اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

تخریب باغ‌شهرهای غیرمجاز بدون نیاز به رای دادگاه

مدیر امور اراضی فارس با بیان اینکه سازمان امور اراضی در بحث برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در اراضی ملی دستور قضایی تبصره ٢ را در دستور کار قرار داده است، گفت: براساس این تبصره قانونی، تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیاز به رای دادگاه نداشته و با هماهنگی دادستان هر شهرستان انجام می‌شود.

تخریب باغ‌شهرهای غیرمجاز بدون نیاز به رای دادگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نبی‌الله یزدی امروز در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با بیان اینکه برای باغشهری‌ها پیشنهاد اخذ مالیات‌های سنگین داده‌ایم، گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از توسعه باغشهرها اخذ مالیات سنگین از آنهاست؛ چرا که توسعه باغ‌شهرها مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه فارس ٧.٤ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ١٠ درصد اراضی فارس مربوط به بخش کشاورزی، ١٨ درصد جنگل، ٦٠ درصد مرتع و مابقی مربوط به سایر بخش‌ها است.

یزدی،عوارض مجوزهای تغییر کاربری در سال گذشته را ٦٨ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تعداد مجوزهای صادر شده ٤٩٧ مورد بر اساس تبصره‌های یک و چهار که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است، بوده است.

مدیر امور اراضی فارس ادامه داد: در بحث نظارت بر تبصره‌ها که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است نیز ۴ هزار مورد در دستور کار بوده که ٢ هزار و ٧٠٠ مورد آن محقق شده است.

یزدی در بحث پایش اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نیز اظهار داشت: در استان فارس ٢٩٨ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که شامل ٢١ هزار و ٢٤٠ هکتار از اراضی استان است و از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار، در شهر شیراز واقع شده است.

مدیر امور اراضی فارس تصریح کرد: در حال حاضر در حریم بسیاری از روستاها و مناطق شهری ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده که معمولا ٤ تا ٥ برابر مساحت روستا است.

وی صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری را از مشکلات و چالش‌های سازمان امور اراضی دانست و گفت: عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهرها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها شده است.

او به تمایل نداشتن کشاورزان به صدور سند با توجه به تصرفات و تخلفات گسترده در این بخش اشاره و عنوان کرد: از طریق سامانه ١٣١ می‌توان تمام تغییر کاربری‌های مناطق مختلف را اطلاع داد تا مورد بررسی و در صورت لزوم برخورد قانونی قرار گیرد.

به گفته مدیر امور اراضی فارس، در سال گذشته ٢ هزار و ٤٩٤ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: با اجرای طری پیشگیری و تبصره‌های هماهنگ مرتبط و بالادستی به دنبال برگردندان اراضی ملی هستیم و اجازه نمی‌دهیم عرضه کشاورزی خرد و کوچک شود‌.

مدیر امور اراضی فارس همچنین با بیان اینکه قانون حفظ کاربری‌ها باید اصلاح شود، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری‌های گسترده باید به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی و کشاورزی بوده و بستر توسعه شهرک‌های گردشگری را فراهم کنیم تا به صورت قارچ‌گونه در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام نشود.

انتهای پیام/ن/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول