در کارنامه دارد. او در دانشگاه «ریدینگ» به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخته و هم‌زمان به عضویت اتحادیه دانشجویان درآمد. در این دوره او تلاش زیادی برای تبرئه یکی از اساتید مواجه با اتهامات جنسی به خرج  داد. به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، «استعداد و جاه‌طلبی» او از همان موقع نشان داد در آینده فرد موفقی خواهد شد.

او همچنین سمت‌های مدیر ارتباطات لاتاری ملی، مدیر مطبوعاتی کارزار انتخاباتی «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نیروی ذخیره ناوگان سلطنتی را تجربه کرده است. وی که در حال حاضر وزیر مشاور در امور تجاری است، اولین مقام ارشد دولت جانسون بود که گزارش مربوط به رسوایی معروف «پارتی گیت» را «شرم‌آور» توصیف کرد.

 

۳- لیز تراس

وزیر امور خارجه دولت فعلی انگلیس به اتخاذ مواضع تند علیه روسیه، چین و ایران معروف است. او به‌طور علنی و برخلاف بسیاری از همتایان غربی خود اعلام کرده که روسیه باید در جنگ اوکراین شکست بخورد. او که از حامیان لغو پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان یکی از بندهای توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است اعلام کرده تنها نامزد انتخاباتی است که تجربه اتخاذ «تصمیمات سخت» را داشته است.

او که اعلام کرده یک محافظه‌کار است و مانند یک محافظه‌کار دولت را اداره خواهد کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت عدم همراهی با استعفای بیش از پنجاه مقام ارشد دولت جانسون گفته: «من فردی وفادار هستم. من به بوریس جانسون وفادار هستم».

 

۴- کمی بودناک

به نوشته روزنامه «گاردین»، گرچه بودناک جوان شانس کمی برای پیروزی در این رقابت دارد اما با راه یافتن به دور بعدی رقابت‌ها، توانسته جایگاه خود در حزب را بالا برده و احتمالاً بتواند در ردیف جلوی نیمکت‌های محافظه‌کاران در مجلس عوام انگلیس جایی پیدا کند (به مقام وزارت یا وزیر مشاوری دست پیدا کند).

 

۵- تام تاگنهات

این عضو حزب محافظه‌کار انگلیس از سال ۲۰۱۷ ریاست کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس را بر عهده دارد. او پیش از ورود به دنیای سیاست در سال ۲۰۱۵، به عنوان روزنامه‌نگار و مشاور در امور غرب آسیا فعالیت داشته است. وی همچنین سابقه عضویت در ارتش انگلیس و حضور در عملیات‌های اشغال افغانستان و عراق را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول