اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن با پرواز مستقیم از فلسطین اشغالی وارد عربستان شد

رئیس‌جمهور آمریکا مستقیماً از فلسطین اشغالی به عربستان پرواز کرد و در فرودگاه جده مورد استقبال امیر مکه و سفیر آمریکا در عربستان قرار گرفت.

بایدن با پرواز مستقیم از فلسطین اشغالی وارد عربستان شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه وارد عربستان سعودی شد. هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا در راستای تابوشکنی از سازش با رژیم صهیونیستی مستقیماً از فلسطین اشغالی به سمت عربستان پرواز کرد.

بایدن قرار است در این سفر دیداری جنجالی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی داشته باشد. این دیدار از آن جهت جنجالی شده که بایدن وعده داده بود عربستان را به دلیل نقشی که بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی داشت به دولت مطرود تبدیل کند.

روابط عربستان سعودی و آمریکا بر سر چندین مسئله دیگر هم با تنش‌هایی روبرو است. عربستان سعودی چندی پیش درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت را رد کرده بود.

شبکه خبری العربیه فیلمی پخش کرد که نشان می‌داد جو بایدن در کاخ السلام مورد استقبال محمد بن‌سلمان قرار گرفته است.

ساعاتی قبل‌تر منابع خبری گزارش داده‌ عربستان سعودی آسمان خودش را به روی «همه وسایل حمل و نقل هوایی» که مقررات‌های هوایی این کشور را رعایت کنند گشوده است.

طبق گزارش رویترز، اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی اعلام کرده که ریاض این تصمیم را «برای تکمیل کردن اقدامات لازم جهت تحکیم جایگاه عربستان به عنوان قطب جهانی متصل‌کننده سه قاره و جهت تقویت ارتباطات هوایی بین‌المللی» اتخاذ کرده است.

از جمله مهم‌ترین تبعات این تصمیم ارائه مجوز به هواپیماهای رژیم صهیونیستی برای عبور از آسمان عربستان سعودی عنوان شده است.  گام عربستان ساعاتی بعد از آن برداشته شد که پایگاه آکسیوس گزارش داد رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری در تنگه تیران موافقت کرده است. این اقدام، مسیر را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هموار می‌کند.

پایگاه آکسیوس نوشته بود این توافق که چندین ماه مذاکرات مخفیانه بر سر آن انجام شده است یک دستاورد سیاست خارجی مهم برای دولت جو بایدن در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

بر اساس توافق «کمپ دیوید» (میان مصر و اسرائیل)، مصر متعهد شده که تیران و صنافیر را خلع سلاح و به درخواست تل‌آویو مبنی بر استقرار ناظران بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در این جزایر موافقت کند.

عربستان سعودی کنترل این دو جزیره را که دروازه ورود به بندرهای «العقبه» و «ایلات» هستند، در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد.اکنون رایزنی‌هایی سه‌جانبه در جریان است تا مالکیت این این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی بازگردد.

به رغم اعتراضات عمومی در مصر، پارلمان این کشور در تاریخ ژوئن ۲۰۱۷ و دادگاه عالی مصر در مارس ۲۰۱۸ توافقی را برای انتقال مالکیت و حاکمیت این دو جزیره به عربستان سعودی تصویب کردند؛ اما این توافق به دلیل معاهده ۱۹۷۹ به رضایت و تایید رژیم صهیونیستی هم نیاز داشت.

گفته می‌شود این توافق نخستین گام از آشکارسازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است. بایدن قرار است در این سفر اقداماتی در این راستا انجام دهد.

مجاب کردن عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت یکی از دیگر از اهدافی است که در دستور کار سفر بایدن قرار دارد. با این حال، ساعتی قبل‌تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که انتظار ندارد این سفر به افزایش تولید نفت از سوی عربستان منجر شود.

سالیوان گفت: «فکر نمی‌کنم در این زمینه باید منتظر یک بیانیه دوجانبه باشیم چون ما معتقدیم هرگونه اقدام اضافه برای اطمینان از وجود منابع کافی انرژی جهت حفظ سلامت اقتصاد جهانی در بستر اوپک‌پلاس گرفته خواهد شد.»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول