اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

پشت پرده ارتباط تاج‌زاده با عنصر سازمان سیا چیست؟

یک کارشناس مسائل سیاسی به بررسی پشت پرده ارتباط تاج‌زاده با یکی از عناصر سازمان سیا پرداخت و گفت:‌ معتقدم که مقامات قضایی باید مجدانه به جرائم آقای تاج‌زاده رسیدگی کنند.

پشت پرده ارتباط تاج‌زاده با عنصر سازمان سیا چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، «مصطفی تاجزاده» از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد و جریان اصلاحات بر خلاف ادعای خود مبنی بر اینکه با شیوه‌های براندازانه زاویه دارد به حمایت از تاجزاده پرداخت.

تاجزاده در اظهار نظرهای خود انتقادات تندی به قانون اساسی، جایگاه ولایت فقیه، انتخابات، سیاست‌ خارجی و رابطه با آمریکا مطرح می‌کرد و  حمایت همه‌جانبه جبهه اصلاحات ایران از وی نشان می‌دهد که این جبهه در عمل نتوانسته با رادیکالیسم مرزبندی کند.

بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران در یک موضع‌گیری که کانال رسمی این جبهه منتشر کرد، نسبت‌به بازداشت تاج‌زاده واکنش نشان داد. نبوی دیروز در اظهارات خود با ناصحیح و نابخردانه خواندن بازداشت تاج‌زاده تصریح کرد: «دستگیری برادر عزیزم، سیدمصطفی تاج‌زاده، یار سال‌های طولانی انقلاب و اصلاح‌جویی را اقدامی ناصحیح و نابخردانه در جهت تضعیف جریان منتقد مصلح و مخالف براندازی و آشوب و خشونت می‌دانم».

در همین زمینه با محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی گفت‌و‌گو کردیم که به شرح زیر است:

فارس: آقای انبارلویی به نظرتان چرا تاجزاده به اینجا رسید که از یک انقلابی دو آتشه تبدیل به اپوزیسیون شود؟

انبارلویی: باید درک درستی از پدیده تاج‌زاده داشت زیرا پیشینه سیاسی و نقش او در فتنه ۸۸ و روابط او با فردی مشکوک و عضو سازمان سیا مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

فارس: فرد مشکوک؟

انبارلویی: بله فردی به‌نام آقای تاج‌بخش در اعترافات به ارتباط خود با تاجزاده اشاره کرده بود. که یک مسئله مفصل است و این نشان می‌دهد آقای تاجزاده تحرکاتی ضد امنیت ملی انجام می‌داد که باید در این خصوص توضیح دهد.

فارس: به نظر شما ماموریت تاجزاده چیست؟

انبارلویی:‌ می‌دانید که در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ مردم از اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح طلبی روی برگرداندند چرا که این جریان وعده هایی به مردم داده بود که این وعده‌ها نه تنها عملی نشد بلکه صرفا ادعا و دروغ بود. اصلاح‌طلبان مدعی بودند که روابط با آمریکا را بهبود بخشیده، تحریم‌ها را نقض می کند و به تبع آن وضعیت اقتصادی مردم نیز بهبود می‌بخشند اما هیچ‌یک از وعده های آنان تحقق نیافت و به مردم دروغ گفتند چرا که قراردادی موسوم به برجام را منعقد کردند و همه تعهدات را یک سویه انجام دادند اما از سوی دیگر آمریکایی‌ها نه تنها هیچ‌یک از تحریم‌ها را بر نداشتند بلکه بر تحریم‌ها، تهدیدها و ترورها نیز افزود. 

* اصلاح طلبان زیر سوال و نقد تند افکار عمومی هستند

اصلاح طلبان زیر سوال و نقد تند افکار عمومی هستند به همین دلیل نامزد آنان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به پایین‌ترین حد رای دست یافت و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آب رفت بنابراین اصلاح‌طلبان در توجیه این شکست مفتضحانه، توپ را به زمین شورای نگهبان انداخته و علت ناکامی خود را رد صلاحیت نامزدهای خود عنوان کردند و تاکید داشتند که مردم با صندوق‌های رای قهر کرده و مشارکت به زیر ۵۰ درصد رسیده است که این یک دروغ فاحش بود. زیرا سرمایه اجتماعی جریان اصولگرا سر جای خود باقی مانده بود و در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز پای کار آمد اما این سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود که سوخت شد و از بین رفت و آنان این شکسته خود را به حساب نظام فاکتور کردند و طلبکار شدن که چرا مشارکت به زیر ۵۰ درصد رسیده است؟ چه کسی و چه جریانی و با چه وعده‌های ناکامی، مشارکت را به زیر ۵۰ درصد رسانده است؟

* شرایط حاکم بر کشور ماه عسل دولت‌داری اصلاح‌طلبان بوده است

وقتی آقای رئیسی دولت را به عهده گرفت، مردم با مشکلات معیشتی فوق العاده زیادی روبرو بودند و دولت سابق نیز بدهی‌های فراوانی ایجاد کرده بود.

شرایط حاکم بر کشور ماه عسل ۸ سال دولت داری اصلاح طلبان و حسن روحانی بوده است؛ اصلاح‌طلبان باید به افکار عمومی پاسخ می‌دادند که چرا علیرغم این که ادعا می‌کردند زبان آمریکا را می دانند و فهم دیپلماسی دارند گشایشی در روابط ایران و غرب ایجاد نشد؟ آنها به جای پاسخ‌گویی از عملکرد خود میدان جدیدی را خلق کردن و این میدان جدید حرف‌های بی‌ربط مصطفی تاج زاده بود. 

 

 

امروز دولت آقای رئیسی و اصولگرایان ۲۴ ساعته به فکر مردم و تامین معیشت مردم هستند در حالی که  آقای روحانی می‌گفت اگر اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را تصویب نکنیم، نمی‌توانیم نفت بفروشیم و حتی پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی را از توان دولت خارج می دانست.

چه طور امروز دولت سیزدهم هم نفت می‌فروشد، هم تحریم‌ها ها را دور می‌زند و هم یارانه پرداختی به مردم را ده برابر کرده است؟ بنابراین اصلاح‌طلبان می‌خواهند ذهن دولت و نیروهای دولت را منحرف و سپس اعلام کنند که این دولت ناکارآمد است.

* اظهارات تاجزاده نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ و ترویج علیه نظام بود

فارس: به عنوان مثال کدام اظهارات او؟

انبارلویی:‌ آقای تاجزاده در گفت‌وگویی در کلاب هاوس انتخابات‌های سال ۹۸ و ۱۴۰۰ را یک کودتای کامل و انتخاباتی رسوا دانسته و تاکید کرده بود که شورای نگهبان باید از حالت باندی و جناحی خارج شود و قوه قضاییه نیز نباید ابزار سرکوب حکومت باشد؛ تاجزاده گفته بود اگر دولت و مجلس را در اختیار گیریم ظرف یکسال روابط ایران با آمریکا را عادی می‌کنیم.

مطالبی که آقای تاجزاده مطرح کرد نشر اکاذیب تشویش اذهان عمومی و تبلیغ و ترویج علیه نظام بود. او نسبت به قانون اساسی و جایگاه ولایت فقیه اظهارنظرهایی داشت که به لحاظ قانونی در تعریف نظامات امنیتی کشور جرم محسوب می‌شود و قاعدتاً قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی در مورد آن اقدام خواهند کرد‌. آقای تاجزاده مسیری را طی کرد که این مسیر نهایتاً سبب اتحاد با اپوزیسیون و روزنامه نگاران خارج از کشور می‌شد.

فارس:‌ اینکه آنان سعی دارند به مسئله بازداشت تاجزاده به صورت گسترده پرداخته شود به چه دلیل است؟

انبارلویی: مسئله اصلی امروز کشور مسئله اقتصاد و تنظیم روابط با دنیای امروز است. اصلاح‌طلبان دنیای امروز را فقط آمریکا انگلیس و فرانسه می‌دانند و اصلاً برای کشورها و قدرت‌های بزرگ همچون چین، روسیه، آمریکای لاتین و هند ارزشی قائل نیستند. اصلاح طلبان برای اینکه تمرکز دولت را از سیاست خارجی و حل مسائل اقتصادی مردم منحرف کنند یکسری مسائل سیاسی را مطرح کردند.

* مطالب اصلاح‌طلبان و تاجزاده‌ها، انتقاد نیست بلکه انتقام از نظام است

در همین زمینه می‌خواهم به نامه دفاعیه آقای بهزاد نبوی از آقای تاجزاده اشاره کنم او در این نامه می‌نویسد: بازداشت تاجزاده اقدامی ناصحیح در جهت تضعیف جریان منتقد، مصلح و مخالف آشوب و براندازی است. نبوی چند صفت برای جریان اصلاحات نام می‌برد؛ نسخت اینکه جریان اصلاحات را  منتقد مصلح معرفی می‌کند! اصلاحات کی منتقد مصلح بوده است؟

مطالبی که اصلاح‌طلبان و تاجزاده‌ها مطرح می‌کنند انتقاد نیست بلکه انتقام از نظام است. آقای بهزاد نبوی اصلاح طلبان را جریان مخالف آشوب معرفی می‌کند اگر اصلاح طلبان جریان مخالف آشوب هستند پس فتنه‌های سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۸ را چه کسی رقم زد؟ اصلاح‌طلبان اگر مخالف براندازی هستند و چه کسانی در خیابان های تهران در فتنه ۷۸ و ۸۸ علیه مبانی نظام و امام شعار دادند و چرا با آنان همراهی کردید؟ بهزاد نبوی به خوبی می‌داند که مسیر تاجزاده با مسیر اصلاح‌طلبان واقعی متافوت بوده است به همین دلیل می‌نویسد: "علیرغم وجود برخی اختلاف نظرها که با او دارم"؛‌ مصطفی تاج‌زاده از مسیر نقد منصفانه و انتقاد، خارج و وارد دالان آشوب و براندازی شده بود و در مسیر اپوزیسیون قرار داشت.

بنابراین من معتقدم که مقامات قضایی باید مجدانه به جرایم آقای تاجزاده رسیدگی کنند و اصلاح‌طلبان نیز می‌دانند که مواضع تاجزاده نه تنها قابل دفاع نبوده بلکه منطبق بر گفتمان جریان اصلاح‌طلبی اصیل داخل نظام که معتقد به قانون اساسی و ولایت فقیه است، نیست چراکه آقای تاجزاده بارها گفته است که من قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول ندارم.

فارس: جناب انبارلویی از توضیحات شما متشکریم.

انبارلویی: موفق و موید باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول