اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  فرهنگی

کاربران ایرانی توئیتر درباره سگ‌های ولگرد چه می‌گویند؟

در طول ماه‌های اخیر برای چندمین بار، حمله سگ‌های ولگرد به مردم خبرساز شده و به موازات این رویدادهای تلخ، توئیتر به محل گفت‌وگو در این باره تبدیل شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۵ درصد کاربران توئیتر با سامان‌دهی و کنترل سگ‌های ولگرد موافق هستند.

کاربران ایرانی توئیتر درباره سگ‌های ولگرد چه می‌گویند؟

به گزارش مرکز افکارسنجی فارس، نتایج یافته‌های این مرکز از مطالعه دیدگاه کاربران ایرانی توئیتر درباره ساماندهی سگ‌های ولگرد که از طریق تحلیل محتوای هوش مصنوعی به دست آمده است، بیانگر این است که در فاصله یک فروردین تا ۲۳ تیر ۱۴۰۱، تعداد ۴هزار توئیت و ۳۳هزار ریتوئیت انجام شده است.

این حجم از تولید محتوا توسط ۱۶هزار و ۵۰۴ کاربر صورت گرفته که ۲۰۱ هزار پسند (لایک) در بر داشته است. البته در طول این ۴ماه، مواقعی که خبر جدیدی از حمله سگ‌های ولگرد در رسانه‌ها منتشر شده توئیت‌ها به صورت تصاعدی رشد داشته است.

دسته‌بندی نظرات افراد مشارکت‌کننده در توئیتر در دو قسمت «موافقان ساماندهی سگ‌های ولگرد» و «مخالفان» آن تقسیم شده است؛ به نحوی‌که ۸۵ درصد از کاربران توئیتر با ساماندهی و کنترل سگ‌های ولگرد موافق و ۱۲ درصد با آن مخالف بوده‌اند که نشان می‌دهد موافقان ساماندهی سگ‌ها در جامعه هفت‌برابر بیشتر از مخالفان هستند و به تعبیری مخالفان این موضوع، در اقلیت هستند.

مهم‌ترین نکاتی که حامیان ساماندهی سگ‌های ولگرد به آن اشاره کرده‌اند، عبارت است از:

  • درخواست برای تسریع در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به‌علت حمله آنها به کودکان و افزایش تعدادشان در کوچه و خیابان
  • درخواست برای وضع قانون محکم برای سگ‌گردانی‌های خانگی در پارک‌ها و سطح شهر
  • اشاره به مشکلات و خطرات سگ‌های ولگرد برای محیط زیست
  • اذعان به مشکل‌آفرین بودن غذا دادن به سگ‌های ولگرد توسط مردم
  • اعتراض به ایجاد مشکلات برای عابران به‌واسطه ورود سگ‌های خانگی به پارک‌ها
  • انتقاد نسبت به افرادی که مانع جمع‌آوری سگ‌ها می‌شوند

 

 

در نقطه مقابل، مخالفین ساماندهی سگ‌های بلاصاحب (به رغم جمعیت‌ کم‌شمار به نسبت موافقان) این دیدگاه‌ها را مطرح کرده‌اند:

  • ساماندهی سگ‌های ولگرد از طریق عقیم‌سازی و ... مصداق حیوان‌آزاری است
  • در موارد متعددی به ساماندهی سگ‌های ولگرد در کنار ممنوعیت سگ‌گردانی انتقاد کرده‌ و نسبت به ممنوعیت ورود سگ به پارک‌ها اعتراض کرده‌اند
  • از غذا دادن به سگ‌های خیابانی حمایت کرده‌اند
  • مخالفت با حضور سگ‌ها در سطح شهر را ناشی از دیدگاه دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی و مردم نسبت به سگ و نجس دانستن آن برشمرده‌اند
  • در مقابل حمله سگ به مردم، مسئله گشت ارشاد را مطرح کرده‌اند (این مطلب، نمایانگر سایر مواضع مخالفین این امر است)
  • اشاره به منافع سگ‌های زنده‌یاب یا سگ‌های نگهبان برای انسانها؛ یا بیان عباراتی نظیر «زبون بسته» یا «طفل معصوم» سعی کرده‌اند به نحوی علاقه خود به سگ‌ها را نشان دهند
  • نسبت به کشتن یا معدوم کردن سگ‌ها به عنوان یک موجود زنده ابراز ناراحتی و خشم کرده‌اند

 

 

در خصوص هیجان غالب بر اظهار نظرهای موافقان و مخالفان، نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد هیجان غالب «خشم» بوده است با این توضیح که مخالفین ساماندهی سگ‌های ولگرد (که تعدادشان بسیار کمتر بوده است) به‌طور متوسط خشمگین‌تر از گروه موافقان ساماندهی بوده‌اند.

در مجموع این گزارش به نظر می‌آید گرچه مخالفان مبارزه با سگ‌های ولگرد کم‌شمارند، اما عملا انعکاس هراس‌آور و رسانه‌ای نظرات آنان منجر به جنسی از بی‌تصمیمی در مسئولان می‌شود. اعضای این گروه توانسته‌اند با ابراز دیدگاه‌های خشمگینانه خود در قالب ژست حیوان‌دوستی، فضای غالبی را رقم زنند که به‌رغم خواست عمومی جامعه برای برخورد با سگ‌های ولگرد، اتفاق مهم و کارآمدی در این موضوع صورت نگیرد و کماکان و هرسال شاهد صدها مورد حمله سگ‌های ولگرد به مردم و به ویژه زنان و کودکان مظلوم باشیم.

انتهای پیام/ ت 7

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول